Slecht te lezen component (truukje)

Een tijdje geleden las ik een topic, waarin er een paar tips werden gegeven om letters op een component duidelijker te maken.

Ik kan dit topic niet zo snel terug vinden.

https://www.uploadarchief.net/files/download/irfc20.jpg

Ik heb hier vermoedelijk een mosfett (irfc) waarvan ik de cijfers hier achter hiervan niet goed kan zien.

Hoe krijg ik deze cijfers iets beter te zien?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Shiptronic

Overleden

Er een keer overheen likken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Eventuele flux verwijderen, bevochtigen (:P), en lichtinval doen wonderen. Soms zelfs wat afbeeldingssoftware.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Koelpasta eroverheen en wegvegen heb ik in dat topic ergens gelezen, ik ga dit ook eens proberen deze week.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Met een goede digitale camera experimenteren helpt soms ook prima...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

Op 27 december 2021 21:49:40 schreef henri62:
Koelpasta eroverheen en wegvegen heb ik in dat topic ergens gelezen, ik ga dit ook eens proberen deze week.

Dat werkt best aardig kan ik je vertellen. Ik neem aan dat dit alleen werkt in laser-geëtste behuizingen, maar ik heb nooit problemen gehad met componenten waar de tekst op gedrukt was (al zie ik die nu nauwelijks meer).

Op 27 december 2021 23:25:05 schreef Kruimel:
[...]Ik neem aan dat dit alleen werkt in laser-geëtste behuizingen

Inderdaad laser gegraveerde text.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heel licht met een hardheid HB (is zacht) potlood erover strijken, en lichtjes wegvegen.
Dat werkt ook bij een blaadje van een kladblok waarop iets geschreven is en afgescheurd.
Op het blaadje eronder is het wat doorgedrukt.
Je kan het zo weer leesbaar maken.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
mel

Golden Member

Een nadeel is dat grafiet geleidend is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Digitale camera en op de PC de kleuren inverteren ('negatief' van de foto maken) wil soms wel eens helpen.
Dan moet er uiteraard op het origineel van de foto al wat zichtbaar zijn maar niet goed genoeg om te kunnen lezen.

Op 28 december 2021 03:08:42 schreef mel:
Een nadeel is dat grafiet geleidend is.

De codering staat op de behuizing, geen poeder tussen de beentjes laten komen natuurlijk, en overdaad schaadt :)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Arco

Special Member

Het hangt veel af van hoe de tekst erop gezet is. Soms helpt heel weinig talkpoeder, soms heel weinig huidvet.
(even met je vinger over je voorhoofd en daarna over het ic is al genoeg)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je een component al hebt uitgesoldeerd: daglicht (buiten), ronddraaien tot je iets ziet en dan een leesbril (of loep) vind ik het fijnst werken.

Hum, de pasta truuk werkt toch niet ze heel erg geweldig vind ik, wel iets maar niet schokkend:

Kale chip:

Met wat pasta erop en eraf gevegen:

Deze chip zit op een HP laserjet 615n netwerk kaart (die ik in de V&A gevraagd had, die printer doet het ondertussen weer met een nieuw/2-de hands 620n bordje).

Ik wist niet dat Philips ook ARM chips maakte, geen flauw idee wat dit voor een variant is (VT22192). Niks van te vinden behalve brokers.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Kruimel

Golden Member

Het oude logo blijft één van de betere hè? Ik heb het ook nog wel op zo een kleine SOIC behuizing gelasered gezien, dat moet echt net zo veel tijd kosten als de rest van de opdruk bij elkaar... 8)7

In dit geval denk ik dat het gevolg niet zo schokkend is omdat de tekst zonder trucs ook wel te zien is. Ik heb deze truc nooit hoeven gebruiken voor iets dat ik met een camera zichtbaar kon maken, maar wel in van die situaties die 'borderline' zichtbaar zijn.

Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat het met een camera heel erg moeilijk inzichtelijk te maken is hoe zichtbaar iets is. Soms detecteren ze dingen die je met de beste wil van de wereld niet kan zien, en andersom.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 28 december 2021 17:49:52 (19%)

Ik heb uiteraard voordat ik hier poste al met een vergrootglas in verschillende hoeken belicht gekeken.

De tekst is inderdaad gelasert dus met een beetje koelpasta moet het wel mogelijk zijn .

De potlood truc is ook een goeie .

Ik laat het nog even weten wat het is geworden.

Bvd daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Hoi daar vandaag even mee verder gegaan met het traceren van het type nr.

Het truukje met de pasta werkt goed ik heb een kloddertje koelpasta op het mosfettje gesmeerd en dit voorzichtig eraf geschoven met een stanleymesje.

Hierop werd het gelaserde vrij duidelijk..

Het was een IRF620.

Bedankt voor de input en een goed nieuwjaar. :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!