gegevens van een transistor

RAAF12

Golden Member

Ik heb helaas geen zeecontainer met ijswater want daar had ik graag een TO-3 op gemonteerd om een destructieve test te doen :-) Ik heb hier ook enige tientallen T0-3 transistors liggen en velen zijn uit de tijd dat ze nog met het dure procedé werden vervaardigd en geen second break down vertoonden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 31 december 2021 12:25:02 (49%)

Anoniem

Ik blijf erbij, als je niet kunt achterhalen wat er precies onder dat kapje zit kun je er weinig mee. Vooral niet zinvol omdat 'general purpose' vermogentransistoren relatief goedkoop nieuw te krijgen zijn.

Een bizarre buis kun je nog een exotisch kunstwerk mee maken om je gasten te verbazen. Ik heb er zat, (niet kwijlen, ik doe ze (nog) niet weg. :) ) Helaas vindt mijn wederhelft een chinees prullaria beeldje van de rommelmarkt mooier staan op de schouw.
En zo'n transistor oogt ook niet bepaald exotisch.

Stel dat het een schakeltransistor zou zijn en je weet het niet, wat kun je ermee in een versterkeridndtrap.? Gesukkel tot je het project van ellende in de doos met onafgewerkte zaken gooit.

Of een deflectietransistor zou zijn, De BU 108,208, 2SD350A zaten ook ooit in een to-3. 1500V VCE, 1A collectorspiekstroom , 12.5W dissipatie en een stroomversterking van 2.5.
't moet al een bizar project zijn om die te kunnen gebruiken.

Raaf12, second break-down protectie is geen antiek duur procedé die dat als bijkomend voordeel biedt. Maar een bewust robuustere uitvoering van bestaande types bedoeld voor toepassingen die tegelijk hoge spanning en stromen voeren..

Heeft met merk en uitvoering te maken, niet met leeftijd.
Zo zijn er 2N3055die bestand zijn tegen second break-down en andere met dezelfde typenummering dan weer niet.
Maakt het er weer niet eenvoudiger op.
Je haalt een willekeurige datasheet van een 2N3055 op en dan blijkt het niet helemaal te kloppen.

Lambiek

Special Member

Op 31 december 2021 13:15:58 schreef grotedikken:
Vooral niet zinvol omdat 'general purpose' vermogentransistoren relatief goedkoop nieuw te krijgen zijn.

Nou goedkoop wil ik ze niet noemen, ik gebruik de MJ11015 en de MJ11016 nogal eens en die kosten toch 10,- € per stuk.

En zo'n transistor oogt ook niet bepaald exotisch.

Nou, een mooie TO3 mag er zijn anders hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Vind ook én met tweepuntbevestiging, iedereen die een 250W TO-3 full metal tor koopt weet hoe fraai ze zijn :-)
@grotedikken De USA club Motorola deed geen BU/BD/BDY/ types dat was heel erg Europees. Control Data in Amersfoort kreeg bijna alles aangeleverd vanuit de USA, motoren, transistors, Amphenol stekkers, alleen soldeerboutjes kochten ze zelf, van het merk Litesold.

Lambiek

Special Member

Op 31 december 2021 14:18:45 schreef RAAF12:
Vind ook én met tweepuntbevestiging, iedereen die een 250W TO-3 full metal tor koopt weet hoe fraai ze zijn :-)

Precies.

Kijk eens hoe mooi.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Op 31 december 2021 13:15:58 schreef grotedikken:
Ik blijf erbij, als je niet kunt achterhalen wat er precies onder dat kapje zit kun je er weinig mee. Vooral niet zinvol omdat 'general purpose' vermogentransistoren relatief goedkoop nieuw te krijgen zijn.

Een T met 4 cijfers is kennelijk min of meer een standaardserie. Goede kans dat de gegevens nog gewoon ergens opduiken.

