Zeck A-905, oscillatie op gerepareerd kanaal.

Semtexx

Golden Member

Ik heb een Zeck A-905 gerepareerd, een ouwe discothekenbeul uit vervlogen tijden. De drivertorren op 1 kanaal lagen eruit, 2 eindtorren, 1 mosfet en nog wat omliggende weerstanden. De rest van de schade was redelijk beperkt.

Ik heb 2 originele MJ15003s uit oude stock gevonden evenals de 2BF858s, een goede gebruikte 2SJ50 een nieuwe BC161-16 en die gemonteerd, uitgebrande weerstanden vervangen.

So far, so good, alles werkt weer. Maar laat gelijk al een behoorlijke oscillatie zien. Op de scoop (zonder last aangesloten) een 145 kHz signaal van ongeveer 200mV p-p. Met 8 Ohm dummyload veel minder. Op een testsinus (met aangesloten dummyload) is heel duidelijk te zien dat de positieve portie van het signaal een fikse oscillatie heeft. De omliggende KerCo's had ik in verdenking, maar die zijn OK.
Voor het vervangen van weerstanden heb ik metaalfilm gebruikt, omdat dat de enige zijn die ik heb liggen terwijl het orgineel koolfilm is.

Kan het ontwerp zó kritisch zijn, dat dat uitmaakt?

RAAF12

Golden Member

Heb je de output afgesloten met een weerstand? Als de amp oscilleert is waarschijnlijk de fasemarge te gering, dat komt voor in tegengekoppelde systemen. Dat doen ze oa. voor de stabiliteit en vervormingsreductie. Maar dat moet wel goed werken! Waarschijnlijk ie er een onderdeel verlopen/kapot gegaan. Op het Internet is wel info te vinden ik meen dat Harold Black hier veel over geschreven heeft, oa. de current dumping amps waren hier op gebaseerd. Als je het leuk vind kan je een Nyquist diagram maken van de amp onder test. Of gewoon storing zoeken erg ingewikkeld zal die Zeck niet zijn.

Basis info https://nl.wikipedia.org/wiki/Tegenkoppeling
Voor opamp liefhebbers https://www.analog.com/en/technical-articles/low-distortion-rail-to-ra…

Semtexx

Golden Member

Hij heeft nu een paar maanden in de "stoute hoek" gestaan en nu weer met frisse moed op de tafel gezet.

Het is inderdaad geen heel ingewikkelde versterker. Ik heb het schema bijgevoegd, is weliswaar van de 902, maar behalve een paar extra eindtorren is het geen heel ingewikkelde versterker.

Maar oscillatie is voor mij wel "nieuw" gebied. Hoe (waar) begin ik met zoeken en meten?

Domweg onderdelen vervangen wil ik liever niet....