Zonnepanelen, 1 string op twee MPPT's

Ik heb oudere zonnepaneel omvormers die een beperkte stroom aankunnen.

Eén van die omvormers (Mastervolt) heeft in de handleiding beschreven staan hoe je twee 7,5A ingangen parallel kunt schakelen om een enkele 15A ingang te creëren. Werkt perfect met een 8,5Asc string.*

Nu heb ik ook een omvormer (Eaton) met drie 8,5A ingangen. Echter is er (vrijwel) geen informatie van te vinden, ook niet bij de fabrikant (al nagevraagd). Kan ik daar ook domweg twee ingangen parallel zetten voor een (nog te kopen) string van 11Asc? Of kan er bv. wat gaan oscilleren omdat de aparte MPPT's hun optimale punt gaan lopen zoeken?

* string is 2350Wp en haalt >2000W op de parallel geschakelde ingangen. Een tweede identieke string, maar Noord gericht zit op een enkele ingang en loopt vast op het maximale vermogen van 1500W van een enkele 7,5A ingang lang voordat ooit de 8,5Asc (of eigenlijk de 8,0Ampp) wordt gehaald.

Je kan ze parallel schakelen.

In de handleiding staan voorbeelden. Daaruit lijkt mij vrij duidelijk dat ze ingangen parallel zetten.

Eerste voorbeeld is namelijk 3 strings, via 1 2-polige schakelaar op 3 ingangen, parallel

2e voorbeeld is 3 strings op alle 3 een eigen tracker

Bron: Pagina 11:
http://www.eaton.eu/ecm/idcplg?IdcService=GET_FILE&allowInterrupt=…

Ik heb net nog door die pdf gescrolled en gedacht: zal ik nog eens kijken of het ergens voorgesteld wordt? Maar de schakelaars overgeslagen...

Heel, HEEL erg bedankt dat je mijn te beperkte onderzoeksvaardigheden aanvult!!!

PS: overigens had ik betreffende vraag ook aan Eaton gesteld, maar die hadden er ook geen antwoord op. Evenals Mastervolt, hebben ze de (oude) omvormers afgestoten en weten ze er niets meer van af als je met vragen bij hen komt.

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 21 december 2021 16:40:55 (34%)

Tegenvaller... je zou verwachten dat ze minstens hun eigen handleiding kunnen lezen en artikelen kennen.

Die schakelaar is kwa schema al duidelijk, 2 polig waarbij gewoon 3 in- en uitgangen parallel staan en ook hun indivuele datasheet van die schakelaar spreekt over een 2-polige....

Dan lijkt de conclusie mij toch vrij duidelijk. Dat ze iets niet weten wat niet in de handleiding staat ala, maar dit is wel weer het andere uiterste

http://www.audin.fr/pdf/documentations/eaton/Solutions-photovoltaiques…

Pagina 16 voor de specs van die schakelaar