Op 23 december 2021 15:23:23 schreef Sine:
Tja, "waarom" vragen moet je stellen aan de bedenkers van het regelboekje.En dat is al decennia zo.
Door alle reacties heb ik wel een idee gekregen, namelijk dat door de schakeldraad in principe één item wordt geschakeld (soms meerdere lichtpunten maar zeker geen 2000 watt) terwijl er door de fasedraad (en nuldraad) veel meer stroom kan lopen omdat er veel meer achter kan zitten!
Is dit een redelijke verklaring?
of is het hatsieflatie
In NL moet je achter een 16A beveiliging 2,5mm2 gebruiken. Een 1,5mm2 mag je niet beveiligen met 16A, maar de schakeldraad is hierop een uitzondering. Ik ben het al jarenlang gewend, maar echt logisch vind ik het niet. Het gaat bij de draaddoorsnede niet om wat er achter hangt, maar om de beveiliging die er voor zit.
Zelfde vraag kun je stellen over verlengsnoeren, die mogen 0,75mm2 zijn, maar die zitten dus ook achter 16A beveiliging.
In de UK hebben ze daar wat op gevonden, daar zijn de wandcontactdozen per stuk apart gezekerd met een lagere waarde.
Elektrische stroom en spanning kun je mooi uitleggen door de vergelijking met water te maken, druk is spanning, stroom is de hoeveelheid.
Een dunne slang zal veel weerstand geven maar als je het uit eind dicht maakt zal de druk (spanning) gelijk zijn aan beide uiteinden.
= onzin modus aan =
Er gaan meer elektronen naar de lamp dan er vanaf komen.
De leiding naar de kraan is dunner dan de afvoer.
Op 23 december 2021 16:30:39 schreef KlaasZ:
Zelfde vraag kun je stellen over verlengsnoeren, die mogen 0,75mm2 zijn, maar die zitten dus ook achter 16A beveiliging.
Dat zeg je goed, ik wou er maar niet over beginnen.
Dat is mij ook een raadsel, zal iets met "evolutie" of de loop der dingen te maken hebben.
En daar na "zo doen we dan nu eenmaal" of "zo doet iedereen dat".
In de UK hebben ze daar wat op gevonden, daar zijn de wandcontactdozen per stuk apart gezekerd met een lagere waarde.
Daar hebben we(ik) het hier al eens eerder over gehad, zou er daar ook minder brand ontstaan daar door ?
Mijn idee, dikke kabel en juiste zekering voor de grootverbruikers (wasmachine ed)
En de rest op 4A zekering.
Zo heb ik het gemaakt, met 10mA aardlek.
( alleen opletten met de stofzuiger, verder geen enkel probleem. )
En, met gloeilampen is de 1,5mm2 al overdreven, maar met de led lampen is het helemaal uit verhouding.
Op 23 december 2021 16:40:56 schreef Kees frees:
[...]
Daar hebben we(ik) het hier al eens eerder over gehad, zou er daar ook minder brand ontstaan daar door ?
Hmnee, in Duitsland en Belgie bouwen ze hele installaties met 1,5mm2 op 16A
Dat was een noodzakelijk kwaad omdat je met hun idiote "ring main" een groep mocht afzekeren op 32A
De zekering zit overigens in de stekker, en niet in de WCD.
Ik heb ooit in een supermarkt in engeland zekeringdraad gekocht, op een kartonnetje gewikkeld, in 3 varianten dacht ik, om die (?) te kunnen herstellen.
Op 23 december 2021 15:08:43 schreef bprosman:
[...]
WCD's schakelen doen we in NL volgens mij niet maar daar kan ik naast zitten.
In drie huizen in NL is dat zeker wel het geval. Het bespaart me elke keer de gang langs alle staande en liggende schemerlampjes, als het tijd is voor de nachtrust. Een paar kennissen vonden het toch wel heel gemakkelijk en daar heb ik het ook voor aangelegd.
