Meedenken met vermoedelijk kapot component op printplaat van Biddle plafondheater

Goedenavond,

Ik hoop dat ik het onderwerp hier in de goede categorie heb geplaatst, want de storingsdiagnose is nog niet zover dat ik weet waar het euvel zit.
Wie weet is hier de (algemene) kennis aanwezig om mij aanvullend metingen te laten doen of de goede kant op te wijzen.
Wie weet is een bepaald component bekend storingsgevoelig en kan dat bevestigd worden:

====================================================

Ik heb in een loods een Biddle Comfort Circle plafondheater zitten.
De heater is aangesloten op een CV ketel om warme lucht in de ruimte te blazen.
De heater wordt aangestuurd door een Biddle bedieningspaneel.
Algemene info zie hier: https://www.teklim.com/ftp/Biddle/CC/CC.broszura_en.pdf

Helaas is verleden week de storingscode E1 en E2 in beeld gekomen, wat erop neerkomt dat de verbinding tussen bedieningspaneel en heater verbroken is.
Daarvoor heeft de heater jarenlang zonder problemen gewerkt.

Doordat ik in een andere ruimte eenzelfde heater en bedieningspaneel heb zitten, heb ik met omwisselen van bedieningspaneel en bekabeling kunnen aantonen dat de storing in de heater zelf zit.
Oftewel, de heater is niet meer zichtbaar voor het bedieningspaneel.
Wel krijgt het bedieningspaneel nog spanning uit de heater (zit een type 4 polige besturingskabel met RJ11 connectoren bij).

In de heater zit een printplaat en enkele losse componenten, zoals een 230 - 12 V trafo en een 4uF condensator.
Zie verder de foto's van hoe het geheel is opgebouwd.

De trafo geeft een weerstand op de primaire en secundaire spoel en lijkt dus goed (niet doorgebrand). Omdat ook het bedieningspaneel nog spanning krijgt, denk ik dat de laagspanning in orde moet zijn.
De condensator weet ik niet of dit een aanloop- of ontstoorcondensator is, maar is denk ik voor de ventilatormotor. Het merk/type (EAN) is Comair MK 4-450 / EAN 8718087001958.
Als deze kapot zou zijn geweest, zou ik andere foutcodes verwachten, maar de heater zou gezien moeten kunnen worden door het bedieningspaneel.
Uiteraard is er 230V voeding aanwezig tot in de heater en is de aanwezige glaszekering nog in orde.

Wat voor een componenten zouden 'spontaan' stuk gaan op een dergelijke print / besturingskast zodat ik mijn aandacht kan focussen?
Omdat de besturingskast nog wel spanning krijgt, kan ik denk ik de (laag)spanningsvoorziening uitsluiten en moet er iets mis zijn op de print zelf.

Wie kan op basis van de foto's een 'verdacht' component aanwijzen of mij aanvullend metingen laten doen?

gr. Bram

de hulpvoeding maakt veel kans, deze schakelt ook de relais voor de diverse standen van de fan. de kabel tussen heater en bediening kan ook stuk zijn. heb dat ook al eens gehad.

werkt het zo op tafel ook niet? kabeltje tussen stuurkast en bediening, als er nog relais klikken zit er iig leven in.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 31 december 2021 14:37:32 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Trad het euvel ooit eerder op ?

Er zit een 4-aderige kabel tussen paneel en moederbord. Voeding + en -, data Hi en Lo. Het babbelen is een blokgolf code, het is wel de bedoeling dat de voeding rimpelvrij is. Anders komt de boodschap niet over.

Elco's lijden na verloop van tijd aan elco-dementie. Normaal gesproken is dit een probleem dat sluipenderwijs optreedt. Eerst na lang draaien, als de temperatuur van de elco's oploopt. Na die eerste keer, treedt het euvel sporadisch op, steeds vaker. Totdat hij erin blijft. Elco's zijn net mensen, helaas.

