Droogkast miele

Hallo, bij deze droogkast is het probleem dat ze uitvalt na een bepaalde tijd en terug herstart.

Ik heb daarom de voedingschip 'cp3001rn' vervangen, bestelt via aliexpress, maar deze chip werkt geheel niet.

Heeft er iemand een idee waar ik een werkende chip zou kunnen bestellen?

Dank u bij voorbaat
Groetjes
Elco Boy

Graag model machine erbij, dan heeft een ander er ook wat aan.
Foto print?

jerome

Golden Member

Het spontaan herstarten doet me denken aan een temperatuur beveiliging. Als de voedinsspanning is weg gevallen en later spontaan terugkomt zal de machine niet gaan lopen zonder eerst op de startknop te hebben gedrukt. Denk beetje te vroeg geweest om lukraak de 3001 te gaan vervangen zonder sluitende diagnose. Dat deze niet stuk gaan heb ik niet gezegd, onlangs er nog eentje vervangen bij een wasmachine met igbt drive. Algemeen minder uitval dan de TNY's. Mss heb je de nieuwe aan de body wat te heet gestookt!

Zet er een TOP243RN in, CP3001RN van jou is imitatie??. Meet de spanningeneens na of die er juist opkomen.. In de regel wel betrouwbare ICs..

De 230V voeding staat direct in verbinding met voeding, ook bij oververhitting blijft droger aan, geeft melding dan.

[Bericht gewijzigd door smd op 28 december 2021 18:48:42 (31%)

Ik heb daarom de voedingschip 'cp3001rn' vervangen, bestelt via aliexpress, maar deze chip werkt geheel niet.

Heeft er iemand een idee waar ik een werkende chip zou kunnen bestellen?

Ja hoor, bij je zelf thuis. Gezien de klacht is de originele cp3001rn helemaal niet defect. Je kunt hem dus beter gewoon terugplaatsen en de echte fout gaan zoeken.

Je geeft zo weinig achtergrond informatie dat er geen andere oplossing mogelijk is.
Die cp30001n is een heel raar nummer. Waarschijnlijk een voor de droogkasten fabrikant custom gemaakt ding.

En meestal zijn die dingen helemaal niet voor de fabrikant speciaal gemaakt en ontwikkeld maar is het een zeer algemeen chippy dat ze gewoon hebben omgestempeld.

Misschien is het wel tiny of een viper of een top of een van de vele anderen. Maar dat kun je alleen zien als je een schema van het hele ding hebt.

En als de voeding weer werkt kun je alsnog de echte fout gaan zoeken. Het zou bijvoorbeeld een onstabiele voedingspanning voor de cpu of het temperatuurmeetsysteem kunnen zijn. En die onstabiele spanning zou bijvoorbeeld veroorzaakt kunnen worden door een rotte condensator. Het apparaat werkt toch verder gewoon maar valt alleen af en toe uit?

jerome

Golden Member

die 3001 is gangbaar voor Miele bordjes. Als die stuk zijn is het niet van soms wel en niet. Helemaal dood dan. Nog niet zo lang geleden er ene vervangen op een ELP266 bordje. De randcomponenten dienen natuurlijk ook gecontroleerd te worden en eventueel te vervangen.

Als ik even mag inhaken: Een miele T8823C condensdroger helemaal dood
Blijkt de chip CP3001RN nagenoeg kortsluiting te maken, en is ook de weerstand voor de brugcel defect...
De waarde van die weerstand, is dat 120 ohm / 4 Watt? (heeft iemand het schema?)
En een vervanger voor de CP3001RN is TOP243RN

Als laatste de vraag waar deze chip te verkrijgen is...

Iemand?

Alvast bedankt

Weerstands waarde is IDD 120 Ohm 4 watt, maar een 150 ohm kan ook prima.

CP3001 is IDD een TOP243, volledig compatible

Schema??? Hahahahhahahahhhahaahhaah!! Nee!! Zelfs Miele technicus heeft ze niet.. Leuk dat er om gevraagd blijft worden... 8)7 8)7

Dankjewel!
Geen schema? dan maar print "lezen" ;)

Nu nog bij Ali die chip bestellen en hopen dat de rest nog heel is

Originele CP3001RN binnen gekregen en geplaatst, als ook de weerstand van 120 ohm.
Wat denk je/ Niets, doet helemaal niets....
Veel meten, proberen, zelfs externe spanning aangesloten, leverde niets op
Uiteindelijk de chip nogmaals vervangen: werkt meteen :P
Ik heb er nog 8 over...

Kan slechte soldering geweest zijn, maar ik vermoed toch imitatie ICs..