Graag wat uitleg over dit voedingsschema

Hensz

Golden Member

Het zou (nog steeds) fijn zijn als TSsen duidelijk maken wat de verschillen tussen hun toepassing en het schema is. Nu weer eerst van alles deduceren en dus ook weer vaudun maken. :S

Als TS ook vanaf 21V begint (15V trafo mss?) blijft er nog steeds een 210W-kachel over.

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

Op 29 december 2021 22:20:41 schreef Aart:
Voor motortjes zou ik vandaag de dag een SMPS pakken, of gewoon een trafo-gelijkrichter-brugcel.
Geen lineair gestabiliseerde voeding, dit hoort meer in de zendamateur hoek thuis.

Een lineaire voeding die in dit geval elke keer maar kort gebruikt wordt kan makkelijk >30 jaar meegaan.
Met een SMPS voeding moet je geluk hebben als je de 30 jaar wil halen.

Op 29 december 2021 22:01:35 schreef Vovpvi:

1) Hoe komt men aan de 5A-regel?

door de emittorweerstanden gaat de stroom zich vrij gelijkmatig verdelen over de zes transistoren. Als er 12A loopt neemt iedere transistor 2A, bij 30A loopt door ieder exemplaar 5A. het is dus niet perse een 5A regel, maar een vooral een stroomverdelingsregel die hier van toepassing is.

Op 30 december 2021 00:50:26 schreef Thevel:
[...]Een lineaire voeding die in dit geval elke keer maar kort gebruikt wordt kan makkelijk >30 jaar meegaan.
Met een SMPS voeding moet je geluk hebben als je de 30 jaar wil halen.

als je de condensator op de uitgang weglaat, en dat kan met een motor als belasting, is schakelend net zo betrouwbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 29 december 2021 22:23:19 schreef Shiptronic:
Waarom is sequentieel aansturen een probleem? als je maar 1 motor per keer aanstuurt scheelt dat een hele hap. ik zou er een Meanwel module inzetten. liniare voeding ?

Dit en dat,

Een dikke schakelende voeding lijkt me hier zo ingeveer voor gemaakt.

14V? Dat klinkt als iets met deur of ruitenwisser motoren.

En je kunt zo'n voeding natuurlijk primair uitschakelen als je hem niet nodig hebt.

als je de condensator op de uitgang weglaat, en dat kan met een motor als belasting, is schakelend net zo betrouwbaar.

Leuk voor alle wifi, bluetooth en draadloze verbindingen. Even je rolluik dichtdraaien en alle verbindingen weg.

Ik ben op zoek naar een schema om een voeding te maken van ±14V/30A. Deze moet een reeks van 7 gelijkstroommotortjes aandrijven die rolluiken laten bewegen. Nu heb ik via dit forum een schema gevonden:

In het bijhorend artikel https://www.eleccircuit.com/high-current-12v-30a25a20a15a-ham-radio-po… zeggen ze dat je gebruik kan maken van een 2N3055 voor Q1 tot Q7. Per trap zou er 5 A geleverd kunnen worden. Uiteraard zal alles goed gekoeld moeten worden.

Een dikke schakelende voeding lijkt me hier zo ingeveer voor gemaakt.
14V? Dat klinkt als iets met deur of ruitenwisser motoren.

Iedereen denkt altijd zo moeilijk met als gevolg onmogelijk dure oplossingen die wat betrouwbaarheid ook waarschijnlijk te wensen overlaten.

Die dertig ampere is dat echt nodig? Het is een idioot grote stroom. De opmerkingen over gelijktijdigheid zijn in die zin heel terecht. Verder neem ik aan dat de roluiken verspreid over het huis gemonteerd zijn en niet allemaal op een berg bij elkaar zitten. Dat betekend dus hele dikke kabels door het huis naar al die luiken. Wil je dat echt? Een veel kleinere voeding bij elk rolluik is dan veel praktischer. Je kunt de rolluiken dan sturen met klein telefoondraadje dat veel makkelijker door het huis te trekken is. Of zelfs draadloos met Wmos of zigbee of weet ik wat voor modules je tegenwoordig allemaal hebt.

