Led verlichting versus digitale tv via powerlines

Ter info:

Situatie:

Een kennis heeft een digitale tv (digibox telenet) op slaapkamer, verbonden via powerlines. Met die digibox kan hij o.a. opgenomen uitzendingen bekijken van de digicorder die in de leefruimte beneden staat.

Op onregelmatige tijdstippen blokkeerde de digibox op de slaapkamer en was het gedaan met opgenomen programma's te bekijken. Na bijna een jaar ontdekte hij dat dit voor viel telkens iemand het licht deed branden in het toilet.

Na zijn volledige uitleg heb ik wat extra vragen gesteld over zijn verlichting (ben niet ter plaatse geweest) en dit bleek goedkope Chinese ledverlichting gekocht via alibaba (of iets in die trend). Ik gaf hem de raad even met een halogeentje te proberen.

Een paar dagen later probleem opgelost, niet geprobeerd met halogeenspotje maar met een ander merk ledspot.

Hier de dader (merkloos):

Poweline Adapters (PLA) en kerstverlichting geeft vaak een zelfde fenomeen.
Zo hoorde ik van iemand een verhaal dat het beeld van zijn KPN IP TV (ook via PLA van modem naar naar woonkamer) compleet veranderde in een blokkenspel toen de kerstverlichting aan ging.

Duidelijk voorbeeld van wat een troep slechte leddrivers en ledvoedingen op het net zetten.

mel

Golden Member

Dat is allang bekend. Het lichtnet is ook niet gemaakt om dit soort signalen door te geven.Dat het toevallig goed gaat is meer een extratje :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Ik zou zelfs willen zeggen: de ene troep stoort de andere troep. Net goed. Allebei met een grote boog de Kliko in ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 31 december 2021 11:50:59 schreef mel:
+1 :P

+1

Een kabel leggen, kleine moeite, groot gemak.
In geval van geen kabel mogelijk, toch een kabel :-)

Die andere kastjes zijn om te bouwen :
https://www.instructables.com/Ethernet-Over-Telephone-Lines-or-Whateve…

[Bericht gewijzigd door Kees frees op vrijdag 31 december 2021 12:04:36 (52%)

een netwerk kabel leggen lost die ellende wel op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook ik ben voorstander van een netwerk kabel, ik kan mij wel voorstellen dat dit niet voor iedereen haalbaar is.

Of misschien even uit een andere hoek bekijken: als elke constructeur zich aan de spelregels houdt zijn er toch minder problemen?

Het elektriciteit netwerk alleen gebruiken waar het voor is gemaakt bedoel je ?

Op 31 december 2021 12:54:31 schreef Robbe de Smet:
Of misschien even uit een andere hoek bekijken: als elke constructeur zich aan de spelregels houdt zijn er toch minder problemen?

dus GEEN stoor signalen op een ander medium zetten? dus ook geen internet traffic op electriciteitskabels.
want, wat als die powerlines ineens het signaal gaan storen waarmee zonnepanelen en de digitale meter communiceren?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het elektriciteit netwerk alleen gebruiken waar het voor is gemaakt bedoel je ?

Het optimaal benutten van het medium. Het ligt er toch dus waarom er geen gebruik van maken?

want, wat als die powerlines ineens het signaal gaan storen waarmee zonnepanelen en de digitale meter communiceren?

Er lopen hier op aarde toch genoeg bollebozen rond die daar oplossingen kunnen voor bedenken. Zelfs hier op het forum worden sommige schakelingen tot op het bot uitgespit om ze te optimaliseren. Ik lees vele topics met plezier mee...

mel

Golden Member

Op 31 december 2021 13:59:30 schreef Robbe de Smet:
[...]

Het optimaal benutten van het medium. Het ligt er toch dus waarom er geen gebruik van maken?

[...]

Er lopen hier op aarde toch genoeg bollebozen rond die daar oplossingen kunnen voor bedenken. Zelfs hier op het forum worden sommige schakelingen tot op het bot uitgespit om ze te optimaliseren. Ik lees vele topics met plezier mee...

Stel, bij jou werkt alles.De buren 3 deuren verder(dezelfde fase)hebben ook zoiets, maar zijn niet technisch..Wat denk je dat er gaat gebeuren als zij door jou gestoord gaan worden?
En trouwens, het lichtnet werkt heerlijk als een antenne.Lekker stoorveld dus, met alle gevolgen van dien..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Stel, bij jou werkt alles.De buren 3 deuren verder(dezelfde fase)hebben ook zoiets, maar zijn niet technisch..Wat denk je dat er gaat gebeuren als zij door jou gestoord gaan worden?

Ik ga er vanuit dat de fabrikant dit voorkomt Mel. De spelregels volgen als fabrikant ? Of er moet een algemeen verbod komen op powerlines... daar iemand voorstander voor? Pas op, ik maak er voorlopig geen gebruik van... ik hoor gewoon graag jullie meningen.

Hensz

Golden Member

Dat is godsonmogelijk. Je kunt geen stroom door een kabel sturen zonder dat het gaat stralen. Je kunt als fabrikant hoog en laag springen, maar aan deze natuurwet is niet te ontkomen.