In NL moet je achter een 16A beveiliging 2,5mm2 gebruiken. Een 1,5mm2 mag je niet beveiligen met 16A, maar de schakeldraad is hierop een uitzondering. Ik ben het al jarenlang gewend, maar echt logisch vind ik het niet. Het gaat bij de draaddoorsnede niet om wat er achter hangt, maar om de beveiliging die er voor zit.Zelfde vraag kun je stellen over verlengsnoeren, die mogen 0,75mm2 zijn, maar die zitten dus ook achter 16A beveiliging.
Ik dacht zelfs dat de zekering in de steker zat.
1,5mm2 mag gebruikt worden achter een 16A zekering, in ieder geval volgens oudere nen1010. Wandcontactdozen moeten volgens dezelfde oudere nen1010 met 2,5mm2 uitgevoerd zijn. Hoe de regels volgens de nieuwste nen1010 zijn weet ik niet.
Met andere woorden;
- 1,5mm2 mag gebruikt worden m.u.v. wandcontactdozen.
- Een boilergroep of wasmachinegroep met trekschakelaar mag met 1,5mm2 aangesloten worden. Dat het niet gebeurd komt omdat je niet met verschillende diktes bruin/blauw/geelgroen wilt rondlopen.
- Geschakelde wandcontactdozen moeten met 2,5mm2 zwart aangesloten worden.
Gr.
Erik
De reden dat bruin/blauw/gl/gr 2,5 mm2 moet zijn is voor de mechanische sterkte en deze vaak meters lang met diverse lassen zijn uitgevoerd. 2,5 is bij normaal gebruik tot 25A ook geen probleem.
1,5 mag ook 16A doen, alleen wordt dit meestal gebruikt voor korte afstand en nog vaker weinig stroom.
Het bespaart me elke keer de gang langs alle staande en liggende schemerlampjes, als het tijd is voor de nachtrust. Een paar kennissen vonden het toch wel heel gemakkelijk en daar heb ik het ook voor aangelegd.
Is het niet vanuit deze gedachtengang dat domotica werd ontwikkeld
?
Gemakkelijk is het wel, ja.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (53%)]
Door alle reacties heb ik wel een idee gekregen, namelijk dat door de schakeldraad in principe één item wordt geschakeld (soms meerdere lichtpunten maar zeker geen 2000 watt) terwijl er door de fasedraad (en nuldraad) veel meer stroom kan lopen omdat er veel meer achter kan zitten!
Ja, of zo heb ik het toch minstens ook willen begrijpen uit de geboden reacties.
Op 23 december 2021 16:12:54 schreef Hatsieflatsie:
[...]Door alle reacties heb ik wel een idee gekregen, namelijk dat door de schakeldraad in principe één item wordt geschakeld (soms meerdere lichtpunten maar zeker geen 2000 watt) terwijl er door de fasedraad (en nuldraad) veel meer stroom kan lopen omdat er veel meer achter kan zitten!
of is het hatsieflatie
mogelijk gemengde kringen leek me het meest juiste antwoord.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je voor een wisselcombinatie 5xm2,5mm² vd gebruikt, moet je ¾-19mm buis gebruiken in NL.
Bij 3x2,5 en2x 1,5 mm² hoeft dat niet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en natuurlijk de simpelste reden, lichtschakelingen zijn zelden meer als 10A ( ja bij winkels en industrie, maar die legt men anders aan ) dus voor 10A schakelingen is 1,5mm2 genoeg.
benleentje
Golden Member
1,5 mm ,daar mag 10A door. en verlichting in huisinstallaties trekken zelden 10A.
In NL moet je achter een 16A beveiliging 2,5mm2 gebruiken. Een 1,5mm2 mag je niet beveiligen met 16A,
Dat is hele grote hardnekkige dikke onzin.