En dan kijk ik naar die foto en ik zie de 2 elco's links in beeld. Het preventief vervangen van die krengen is een fluitje van een cent. Eerst dit doen, gewoon proberen. Dan pas verder zoeken, als het niet hielp.

Plankgas heeft waarschijnlijk wel gelijk.

Maar ik zou eerst de de voedingsspanningen even meten. Ook de rimpel daarop. Dat laatste met een scoop of met een goede true rms multimeter. Meet dan ook de voedingsspanning op de cpu en meet of je een kloksignaal kunt vinden. Dan weet je of er überhaupt nog leven in het apparaat zit

Daarna zou ik pas aan die misschien kwetsbare print gaan solderen. Printen kunnen bros geworden zijn als ze jarenlang in een kachel onder het plafond gezeten hebben.

ding loopt tegen de 17 jaar aan intussen, kans op gare elco's is best groot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank allen voor de snelle replys, meer info dan ik had durven hopen!

Ik ben tot zekere hoogte electro-technisch onderlegd en met diverse modelbouw en auto-electronica klusjes wel handig in metingen en soldeerwerkzaamheden.
Echter een scope of multi-meter met true rms heb ik niet.

Vwb de opmerking van Plankgas.
De elco's links op de foto hebben 35V, 1000uF vermeld. Verder nog +105C.
Zijn er nog overige specificaties (tolerantie-klasses bijv.?) waar ik naar moet kijken?
Elco staan verder niet bol, zijn niet verkleurd of hebben overige uitwendige kenmerken waardoor ze verdacht zijn.

Anders zou deze al moeten voldoen als vervanging zou ik zeggen:
https://www.conrad.nl/p/teapo-sy-1000uf35v-13x25mm-elektrolytische-con…

Nog 2 foto's van Elco en van de print met diverse spanningen en massa. Hier zou nog een meting gedaan kunnen worden.
Aan de buitenzijde nog de RJ11 connector voor de besturingskabel richting het bedieningspaneel, diverse stuurbare uitgangen en een input.

Dank en fijne jaarwisseling alvast,

gr. Bram

De gesuggereerde Elco voldoet. Geef de voorkeur aan elco's met "low ESR".

Op de trafo staat extern 2x een zekering 315 mA T of 2x een ptc controleer dit!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 31 december 2021 22:34:09 schreef Hunebedbouwer:
Op de trafo staat extern 2x een zekering 315 mA T of 2x een ptc controleer dit!

Scherp opgemerkt, ik had deze zelf gemist.
Ik vermoed dat onderstaand afgebeelde PTC's (rode cirkel) bij de trafo als beveiliging dienen, zie verder nergens de mogelijke 315mA zekeringen.

Doormeten bij kamertemperatuur (ca. 20gr) gaf bij beide PTC's een weerstand van 1,1 ohm overigens.

Ik ga voor nu verder met het bestellen van de 1000uF Elco's.

gr. Bram

Henry S.

Moderator

Op 31 december 2021 21:11:42 schreef Trac:
Anders zou deze al moeten voldoen als vervanging zou ik zeggen:
https://www.conrad.nl/p/teapo-sy-1000uf35v-13x25mm-elektrolytische-con…

Met die prut elco's kan je over twee jaar weer. Er zitten Panasonic FC elco's in, maar die zijn nu niet echt verkrijgbaar. Een alternatief is de FM serie: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=471540

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 januari 2022 22:48:06 schreef Henry S.:
[...]
Met die prut elco's kan je over twee jaar weer. Er zitten Panasonic FC elco's in, maar die zijn nu niet echt verkrijgbaar. Een alternatief is de FM serie: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=471540

Dank je, dit soort info heb ik niet scherp en ik zou zo de 'prut'elco's gesoldeerd hebben.

We zullen het Panasonic alternatief bestellen.

Dank,

Bram

Op 31 december 2021 15:18:24 schreef plankgas:
Trad het euvel ooit eerder op ?

