glasvezel of geen glasvezel..

mel

Golden Member

Ik kreeg een spampost van Ziggo, gewoon in de bus dus,waarin stond dat ze glasvezel gaan aanleggen in onze wijk.Nu zal mij dat een zorg zijn, ik heb KPN,maar ik vraag me af, als KPN nu ook begint met glas,zouden er dan 2 glasaansluitingen het huis binnenkomen, of gaat het maar tot de wijkkast?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

KPN legt glasvezel tot in huis. Volgens mij gaat Ziggo met glasvezel tot de wijkkast en dan met de bestaande coax naar de huizen.

bprosman

Golden Member

Ziggo glas gaat tot de wijk/straat kast. Laatste stukje is coax.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Het koper van sicko is natuurlijk snel genoeg voor het laatste stukje. Het koper van KPN is gewoon eh... minder geschikt voor hogere bandbreedte.

Blue Sky

Cableguy

Bij Ziggo zit alleen glas tot in het wijkcentrum, daarna gaat het met coax naar de groep- en eindversterkers.

Ik ben wel nieuwsgierig naar die brief, staat er ook in wat ze precies gaan doen? Als er nu glas komt tot aan de eindversterker kunnen ze net zo goed alles vervangen, misschien doen ze dat ook wel :-)

Waar rook is, is stroom
Anoniem

Op 31 december 2021 09:03:30 schreef EricP:
Het koper van sicko is natuurlijk snel genoeg voor het laatste stukje. Het koper van KPN is gewoon eh... minder geschikt voor hogere bandbreedte.

Nou dat valt mee hoor. Voor dat ik glasvezel kreeg haalde ik probleemloos 100 mbit/sec via de koperlijnen van KPN. Zo slecht is dat koper dus niet.

Sine

Moderator

Het ziggo voorbeeld ken ik niet, maar ik weet plaatsen (oa Nieuwstadt) waar concurrerende glasboeren elk een eigen aansluiting hebben.

Dus ja, dat kan.

Ha mel,

Ik weet niet hoe het in jou regio zit maar Ziggo ging tot aan het wijkcentrum in glas en daarna verder in de oude bekabeling,
daar wordt langzaam maar zeker vernieuwing in aan gebracht.
Het bestaande coax net wordt slecht kabels gaan lekken ( water ) en er liggen veel beschadigde / gerepareerde coax kabels.
Daar komt bij dat tot aan 1200 MHz de net demping niet overal gegarandeerd kan worden is tot 860 MHz berekend......
De nieuwe net structuur wordt een diep node d.w.z. dat tot aan de eindversterker glas wordt gebracht, de last mille blijft coax.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ziggo levert ook glas, maar dat is de zakelijke tak (vroeger Priority Telecom)

Aan de consument is het in de meeste gevallen glas tot in de wijkkast, laatste stukje is coax

Overigens levert Ziggo wel FttH, maar vooralsnog heel beperkt

https://tweakers.net/nieuws/183660/ziggo-sluit-huizen-nieuwbouwwijken-…

EricP

mét CE

Nou dat valt mee hoor. Voor dat ik glasvezel kreeg haalde ik probleemloos 100 mbit/sec via de koperlijnen van KPN. Zo slecht is dat koper dus niet.

Naar huidige begrippen, is dat natuurlijk niet meer de moeite waard... Zeker als er 2x TV (in welk huishouden staat er nog slechts 1 TV?), radio / internet voor een gezin overheen moet.

Arco

Special Member

Als je nu KPN internet via pair bonding hebt, dan loopt er al glasvezel tussen centrale en wijkverdelerkast.
(of de centrale moet praktisch bijna bij je in de tuin staan, dan kan het nog geheel koper zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Die KPN brief heb ik al een paar maanden geleden ontvangen. En kortgeleden heeft een bedrijf in onze buurt de straten open gegooid en overal glasvezel geplaatst. Tot in de woning, meestal tot in de meterkast waar ook de oude KPN aansluiting zit. Ik woon op de 5e verdieping en ook daar komt bij mij nu in de meterkast een glasvezel verbinding ipv de bestaande KPN aansluiting. Naast mijn bestaande en door mij gebruikte Ziggo koper aansluiting. Je bent niet verplicht om een KPN abonnement af te sluiten voor deze mogelijkheid. Ik heb inmiddels van Ziggo een brief gekregen waarin zij vermelden dat met hun nu bestaande koper-verbinding zij minimaal dezelfde snelheid kunnen bieden als met de KPN glasvezel verbinding. Ik ga dus niet overstappen. Ik heb van de installateurs een stukje oranje glasvezelkabel gekregen.
Zitten twee dunne glas "draden" in. ruud