Volgens tabel 53Z met normale gG pAtronen mag ik een 1,5mm2 met 32A zekeren bij een max lengte van 20 meter
En achter een 16A 53 meter 1,5mm2
Tabel 53Y achter een 100A automaat mag ik 11 meter 1,5mm2 zetten
Dus de draaddikte is het probleem niet wel eventueel de lengte. Ze hebben dus door te zeggen dat in woonhuizen er achter een 16A groep gewoon 2,5mm2 moet afgedwongen dat er meer veiligheid is ingebouwd. De regels zijn dus strenger dan het minimal noodzakelijke volgens de tabellen.
Want in de industrie geld die beperking niet.
De reden dat bruin/blauw/gl/gr 2,5 mm2 moet zijn is voor de mechanische sterkte en deze vaak meters lang met diverse lassen zijn uitgevoerd. 2,5 is bij normaal gebruik tot 25A ook geen probleem.
1,5 mag ook 16A doen, alleen wordt dit meestal gebruikt voor korte afstand en nog vaker weinig stroom.
Is grote deels pure onzin behalve dan van de lengte. Maar toch ken ik geen enkel woonhuis met een lengte van meer dan 53 meter. Als een woning al zo groot is zijn er ook wel meerdere groepenkasten aanwezig. Er of er nu helemaal geen of de maximale stroom door de kabel gaat daar kijkt de nen1010 niet naar, het gaat erom als het fout gaat er een kortsluiting ontstaat.
Ook dit is helemaal fout. Een zekering heeft maar 1 doel en dat is dat er bij kortsluiting of overbelasting hij binnen de normtijd moet afschakelen.
BV een C automaat die moet afschakelen als de stroom 5x / 10x te hoog is. 10x 16A = 160. Als de weerstand van de aders te hoog is omdat deze te dun zijn dan word deze stroom niet altijd gehaald. Wat er aan apparatuur achter de zekering zit maakt verder niet uit het gaat er puur om wat er moet gebeuren bij een kortsluiting.
Ik weet niet wat de nen1010 voorschrijft in een groep met alleen verlichting? Iemand?
Voor zover ik weet is dat niet de bedoeling en is vooral het advies om een installatie te maken met
- 16A groep in zijn geheel te gebruiken
- verlichting per verdieping te splitsen over minimaal 2 groepen en dan ook nog over 2 verschillende aardlekautomaten.
- de installatie eenvoudig en overzichtelijk moet zijn.
- Kosten efficiënt moet zijn. En alles opsplitsen in mini groepen is dat niet.
1,5mm2 mag gebruikt worden achter een 16A zekering, in ieder geval volgens oudere nen1010.
Helemaal mee eens, behalve in woonhuizen want daar zijn de regels wat strenger.
@Benleentje
Is grote deels pure onzin behalve dan van de lengte. Maar toch ken ik geen enkel woonhuis met een lengte van meer dan 53 meter. Als een woning al zo groot is zijn er ook wel meerdere groepenkasten aanwezig. Er of er nu helemaal geen of de maximale stroom door de kabel gaat daar kijkt de nen1010 niet naar, het gaat erom als het fout gaat er een kortsluiting ontstaat.
De 2,5 mm in woonhuizen is al bedacht voor jij uit de bloemkool getrokken bent. En had destijds alles te maken met de mechanische sterkte ivb met lassen. Helaas heeft de NEN hier nooit weer naar gekeken. Zoals jezelf al aangeeft mag een 2,5mm veel meer stroom voeren dan 16A.
Houden die tabellen ook rekening met plaatsingswijze van de elektrische geleider?
Volgens gaan de opgegeven waarden enkel op voor 1 enkele vrij in de lucht opgehangen geleider, soort van labo opstelling.
Als geleiders in bundel en in de muur zitten mag er minder stroom door.
Maar ik ben akkoord dat men in huishoudelijke installaties waarschijnlijk wel een hele ruime marge neemt.
