Hulp bij identificatie SMD N-Fet

Goedendag!

Ik ben bezig met het herstel van een paar actieve luidsprekers. In één kast ligt de klasse D eindtrap in sluiting. Nu is er een component wat zijn "dakje" verloren heeft en dus moet worden vervangen. Dankzij mijn smartphone kon ik het typenummer lezen: B5LBT. Waarbij de L tussen 2 horizontale streepjes staat. Met behulp van een DCA55 heb ik een identiek en nog werkend exemplaar als N-channel FET kunnen identificeren. De behuizing is een SOT-23. Ook heb ik de pinout kunnen achterhalen (zie onderstaande foto).

Echter wanneer ik ga zoeken op Google kom ik geen FET tegen die al deze eigenschappen samen heeft. Wellicht zoek ik verkeerd, of klopt het typenummer niet? Kan iemand mij hier bij helpen? Dank alvast!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Misschien is het streepje onder de L een markering voor de eerste letter: LB is dan een S525T n-channel

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Streepjes onder en boven letters zijn meestal fabricage-opties zoals wel/niet halogeen/loodvrij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

IR is een van de weinige fabrikanten die 5 letters/cijfers gebruikt. Kan een IRLML2803 zijn: https://www.infineon.com/dgdl/irlml2803pbf.pdf?fileId=5546d462533600a4…

B is IRLML2803
5 is 2005
L is week 12
BT is lot

Getekende pinout zal wel niet kloppen, die heb ik bij een mosfet nog nooit gezien. (of er moet een reverse pinout versie van bestaan)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 22 december 2021 11:05:27 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn dank voor de reacties!

@Arco, ik denk dat je 100 punten verdiend! Deze FET kom ik tegen in schema's van vrijwel identieke ontwerpen van dezelfde fabrikant (FBT). Ook je uitleg klinkt zéér aannemelijk. Ik ga nog even achter de pinout aan. Ik laat zsm de afloop van deze vraagstelling weten! Bedankt!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

Als het een onderaanzicht is klopt 't wel, maar dat is nogal ongebruikelijk bij SMD, bij TH is dat wel zo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het bleek inderdaad de IRLML2803 te zijn Arco! Had het niet verwacht, maar via een ander forum een schema kunnen krijgen. Rest mij alleen nog even de DCA55 te checken op goede connecties van de kabel, want deze blijft een afwijkende pinout aangeven.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Nog even de afloop van dit project laten weten: de speakers spelen weer als nooit tevoren! Iedereen dank voor zijn/haar bijdrage! Op naar het volgende project!

[Bericht gewijzigd door DJohnny op dinsdag 18 januari 2022 21:01:59 (10%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!