eagle installeren op Rpi

mel

Golden Member

Ik vraag me af , of het mogelijk is om eagle te installeren op een raspberry, en indien ja, hoe? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

zoals op eender welke linux zeker

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

nee, apt-get install eagle werkt niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fripster

Golden Member

als je een .deb file (bijv. Eagle_Vxx_armhf.deb (geen echte naam, dit is ter illustratie)) voor armhf kunt vinden kun je die installeren als volgt:

- Zet deze ergens in een directory
- Ga met de terminal naar directory
- dan sudo apt install ./Eagle_Vxx_armhf.deb

Dat zou dan moeten werken. Let op dat de .deb file voor armhf is!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Sine

Moderator

Ik weet niet of je daar veel plezier van gaat hebben, een berry lijkt met daar toch wel een tikje(veel) te traag voor.
Al helemaal als je dat op een SD kaart gaat proberen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 22 december 2021 13:39:47 (19%)

Op 22 december 2021 12:41:04 schreef mel:
nee, apt-get install eagle werkt niet..

nee, tuurlijk niet, je moet die downloaden bij de producent van eagle en manueel installeren
https://www.autodesk.com/products/eagle/free-download

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
PE9SMS

Special Member

Die linux versie van Eagle zal voor x86 zijn en niet voor Arm. Dus nee, dat gaat niet werken. Nou ja, via bijvoorbeeld Qemu zou het misschien kunnen.

This signature is intentionally left blank.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Op 22 december 2021 17:35:15 schreef flipflop:
Een woord: WAAROM?

Zal wel iets met de instructieset van ARM te maken hebben. Die zal wel anders zijn dan de instructieset van x86

Op 22 december 2021 17:35:15 schreef flipflop:
Een woord: WAAROM?

Omdat de source van Eagle zoveel legacy bevat dat het met geen mogelijkheid voor arm te compileren is?

Sine

Moderator

Ik denk dat FF bedoeld "waarom" zou je eagle uberhaupt op een Pi zou willen installeren.

Op 22 december 2021 13:48:15 schreef fcapri:
[...]

nee, tuurlijk niet, je moet die downloaden bij de producent van eagle en manueel installeren

apt install eagle heeft een tijdje gewerkt. Dan werd (in overleg met cadsoft) een free versie in de distributie opgenomen.

Dus niet helemaal raar dat iemand denkt dat dat kan.

@sine: Hou daar nu over op. De laatste raspberries zijn flink sneller dan voorheen. Een rappe SD kaart helpt een hoop, USB-SSD heb ik nog niet nodig gevonden

Ik heb op DIT moment op de raspberry pi genaamd "idefix" eagle open staan. En dat is niet eens een pi4 (maar een '3).

Realiseer je ook dat eagle gemaakt is toen PCs 1000x minder snel waren dan nu. Dus in de basis is het gemaakt om op minder presterende hardware te draaien.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 23 december 2021 10:29:12 (37%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eagle gaat niet standaard werken op een Raspberry zonder x86 emulator.
KiCad draait wel prima op een Raspberry, je moet alleen iets meer geduld hebben als je de PCB in 3D gaat raytracen ;)

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
mel

Golden Member

Dank jullie voor de antwoorden.Dan blijf ik voortaan op mn laptop met eagle werken. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 23 december 2021 10:25:43 schreef rew:

Ik heb op DIT moment op de raspberry pi genaamd "idefix" eagle open staan. En dat is niet eens een pi4 (maar een '3).

Realiseer je ook dat eagle gemaakt is toen PCs 1000x minder snel waren dan nu. Dus in de basis is het gemaakt om op minder presterende hardware te draaien.

Eagle toen ja ... eagle nu is een heel ander beest (waarvan ik me nog steeds afvraag waarom er mensen zijn die dat vrijwillig gebruiken, zeker met de nieuwe licenties)

Overigens is mijn google-fu niet toereikend om iets over idefix te vinden wat in de riching van een EDA gaat.

Met een beetje modern pakket loop je toch al snel tegen restricties van de hardware aan. Geheugen bijvoorbeeld is zeker op de pre-pi4 bordjes een kostbaar goed.
En om die "waarom" nog wat verder te verantwoorden ... mel heeft een PC, waarom zou je jezelf gaan martelen door dat op een pi te broberen?
Wie weet heeft hij daar een goede reden voor ... maar tot dan.. waarom?

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 23 december 2021 15:47:06 (22%)

Op 23 december 2021 10:11:53 schreef Sine:
Ik denk dat FF bedoeld "waarom" zou je eagle uberhaupt op een Pi zou willen installeren.