(Wetgeving en normering behandelt 2 aspecten: veiligheid en gelijkvormigheid)
testman
de slechste omstandigheden voor draad en kabel is in buis en kabelgoten die goed vol liggen. in de grond mag je al meer. draaddikte vanwege mechanische sterkte is kul, dat vangt de isolatie af en die mag niet beschadigen. alleen bij vereffening op badkamers gaat dat op, je mag 4mm2 gebruiken, als de draad in buis ligt. een draad in de muur of vloer gesmeerd moet al 6mm2 zijn ivm sterkte, maar dat is dan blanke draad zo in de vloer..
nu mag je voor aparte groepen tegenwoordig ook 1,5mm2 gebruiken. maar niet voor algemene groepen, dat hoort 2,5mm2 te zijn. afgezien van lichtschakelingen dan die met 1,5mm2 uitgevoerd word.
60204
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
De doorsnedes en bijhorende afzekering worden in huishoudelijke installaties redelijk ruim genomen. Is zo in BE en zou niet weten waarom dit in NL anders zou zijn.
Alle kringen moeten minimaal in 2,5mm² uitgevoerd zijn, m.u.v. de kringen die geen wcd bevatten, daar is 1,5mm² toegelaten (BE). (stuurkringen 0,5mm²)
In bedrijfsomgeving worden hogere stromen toegelaten omdat hier rekening moet worden gehouden met plaatsing, lengte, verwachte omgevingstemperatuur...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 23 december 2021 17:16:23 schreef buzzy:
[...]
In drie huizen in NL is dat zeker wel het geval. Het bespaart me elke keer de gang langs alle staande en liggende schemerlampjes, als het tijd is voor de nachtrust. Een paar kennissen vonden het toch wel heel gemakkelijk en daar heb ik het ook voor aangelegd.
Dan al 5, ik heb het ooit bij een klant aangelegd en bij mijzelf hoef ik ook de schemerlampjes niet langs te rennen...
benleentje
Golden Member
De 2,5 mm in woonhuizen is al bedacht voor jij uit de bloemkool getrokken bent.
Heb ik jouw beledig ? Of kan je het niet hebben wat ik zeg en moet je dan maar iemand gaan beledigen. OF ben je nog niet volwassen genoeg om normaal aan een discussie mee te doen.
Ik heb toch al heel wat draad in mijn handen gehad en 1,5mm2 en mechanisch net zo sterk als een 2,5mm2 qua buigingen is een 1,5mm2 denk is zelfs beter. En waarom zou het dan mechanisch sterk moeten zijn om door een buis te trekken? Als je een 1,5mm2 kapot trekt doe je het toch al verkeerd.
de slechste omstandigheden voor draad en kabel is in buis en kabelgoten die goed vol liggen.
Precies dat ja uitgaan van de slechtste situatie om zo altijd de juiste dikte te hebben zonder voor elk huis apart dat te behoeven berekenen gewoon 1 generieke dikte die altijd voldoende is voor in een woonhuis. Want mijn vorige woning op de 4de verdieping was het in de zomer boven 30 graden en dat zit je al aan een reductie factor voor je kabel berekening.
De enige reden dat ze voor 2,5mm2 gekozen hebben is omdat deze altijd voldoet waar een 1,5mm2 net op het randje zit. Omdat ze van het verleden en de fouten geleerd hebben en het voor mensen in het algemeen moeilijk is om logisch na te denken en dus om vergissing te voorkomen is er gewoon gezegd we doen vanaf nu gewoon 2,5mm2 om dus discussie omtrent de grensgebieden te voorkomen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
In België zit er veelal 2,5mm²na een 20A automaat. Dat is een maximale kabellengte van +/-50m.
Als ik dan een villa zie met oprijlaan van 100m met elektrische poort op 2,5mm²/20A dan zal ik daar iets van zeggen. Minste werk is dan een curve B plaatsen.
testman
helaas ook in kantoren, daar al vaker de werkvoorbereiding voor op zn mieter gegeven. B16 werkt niet bij computers, die automaten springen er uit..