De voeding waar de TS mee komt waren inderdaad leuk voor het voeden van een radiozender of een grote versterker. Daarvoor wilde je een storingsvrije stabiele spanning hebben. En dat mocht ook wel wat kosten. En dergelijke voedingen waren kostbaar. Dure transformatoren en koelblokken en grote kasten met ventilatoren enzo. Voor mijn zender heb ik dat al 1000 jaar niet meer. Je halve shack vol voeding? Dat wil je niet! En 's zomers was het in de shack niet te harden door de, door deze voedingen opgewekte warmte. Vaak was het zelfs gewoon niet mogelijk om de spullen te gebruiken omdat alles te warm werd.

Gelukkig zijn er nu goedkope schakelende voedingen van hoge kwaliteit. Vroeger waren schakelende voedingen erg complex en daardoor duur. Daardoor waren lineaire voedingen interessant. Lineaire voedingen waren overigens ook niet zonder problemen. Een goed en betrouwbaar werkende voeding bouwen volgens het concept van de TS was toen en is nog steeds best een kunst. De TS komt ook al met een paar terechte vragen over dit voedings concept.

Als ik de TS was zou ik helemaal niet aan zo'n grote gestabiliseerde voeding beginnen. Erg veel gedoe om alleen een paar motortjes te voeden. Een grote conventionele transformator met een gelijkrichter en buffer condensator(s) kan dat ook uitstekend. De elektronische control of stuurunit zou ik dan gewoon appart met kleine gestabiliseerde voeding voeden.

Voor het motortje maakt het waarschijnlijk verdomd weinig uit of die nu 11 volt of 15 volt krijgen. Ze draaien toch maar kort. Meer als een halve minuut zal het niet kosten om een luik te sluiten.

Voordeel van een trafo met gelijkrichter is dat er maar weinig inzit dat stuk kan en er zit ook weinig in dat nodeloos energie gebruikt. Efficiëntie van een trafo kan ver boven de 90% zitten. En de gelijkrichter en condensatoren gebruiken natuurlijk wel iets maar die vindt je ook terug in een lineaire voeding en zelfs dubbel in de schakelende voeding. En als de TS goede kwaliteit onderdelen gebruikt blijft dit gewoon 40 jaar werken.

Dus probeer een oude ringkern trafo te pakken te krijgen van 12 volt ofzo. Na gelijkrichting krijg je dan een spanning van 12 x √2 = 16 volt ofzo. Als je dat te hoog vind draai je gewoon een paar wikkelingen van de trafo af. Maar waarschijnlijk is dat niet nodig omdat je nog de nodige spanningsverliezen hebt over je kabels naar de motor toe. Ik zou in elk geval elk rolluik met een eigen veel kleinere voeding uitrusten en elk rolluik schakelen met een eigen relais.

Op 30 december 2021 10:56:05 schreef Ex-fietser:
Als ik de TS was zou ik helemaal niet aan zo'n grote gestabiliseerde voeding beginnen. Erg veel gedoe om alleen een paar motortjes te voeden. Een grote conventionele transformator met een gelijkrichter en buffer condensator(s) kan dat ook uitstekend.

Voor een motor is zelfs die buffercondensator niet nodig. Neem een trafo die 15V geeft. Gelijkrichten haalt er ruim een volt van af.

Het is misschien ook een idee om zo'n rolluik te voeden met een accupack. Grote stroom geen probleem, rolluik doet het ook bij stroomuitval, heel klein voedinkje om de accu te laden. Nadeel: Accu heeft niet het eeuwige leven.

Hensz

Golden Member

Op 30 december 2021 11:38:20 schreef KlaasZ:
Gelijkrichten haalt er ruim een volt van af.

Maar zet er eerst 6V op.

Don't Panic!

Op 29 december 2021 22:41:19 schreef KlaasZ:
Is er een reden waarom de rolluikmotoren op 14V= draaien? Meestal zijn die toch gewoon voor 230V netspanning?

