component stuk op printplaat

Hallo iedereen,

Heb een component stuk up de printplaat van mijn acv kombi kompakt HRE36/30 ketel. nu is mijn vraag of iemand mij kan helpen zodat ik dit onderdeel kan vervangen. heb op dit moment geen verwarming en sanitair warm water meer. Alvast bedankt

Arco

Special Member

Da's een spoeltje, zo te zien 10uH (opdruk '100'?)
Anders kapje wat eraf gesprongen is proberen te zoeken, moet nog ergens in het apparaat rondzwerven...

Dit is hoogstwaarschijnlijk wel 'collateral damage', de echte fout zit ergens anders.
(spoeltjes ploffen niet spontaan uit elkaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hallo Arco,
wat bedoel je met collateral damage? heb het stukje zitten te zoeken maar niets gevonden.

Arco

Special Member

Collateral damage = bijkomende schade...

Er is in het apparaat iets kapot gegaan wat daarna de spoel heeft opgeblazen. Waarschijnlijk een halfgeleider (ic, transistor,diode, switcher...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dan kan ik best op zoek naar een nieuwe print?

Als je zelf een vaardig reparateur bent, dan kan je het probleem zelf proberen te zoeken.

Als je niet zoveel weet van foutzoeken, dan gaat het waarschijnlijk heel lastig en tijdrovend zijn om te repareren. Als je zonder warmte en warm water zit, zou ik daar niet aan beginnen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Voorbeeld collateral damage: Je band klapt, je kan minder goed sturen en komt tegen de vangrail. Deuk in je spatbord. Je kan die deuk repareren totdat ie weer super glanst, maar die klapband moet ook gefixed worden voordat je weer normaal kan rijden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Men kan ook wel over "nevenschade" spreken...

Verder akkoord met de eerdere opmerkingen: er zal wel meer kapot zijn dan dat spoeltje. De halfgeleider links onderaan de foto lijkt mij een sterke kandidaat, ik gok dat de voedingsspanning links bovenaan vertrekt van die dikke elco, en geregeld of geschakeld wordt links onder.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 29 december 2021 11:05:42 (76%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Voorbeeld collateral damage:

Met dit verschil dat die deuk niet acuut weer in je spatbord springt als je die auto weer aanslingert zonder de band te repareren (in tegenstelling tot de spoel... die zomaar wel weer eens zou kunnen ploffen als je de boel weer aansluit).

Verder vind ik het wel een rare 'failure mode' voor een spoel. Uitroken... snap ik. Maar een stukje eraf breken?
Het zou ook zomaar nog wel eens een mechanisch iets kunnen zijn (lomp gedrag bij monteren) en niet gerelateerd aan niet-werken.

Gelukkig is het op het moment best goed te doen qua temperatuur. Dus een paar dagen zonder kachel zijn (op het moment) goed te overleven. Maar bedenk je wel dat - mocht het op vervangen uitdraaien - een installateur wel eens niet op afroep op de stoep zou kunnen staan. Dus als je gaat experimenteren / repareren en je hebt de spulletjes / kennis niet onder handbereik, dat je niet te lang door blijft pielen zonder plan B.

Arco

Special Member

Het ontbreken van verdere 'ontploffingsverschijnselen' (zwarte plekken e.d. op en rond spoeltje) is inderdaad vreemd.
Het kan zijn dat dit al met bestukken in de fabriek gebeurd is. (je kunt hem met een multimeter doormeter, moet 'doorpiepen' of nul Ohm zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com