Correct. Dat bedoelde ik :-) Ik lees nog geen antwoord. "Omdat het kan", kan, maar is geen echt argument.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

eagle nu is een heel ander beest (waarvan ik me nog steeds afvraag waarom er mensen zijn die dat vrijwillig gebruiken,

Ca 4 maanden geleden voor de eerste keer een printplaat ontworpen en getekend.

Als eerste geloof ik design sparks geprobeerd, leuk programma maar geen bibliotheek. Daarna nog een andere geprobeerd en toen Eagle en die heeft standaard al een hele grote bibliotheek. Daarna nog een getting started gevolgd en na drie dagen vanaf installeren was de PCB al kaar.

Licentie welke licentie gewoon gratis te gebruiken met restricties waarmee ik kan leven 80cm2 dubbelzijdig en onbeperkte pincount (wat nog past op die 80cm2), al die andere pakketten hebben vaak meer restricties of in zijn geheel niet gratis. Dus wat mij betreft is er niets mis met Eagle. Perfecte software bestaat volgen mij ook niet dus er zijn altijd wel dingen die beter kunnen.

@sine: Hou daar nu over op. De laatste raspberries zijn flink sneller dan voorheen. Een rappe SD kaart helpt een hoop, USB-SSD heb ik nog niet nodig gevonden

Nu ja ik dacht hetzelfde, niet wetende dat een PI daar snel genoeg voor is :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 23 december 2021 19:08:57 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Wat heet snel genoeg?

Als je definitie daarvoor is "het start (uiteindelijk) op en ik kan er mee werken" dan misschien ja.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je dat erg lang vrijwillig doet.

@mel, uit jouw laatste bericht leid ik af dat je het hebt opgegeven. Waarom?
Rew heeft het toch werkend gekregen.

Op 23 december 2021 10:25:43 schreef rew:
Ik heb op DIT moment op de raspberry pi genaamd "idefix" eagle open staan. En dat is niet eens een pi4 (maar een '3).

@rew, Welk installatiebestand heb jij gebruikt?

Ik heb deze installatiebestanden:

Heb jij een van de linux scripts gebruikt?

reading can seriously damage your ignorance

Op 23 december 2021 15:43:33 schreef Sine:
Overigens is mijn google-fu niet toereikend om iets over idefix te vinden wat in de riching van een EDA gaat.

Drie van raspberries heten "idefix", "numerobis" en "picanmix".

"idefix" heeft die naam omdat ie zo klein is. Snappie?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Maar ik kan me niet voorstellen dat je dat erg lang vrijwillig doet.

Ik kan me ook heel veel dingen niet voorstellen waarom men dat doet, waarom neemt iemand een tatoo, wil kok worden, wil in een citroen rijden, wil met linux werken :) maar dat maakt toch niet uit ik hoef het ook niet te snappen laat ieder zijn ding doen. Mel zal wel zo haar reden hebben en dat is voor mij goed genoeg.

Die verscheidenheid maakt dit forum ook weer zo interessant en mooi. ER moet, zal, wil altijd wel iemand als pionier werkzaam zijn en dat snap ik op zich wel, gewoon kijken of je het voor elkaar kan krijgen want een ander niet lukt. Dus rew als onze fictieve pionier heeft eagle op een pi draaien maar ondervind ook dat het te traag is, dat is nuttige informatie voor mel.
Vind ik een stuk beter al van te voren zeggen het word toch niets :).

Maar blijkbaar is het tegendeel waar en werkt eagle goed op een pi

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 23 december 2021 23:05:22 (39%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 december 2021 22:58:41 schreef benleentje:
Maar blijkbaar is het tegendeel waar en werkt eagle goed op een pi

Nee, het werkt in z'n geheel niet op een pi. Het is closed source en Autodesk (de huidige eigenaar van Eagle) maakt geen binaries vor ARM. Ik heb het stiekum op m'n PC draaien met display op de pi. Omdat ik net had uitgevonden hoe ik alle 100nF condensatortjes op het ontwerp kan laten oplichten. Handig als het er 19 zijn (van 166 verschillende onderdelen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Kicad draait wel op een Raspberry Pi alhowel ik dan wel een Pi4 zou kiezen met 8 GB.

mel

Golden Member

Op 23 december 2021 21:37:33 schreef hennep:
@mel, uit jouw laatste bericht leid ik af dat je het hebt opgegeven. Waarom?
Rew heeft het toch werkend gekregen.

[...]

@rew, Welk installatiebestand heb jij gebruikt?

Ik heb deze installatiebestanden:
[bijlage]

Heb jij een van de linux scripts gebruikt?

Nee, opgeven doe ik nooit ;) , maar ik heb het even druk met andere dingen..En die Pi geef ik aan een neefje die begint met electronica, en zelf wat wil gaan tekenen. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..