En dan kijk ik naar die foto en ik zie de 2 elco's links in beeld. Het preventief vervangen van die krengen is een fluitje van een cent. Eerst dit doen, gewoon proberen. Dan pas verder zoeken, als het niet hielp.[/quote]

Ook met de hulp van een ieder een setje nieuwe Elco 1000uF, 35V gekocht bij Eilander Electronics in Ede. Merk is Taepo volgens mij.

Oude elco eruit gedesoldeerd en de nieuwe erin.

Vandaag de houder met printplaat weer in de heater...helaas nog steeds code E2 (apparaat wordt niet herkend / niet zichtbaar).
Tenzij de nieuwe elco's per direct kapot waren of gesloopt zijn, zal de storing elders zitten.
Nog steeds geldt dat de besturingskast dus voeding krijgt uit de printplaat via de 4 polige besturingskabel met RJ11 connectoren. De trafo zal dus niet geheel stuk kunnen zijn.

Waar nu zoeken..suggesties welkom.

Iemand in de omgeving van Barneveld met betere apparatuur dan mijn Voltkraft multimeter, welkom om aanvullende metingen te doen.

gr. bram

[Bericht gewijzigd door Trac op vrijdag 28 januari 2022 14:40:21 (14%)

de goede print met goede bediening werken ook in de verwarmunit die niet werkt, zodat de bekabeling ook uitgesloten is?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Test eens met een snoertje van een vaste telefoon en losgenomen regelunit of het niet in de kabel of stekker verbindingen zit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Dan moet je wel een 4 polige telefoonkabel hebben. De meeste zijn 2 polig. Er staat mij bij dat Bidle een 6 polibe kabel gebruikt (6p6c).

fatbeard

Honourable Member

Is inderdaad een 6-polige, goed te zien op de foto in deze post

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Met 6 slots is toch en rj 12?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dat is wat je ook bij een P1 poort van een kWh meter hebt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 januari 2022 00:09:34 schreef Hunebedbouwer:
Test eens met een snoertje van een vaste telefoon en losgenomen regelunit of het niet in de kabel of stekker verbindingen zit.

Hallo,

Ik heb al de kabel van de andere heater die ik heb gewisseld en de kabelverbinding is uitgesloten.
Tevens is de besturingskast die de foutcode gaf, aangesloten op de andere heater en deed het zonder problemen.
Dus besturingskast en -kabel heb ik kunnen uitsluiten met kruiselings wisselen.

Ter info over de RJ11 / RJ12 vragen:
De connector aan de besturingskabel heeft 6 posities, maar zit aangesloten op een 4 polige kabel. Buitenste 2 posities zijn vrij in de connector.
Dit is naar mijn weten RJ11 (6 posities, 4 contacten).

Als gewenst, maar ik een detailfoto.

Anoniem

Op 1 februari 2022 20:51:17 schreef Trac:
[...]

Hallo,

Ik heb al de kabel van de andere heater die ik heb gewisseld en de kabelverbinding is uitgesloten.
Tevens is de besturingskast die de foutcode gaf, aangesloten op de andere heater en deed het zonder problemen.
Dus besturingskast en -kabel heb ik kunnen uitsluiten met kruiselings wisselen.

Bedoel je met de besturingskast de printplaat in de heater of het kastje wat je op de muur schroeft waarmee je de heater bediend?

De connector in de heater heeft 6p6c en is dus RJ12. Als je daar een 6p4c stekker bij hebt is dat RJ11. Een beetje verwarrend.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 1 februari 2022 21:20:28 (11%)

Op 1 februari 2022 21:11:06 schreef HenkR:
[...]
Bedoel je met de besturingskast de printplaat in de heater of het kastje wat je op de muur schroeft waarmee je de heater bediend?

De connector in de heater heeft 6p6c en is dus RJ12. Als je daar een 6p4c stekker bij hebt is dat RJ11. Een beetje verwarrend.