Ik heb mijn rolluiken in de jaren 90 automatisch gemaakt motoren die ze gebruiken in een autozetel van Volvo, daar ben ik aangeraakt door iemand die op Nedcar werkte. De spanning komt dus niet zo heel nauw, ergens tussen 12V en 14V is OK.

Op 29 december 2021 22:23:19 schreef Shiptronic:
Waarom is sequentieel aansturen een probleem? als je maar 1 motor per keer aanstuurt scheelt dat een hele hap. ik zou er een Meanwel module inzetten. liniare voeding ?

Zoals hierboven beschreven is het ontwerp van de jaren '90 en worden de motoren sequentieel aangestuurd. De schakeling is volledig opgebouwd met logische poorten. Het nieuwe ontwerp draait op een arduino, esp8266 en een tablet met visualisatie-software. De reden dat het indertijd is opgebouwd op sequentieele basis is omdat ik toen geen budget had om een zware voeding te kopen. Het zelf maken van deze voeding lijkt me ook leuk, zeker als ze ooit defect gaat dan kan ik ze zelf maken.

Op 30 december 2021 10:56:05 schreef Ex-fietser:

Een grote conventionele transformator met een gelijkrichter en buffer condensator(s) kan dat ook uitstekend. De elektronische control of stuurunit zou ik dan gewoon appart met kleine gestabiliseerde voeding voeden.
Meer als een halve minuut zal het niet kosten om een luik te sluiten.

Het probleem is dat mijn grote conventionele transformator een wisselspanning van 24 V geeft, dus maal 1,4 wordt dat al 33,6 V. Deze spanning moet dan naar 12V - 14V gebracht worden. Vandaar mijn gedacht om deze via de schakeling naar beneden te brengen. Het klopt inderdaad zoals velen hier beweren dat ik een leuke kachel ga krijgen, maar dat is maar voor 2 keer 30 seconden per dag. Lijkt me geen probleem.
Het besturingsgedeelte (arduino, esp8266, tablet) wordt apart gevoed.

De jacht is mooier dan de vangst....

Kan de bedrading de stroom aan? Er zijn ook wel dikke chineese stepdowns verkrijgbaar voor in de auto, of het zou met een triac regeling kunnen (kijk b.v. in de schema's van Delta) maar een meer gepaste transformator lijkt eleganter. Het blijft anders een beetje een autoband op een fiets monteren.

Zelf gebruikte ik wel ATX voedingen voor neopixels; de sturing altijd aan op de +5VSB, de rest van de voeding met de !PS_ON inschakelen als hij nodig is.
Het is consumtenrommel en zeker niet voor de eeuwigheid, maar gratis, veilig, weinig werk en goede ATX voedingen leven in standby best een tijd.

D bedrading is OK, het loopt al 25 jaar zo. Er vertrek vanuit een centrale besturingskast een kabel naar elke rolluik.

Wat bedoel je met "schema's van Delta"?

De jacht is mooier dan de vangst....

Bijvoorbeeld de thyristor voorregeling in de E030-3.

(screenshot uit de service manual)

Elektuur heeft dit soort schakelingen ook wel gepubliceerd onder de naam "dissipatie begrenzer" of zoiets, maar dan zou ik moeten zoeken.

Hensz

Golden Member

Ik vind een schakelende voeding, zo-van-de-plank, toch aantrekkelijker. :+

Don't Panic!

Kan dat dan ook met een oude computervoedng?

Die schijnen bij 12V tot 40A te kunnen leveren.

Zoals hierboven reeds werd voorgesteld.

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op donderdag 30 december 2021 15:41:40 (18%)

De jacht is mooier dan de vangst....
Sine

Moderator

Op 30 december 2021 14:15:34 schreef Vovpvi:
[...]
Ik heb mijn rolluiken in de jaren 90 automatisch gemaakt motoren die ze gebruiken in een autozetel van Volvo, daar ben ik aangeraakt door iemand die op Nedcar werkte. De spanning komt dus niet zo heel nauw, ergens tussen 12V en 14V is OK.