tja, ziggo raakt klanten kwijt met de snelle uitrol van glas in de komende jaren. iets waar ze amper over reppen bij ziggo, is dat hun up/down nog anno 2002 is. een 150 mbit download tegen 10 mbit upload is normaal daar. bij glasvezel is het 1:1 met up versus down.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ziggo heeft dit jaar zo ongeveer een sluitend glasvezelnet tot aan elke straatkast
Als die beginnen met uitrollen van die laatste paar honderd meter gaat dat aantal drastisch veranderen

Anoniem

Op 31 december 2021 10:01:40 schreef EricP:
[...]Naar huidige begrippen, is dat natuurlijk niet meer de moeite waard... Zeker als er 2x TV (in welk huishouden staat er nog slechts 1 TV?), radio / internet voor een gezin overheen moet.

Nou er zaten 5 tv ontvangers op en er werdt volop gestreamd en gedownload. Alles zonder problemen.

Lambiek

Special Member

Hier zijn ze ook bezig met glasvezel en het komt hier gewoon tot in de meterkast, niets laatste stukje coax of koper dus. Ook hier twee glasvezels, één voor de TV en één voor internet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 december 2021 10:22:49 schreef HenkR:
[...]

Nou er zaten 5 tv ontvangers op en er werdt volop gestreamd en gedownload. Alles zonder problemen.

Inderdaad. 7Mbps is al erg veel voor een doorsnee IPTV/Youtube/Netflix op 1080p. 25Mbps voor 4k video is nog steeds een uitzondering die zeker geen tiental uren per dag draait op meerdere devices.

Arco

Special Member

Op 31 december 2021 10:01:40 schreef EricP:
[...]Naar huidige begrippen, is dat natuurlijk niet meer de moeite waard...
Zeker als er 2x TV (in welk huishouden staat er nog slechts 1 TV?), radio / internet voor een gezin overheen moet.

Een tv stream gebruikt maar 7.2Mbit, dus er blijft genoeg over... ;)

De 'bithonger' zit vooral tussen de oren.
Qua verbinding merk ik weinig verschil tussen 20Mbit (die ik vroeger had) met de 75Mbit die ik nu met pair bonding heb; 't is gewoon snel genoeg.

(de veelgeroemde 'Gigabit verbindingen' zullen het meeste wat je doet ook niet veel sneller maken.)
Alleen de tv streams worden iets scherper: bij glasvezel verhoogt de bitstream van 7.2Mbit naar 12.4Mbit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit soort dingen kan je op kleine schaal niet berekenen op gemiddeld zit het onder de XX.

Stel pa wil om 20:00 naar het journaal kijken en dochter wil op datzelfde moment een een of andere show kijken.

Dan kan je zeggen gemiddeld zitten ze over een dag op minder dan 25Mbps, maar toch komen ze om 20:00 structureel op de 50mbps.

Op wijk of stadniveau dan kan je gaan overboeken. Je gaat ook een beetje uit van jou thuis situatie: 1 4k TV. Als zoonlief het zat is dat ie niet ZIJN ding kan kijken, zou het zomaar kunnen dat ie met geld van zijn bijbaantje een 4k tv koopt (met het oog op de toekomst). Of een gezin waarbij pa een halfmiljoen per jaar binnenharkt. "maaaam, ik wil een TV op m'n kamer!", "ok schat, ik heb er 1 besteld, hij wordt morgen geleverd".

Ook die hebben een gewone consumenten verbinding bij ziggo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De term 'glasvezelverbinding' wordt ook door de diverse providers verschillend uitgelegd.