Nou ja niet helemaal. Wat je zou kunnen doen is je hele 230-installatie vervangen door afgeschermde kabel of metalen buis, ook al je aansluitsnoeren! Liefst ook nog heen- en retourdraad getwist in (dus) dezelfde buis.
Veel succes! :+

Don't Panic!

bij een niewbouwpand was beslist om er maar geen utp in te trekken, want te duur. dus stuk of 75 setjes devolo lan over power dingen werden gebruikt. nou dat werkte goed, stroomuitval en de buren hadden ineens een koppeling met de set van hun buren. of de koppeling viel weer eens weg. nog geen jaar later werd door de ellende met die dingen alsnog overal een utp getrokken, die werkte wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 december 2021 13:59:30 schreef Robbe de Smet:
[...]

Het optimaal benutten van het medium. Het ligt er toch dus waarom er geen gebruik van maken?

je zegt eerst dat fabrikanten zich aan de spelregels moeten houden. electriciteitsnet is voor 50hz door te sturen, en NIET voor wifi.

en dan kom je af, het medium ligt er, waarom niet gebruiken. dus je bent zelf voorstander om je NIET aan de spelregels te houden.
tja, dan MAG iedereen dat hé.
wat als de chinees heeft beslist dat die ledlamp gegevens via het electriciteitsnet naar de fabrikant wil sturen.
en als uw powerlines gestoord worden door die ledlamp, dan moet de fabrikant van die powerlines het maar oplossen hé, want die ledlamp werkt zoals ze hoort te werken (ze geeft licht).

wil je niet gestoord worden, houd je ZELF dan eerst aan de regels. ik heb geen ellende van ledlampen in mijn huis, en t zit nogthans vol. MAAR, ik heb ethernetkabels ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voor alle duidelijkheid fcapri, ik zeg niks (enkel gedachtenspinslels), ben niet echt voor of tegen... ik ga er vanuit dat als iedereen zich aan de regels houdt het medium kan gebruikt worden voor andere zaken dan elektriciteit voor verlichting en huishoudstoestellen zoals wij dat kennen. Blijkbaar is er nog een grote weg af te leggen...

Zoals ik hier de meningen lees zijn jullie sommigen eerder voorstander voor een algemeen verbod op het gebruik van powerlines?

Zoja, wie gaat dat afdwingen?

JoWi

Special Member

Op 31 december 2021 14:52:25 schreef Robbe de Smet:
... ik ga er vanuit dat als iedereen zich aan de regels houdt het medium kan gebruikt worden voor andere zaken dan elektriciteit voor verlichting en huishoudstoestellen zoals wij dat kennen.

Tuurlijk, wat als het ledlampje aan de regels voldeed en de PLC ook, toch werkte de combinatie niet. Wat dan ?

Ignorance is bliss

Op 31 december 2021 14:52:25 schreef Robbe de Smet:
Zoja, wie gaat dat afdwingen?

De netwerkbedrijven. Zij hebben het monopoly voor signalen over het net die anders zijn dan 50Hz.
Zelfs babyfoons die over het elektriciteitsnet werken zijn verboden. Maar een netwerkbedrijf zal er pas op gaan handhaven als er serieuze klachten komen.

in de jaren 90 waren er intercoms en babyfoons die over het lichtnet gingen. heb je niks meer aan, stoort als een gek al zitten ze beiden in dezelfde wcd. netwerkbedrijven doen er niks aan, tenzij hun apparatuur gaat haperen door gebruik van dat spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Tja, en die stoppen met TF systemen, dus dat is een wild west voor ieder die het wilt gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Op 31 december 2021 12:54:31 schreef Robbe de Smet:
Ook ik ben voorstander van een netwerk kabel, ik kan mij wel voorstellen dat dit niet voor iedereen haalbaar is.

Of misschien even uit een andere hoek bekijken: als elke constructeur zich aan de spelregels houdt zijn er toch minder problemen?

Dat ligt in dit geval een beetje ingewikkeld. Als je maar genoeg netjes ontstoorde apparaten over het net hangt, verdwijnt het signaal van de powerline adapter gewoon in alle X2 condensatoren, zoals het hoort. Het hele systeem bestaat bij de gratie van een niet echt perfecte installatie. En als de installatie dan echt niet perfect is, werkt het ook niet meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 december 2021 16:08:26 schreef Sine:
Tja, en die stoppen met TF systemen, dus dat is een wild west voor ieder die het wilt gebruiken.

TF was inderdaad de enige gelegaliseerde netvervuiling.

maartenbakker

Golden Member

En die werd goed onder controle gehouden, denk ik. Het zou ook niet efficiënt zijn om harmonischen op te wekken, dat geeft alleen maar gigantische verliezen op die schaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 31 december 2021 14:52:25 schreef Robbe de Smet:
Voor alle duidelijkheid fcapri, ik zeg niks (enkel gedachtenspinslels), ben niet echt voor of tegen... ik ga er vanuit dat als iedereen zich aan de regels houdt het medium kan gebruikt worden voor andere zaken dan elektriciteit voor verlichting en huishoudstoestellen zoals wij dat kennen. Blijkbaar is er nog een grote weg af te leggen...

Zoals ik hier de meningen lees zijn jullie sommigen eerder voorstander voor een algemeen verbod op het gebruik van powerlines?

Zoja, wie gaat dat afdwingen?

Nou, ik weet er wel een paar die tegen die dingen zijn, vooral als ze radiostoring veroorzaken, omdat het lichtnet zo lekker straalt... Defensie, Agentschap Telecom, de luchtvaart, en de zendamateurs natuurlijk...En niet te vergeten de omroep.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..