Aah, volgens mij woont die hier in de buurt ... of beter ik ken er twee ... die hun hele huis besturen met een paar flinke Mitsubishi PLC's

Kan dat dan ook met een oude computervoedng?

Die schijnen bij 12V tot 40A te kunnen leveren.

Een niet te oude ATX computervoeding kan flink power leveren op 12V, extra bonus, die kun je met een 5V signaaltje in/uit schakelen.

Hensz

Golden Member

Met een beetje geluk heb je er nog een liggen en anders misschien bij de kringloop (als die weer open gaat).

Don't Panic!

Hier bij "ons" is nog alles open, in tegenstelling tot de andere kant van de Maas.

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 29 december 2021 22:01:35 schreef Vovpvi:

2) Waarom hanteren ze maar 5A per transistor, terwijl een 2N3055 veel meer aankan?

en wanneer kan die transistor meer stroom aan?
hij kan maar 115W max dissiperen, als je die op 25°C houd.
als 'schakel' transistor kan je er perfect 15A door jagen, die is die volledig in geleiding en staat er maar een paar volt over Vce.

jij wil die in 'halve geleiding' steken, dus bij 21V in en 15V uit staat er 6V over de collector-emmitor.
6V x 15A = 90W, gaat prima als je hem op 25°C kan houden, maar veilig is het niet.
beperkt je de boel tot 5A, kom je op max 30W/transistor uit

voor zo iets simpel als wat motoren, zou ik een gewone voeding maken. dikke transfo-brugcel-elco combo. een transfo mag je ook kortstondig overbelasten, die motoren zitten toch geen uren te draaien, dus tegen dat de transfo het warmt krijgt, staat alles weer al stil.

bij schakelende voeding is dat anders, die moet ALTIJD de maximale stroom aankunnen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voila, nu heb ik iets bijgeleerd en antwoord gekregen op mijn vragen.

Bedankt iedereen voor de suggesties en de raad.

De jacht is mooier dan de vangst....
Anoniem

Als ik het me goed herinner is de max input voor een 7815 35V.

Als de voeding met 24V transfo onbelast wordt opgestart dan is de gelijkgerichte spanning 33.9V-1.2V=32.7V , vind ik wat wat krap. Als de transfo in onbelaste toestand wat meer geeft, wat niet ongebruikelijk is, dan zit je daar over.
Wat zou er gebeuren denk je zelf moest de 7815 doorslaan?

Ik mis ook in het originele schema de gebruikelijke ontkoppelcondensatortjes die doorgaans dicht bij het IC gemonteerd worden om oscilleren tegen te gaan.
Misschien is daar een reden voor, ik heb het niet doorgelezen, maar het lijkt me vreemd.

Sine

Moderator

Hey GD, had je dit topic nog in een open tabje?

RAAF12

Golden Member

Kan jij zien hoelang we een tabje hebben open staan in de forumsoftware? Beetje nieuwsgierig wel.....

Anoniem

Dit topic is idd al bijna 2 weken koud,ik lees het nu pas diagonaal, misschien te laat voor de TS, maar voor eventuele navolgers wilde ik toch die opmerking maken omdat ik ze niet in de antwoorden van de anderen terugvind.
Men heeft het steeds over de transistoren, maar het IC staat met zn ingang rechtstreeks op de gelijkgerichte spanning.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en mag je de ingangsspanning van een 7815 boven de maximale opgegeven spanning van 35V brengen. Ik dacht dat een 24V transfo onbelast toch wel vaak 27V geeft. En dat indien nauwelijks belast de spanningsval over de brug eerder naar 1.2V neigt dan naar de 2V bij vollast.

En misschien zijn de ontkoppelcondensatortjes dichtbij het IC ook onbelangrijk, maar mijn ervaringen van lang geleden vertellen iets anders.

Ach, ik zal het me wel weer inbeelden. Destijds toen die IC's overal inzaten en voedingen met de78xx reeks miljoenen keer gebouwd en nagebouwd werden, had men dat helemaal verkeerd op.
Sorry voor de mogelijk onterechte kick.