Ziggo rekent hoeveel procent van hun kabelnetwerk 'verglaasd' is. (volgens hen 98%)
Kpn rekent alleen de klanten die een complete glasvezelverbinding hebben zonder koper ertussen.
(terwijl Ziggo klanten vaak ook een laatste stuk van koper/coax hebben)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Blue Sky

Cableguy

Op 31 december 2021 09:51:53 schreef electron920:
De nieuwe net structuur wordt een diep node d.w.z. dat tot aan de eindversterker glas wordt gebracht, de last mille blijft coax.....

Groet,
Henk.

Dan moet de straat dus open om glas naar de eindversterker te brengen, dan hadden ze net zo goed alles in glas kunnen doen want in elke straat staan 1 of meer eindversterkers.

Waar rook is, is stroom
Sine

Moderator

Het grote "probleem" van ziggo is dat ze geen symmetrische verbinding leveren.

Hun upstream over coax is ERG beperkt, en voor sommige toepassingen mocht dat wat ruimer.

Momenteel biedt Ziggo download­snelheden van 1Gbit/s (1000Mbit/s) aan. De uploadsnelheid van 50Mbit/s is zelfs bij het duurste abonnement beduidend lager.

Daar zijn ze ook belachelijk stil over op hun eigen website, schreeuwen heel hard over giganet, maar de upstream is nergens te vinden.
Willen ze daar wat aan veranderen moeten ze naar glas, en blijkbaar zijn ze dat inderdaad in nieuwbouw aan het doen.

Ziggo houdt krampachtig vast aan (kunstmatig) lage upload­snelheid

En voor een fractie van wat ziggo vraagt heb ik hier (in de toekomst) 1GBit symmetrisch over glas.
Drie keer raden wie dan z'n kabeltje mag inpakken.

Arco

Special Member

Op 31 december 2021 11:10:26 schreef Blue Sky:
[...]

Dan moet de straat dus open om glas naar de eindversterker te brengen, dan hadden ze net zo goed alles in glas kunnen doen want in elke straat staan 1 of meer eindversterkers.

Dat ze dat niet doen heeft een practische (lees: financiele) reden: het vervangen van het laatste stukje tot in de woning is duur.
(zeker in stedelijke gebieden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de lage upload zal een technische reden hebben lijkt me. wrs iets met de analoge signalen die nog op de coax zitten. ziggo zal zelf niet snel tot in de huizen gaan met glasvezel, waarom zou je immers 2 glasvezel in huis willen hebben. nieuwbouw krijgt 1 glasvezel, dan kun je ook ziggo nemen met een media converter ertussen. echter heeft ziggo de andere bedrijven al tegen zich, ziggo is wel op het glasvezelnet toegelaten, maar de coax blijft een monopolie. als men daar een betere verdeling in zou maken, zou ziggo ook de dorpen van glasvezel kunnen voorzien zodat je overal glasvezel hebt en toch meerdere partijen de kabels aanleggen, en ook onderling op elkaars netwerken mogen. ziggo heeft immers de wijkcentrales al staan met distributie glasvezel ernaar toe. nog een 4-7 jaar en alles heeft glasvezel in het land, 700.000 aansluitingen per jaar komen erbij. abo prijzen gaan omlaag want het oude kopernet wil men vanaf.. ziggo gaat dat ook merken. 50% van alle internet/tv aansluitingen is nu al glasvezel.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 31 december 2021 11:38:47 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

@Test,
Dat soort waanzin zou je toch niet echt moeten verbazen, voor gas water elektra en de kabel wordt ook iedere keer apart de straat opgegraven 8)7

En hier in de buurt zijn er dorpen waar men vrolijk twee glas dozen naast elkaar op de muur heeft zitten, en het zou me helemaal niet verbazen als er daar in de toekomst een derde bij komt.

Waanzin, maar dat is de huidige markt.

Ziggo IS overigens bezig met glas richting de eindgebruiker, zeker in nieuwbouwwijken.

Ziggo gaat nu ook glasvezel tot in de woning aanleggen