pioneer tx7500 en antenne

is het mogelijk om een vintage pioneer tx7500 versterker met draadantenne aan te sluiten op kabelantenne om zodoende een sterker signaal te krijgen zonder ruis. En zo ja hoe doe ik dat precies met kabel en waarop aansluiten op de tuner

Wordt analoge radio nog via de kabel doorgegeven waar jij woont? Ja, dan kan dat, maar alleen voor FM.

Je kan zolang het radiosignaal nog op de kabel staat, gewoon de coaxkabel aansluiten op de 75Ω aansluiting achterop de tuner.

Als er bij jou al geen signaal meer op de kabel staat, eerst proberen met een dipool zoals deze: https://www.baco-army-goods.nl/dipool-antenne-van-lintlijn.html

Stekkertje afknippen en dan op de 300Ω ingang aansluiten. Meestal moet je 'm verticaal hangen, vrij van geleidende delen en storingsbronnen. Wifi kan meestal geen kwaad.

Gaat het om AM, dan is een kleine draaibare afstembare loopantenne het handigst.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Om te beginnen: je hoeft niets kopen. Ik heb goede resultaten gehaald met precies 270 cm tweelingsnoer (230 volt schemerlamp snoer of luidsprekerkabel). De laatste 70 cm splits je dan krijg je een dipool met twee maal lengte 70 cm. Die hang je gestrekt verticaal (de lengte is dan 140 cm verticaal gestrekt; punaise of duct tape aan de bovenkant) en de 2 meter (ongesplitste) lengte is je verbinding met de tuner. Daar sluit je de twee draaduiteinden aan op de coax plug. Ongebalanceerd, ja. Het kan veel mooier, maar dit werkt meestal prima voor ontvangst van wat er lokaal op de FM-band te ontvangen is.

Mooie tuner overigens!

Zoals aangegeven door Ledlover kun je de "75 Ohm unbal" antenne ingang van de tuner met een 75 Ohm coax kabel aansluiten op de RADIO uitgang van je kabelaansluiting. Zie PDF hieronder.
Je kunt ook de volledige TX-7500 user manual downloaden via deze link: Pioneer_TX-7500_UM.pdf.

Ik weet niet welke kabel provider je hebt, maar Ziggo is bezig om analoge radio af te sluiten, en andere providers zullen vermoedelijk volgen. Dus binnenkort is de FM band niet meer via de kabel beschikbaar.