Hoi Henk,

Het is inderdaad een 6p4c, zie de foto. Dit is kennelijk hoe ze het bij Biddle het ooit bedacht hebben.

Vwb je vraag:
Ik bedoelde inderdaad het kastje op de muur.

Zowel het kastje op de muur, als de kabel tussen dit kastje en heater (met fout) is gewisseld naar de andere heater (zonder fout) en dat werkte prima.

Als ik het andere kastje van de heater (zonder fout) aansloot op de heater (met fout), kreeg ik weer de foutcode in beeld.

Zodoende kan ik dus het besturingskastje(s) en de kabel(s) uitsluiten van mogelijke storing.
De storing zou dus op de printplaat van de heater (met fout) moeten zitten.

gr. Bram

Anoniem

Dan moet het de print wel zijn. Na het vervangen van alle elco's en nameten of alle voedingsspanningen er zijn houdt het dan wel op ben ik bang. Zonder schema's van de print is het niet te doen. De kans dat je het schema van Biddle krijgt is heel klein, maar je kunt het proberen. Misschien hebben ze een printplaat die gerefurbished is voor een redelijk bedrag.
Het adres is:
Markowei 4
9288 HA Kootstertille
Nederland
T: 0512-335555
E: info@biddle.nl

Ik heb dit probleem even aan de kant gelegd vanwege andere prio's, maar kon het niet laten om er nog eens naar te kijken.

Ik heb nu advies nodig over de trafo in deze besturing en of ik het juist meet.
Zie startpost over de locatie v/d printplaat en de trafo op de stalen behuizing.

Vanaf de printplaat lopen er vanuit printconnector 5 draden naar de trafo.
De nul (blauw), een dubbele oranje (op splitter), een witte en een paarse.

Het schema wat ik heb mogen ontvangen staat hieronder.
T01 is de trafo
C is de Comair MK4 condensator (zie startpost)
M01 is de fanmotor (3 snelheden)

Hierbij geldt dus:
- blauw zit op 0V (0 op trafo) en N (op print)
- oranje zit op 230V (230 op trafo) en Z (op print)
- oranje zit op H (230 op trafo) en 3 (op print) (schema lijkt op dit punt dus niet correct)
- wit zit op H (145 op trafo) en 2 (op print)
- paars zit op L (115 op trafo) en 1 (op print)

Voor de duidelijkheid nog op de foto van de printconnector en de trafo:

En een detail v/d trafo:

Let op: ik heb dus 2 identieke printplaten, dus kan goed vergelijken:

Als ik nu ga meten op de trafo van de print ZONDER storing:
- tussen blauw en oranje: 13V (wissel)
- tussen blauw en wit: 8V (wissel)
- tussen blauw en wit: 6V (wissel)

Als ik nu ga meten op de trafo van de print MET storing:
- tussen blauw en oranje: 0V (wissel)
- tussen blauw en wit: 0V (wissel)
- tussen blauw en wit: 0V (wissel)

Ik weet niet of ik juist meet, maar er is dus wel een verschil.

Ik had dus verwacht dat de primaire zijde van de trafo dus 230V wisselspanning zou geven (zie schema), maar dat is dus niet het geval.

Voor het meedenken, heb ik de spanningen van de trafo zo goed gemeten?

Dank,

gr. Bram

Ik had dus verwacht dat de primaire zijde van de trafo dus 230V wisselspanning zou geven (zie schema), maar dat is dus niet het geval.

Voor het meedenken, heb ik de spanningen van de trafo zo goed gemeten?

Als je op de ene unit wel die spanningen meet en op de andere niet dat heb je goed gemeten. Als je geen spanning uit de trafo met dan zit je al eind in de goede richting.

Maar ik zie nu niet of je ook op beide de primaire kant heb gemeten of daar 230v staat. Want ik denk eerder dat het dan aan de primaire kant zit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.