En juist met zulke relatief exotische typenummers weet je dan wel precies of je een second breakdown kunt verwachten of niet, want die zijn maar van één fabrkant en nauwkeurig gespecificeerd. Zoals ik al zeg; als je persé af wilt geven op rotzooi dan is de 2N3055 een gewillig slachtoffer. Gelukkig zijn we het daar dan weer wel over eens :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 31 december 2021 16:16:29 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik lees veel reacties op mijn vraag. Alleen niet beantwoord helaas. Het ging er mij om of er misschien iemand was die wel een datasheet heeft van deze transistor.
Ik vind het nl zo zonde om iets weg te gooien.
Kan ook best wel een nieuw setje bestellen, zo arm ben ik nu ook weer niet.
Ik heb ook al meerdere onderdelen op marktplaats gehad om te verkopen.
En al heel wat hobbyisten blij gemaakt met diverse onderdelen.
Maar om terug te komen op het topic, ik heb inmiddels een setje 2N3055 uit een andere versterker welke ik ga gebruiken.
En de T2109 zet ik wel op MP.

Lambiek

Special Member

Op 31 december 2021 19:32:31 schreef Wibo beld:
Ik lees veel reacties op mijn vraag. Alleen niet beantwoord helaas. Het ging er mij om of er misschien iemand was die wel een datasheet heeft van deze transistor.

Als dat zo was, dan was de datasheet wel geplaatst. Of een link naar de datasheet. Maar als de nummers op het component niet te achterhalen zijn, wordt het moeilijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Heel juist.
Had Wibo nu een hele doos vol gehad was het misschien de moeite waard om eindeloos te gaan speuren, maar voor die twee zielige onbekenden waarvan het helemaal niet zeker is dat je er wat mee kunt moest je onverhoopt toch de data vinden?

En geloof me vrij, hij zal er niks over vinden. Of denk je dat hij de eerste is die dit probleem voorheeft?

Interessante onderdelen hergebruiken is leuk, maar een project beginnen met iets waarvan je niet weet wat het is, ,gewoon omdat je het liggen hebt, is een slecht idee.

Toen ik in mijn jonge jaren 2 hoog in een drukke winkelstraat woonde had ik een leuker zinloos tijdverdrijf.
Ik kleefde met superglue een geldstuk op de stoep aan de overkant en keek door het raam hoeveel mensen zich bukten om het op te rapen en hun reactie toen ze merkten dat ze beetgenomen waren.

maartenbakker

Golden Member

@GD: Met zulke flauwe pranks zou ik in jouw plaats niet teveel te koop lopen, zelfs al was het jaren geleden :P Ik geef je overigens groot gelijk dat je voor een doos transistoren meer moeite doet dan voor 2 losse stuks; neemt niet weg dat je het soms gewoon wilt weten.

Op 31 december 2021 19:32:31 schreef Wibo beld:
Ik lees veel reacties op mijn vraag. Alleen niet beantwoord helaas. Het ging er mij om of er misschien iemand was die wel een datasheet heeft van deze transistor.
Ik vind het nl zo zonde om iets weg te gooien.

En in dat laatste geef ik je groot gelijk; onderdelen die niet meer geproduceerd worden en geen duidelijke vervanger hebben zouden zomaar nuttig kunnen zijn. En soms heb je aan korte data ook al genoeg. Ik grijp meteen naar mijn ECA-boeken, maar daar stond jouw precieze type dan weer net niet in (wel andere uit de reeks, wat aangeeft dat het niet heel erg custom zal zijn). Betekent niet dat er geen datasheet gaat opduiken en misschien staat hij er in een nieuwe editie zomaar wel in.

Wat verkopen betreft, exotische types die door Google worden gevonden zullen vroeg of laat wel een koper vinden die daar nou net precies naar op zoek was voor een reparatie ofzo.

Of dat zin heeft op marktplaats, weet ik niet want dat is relatief veel werk voor 2 componenten van een paar euro, maar anders blijven ze ook maar stof vangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."