Goedenavond,
Ik hoop dat ik het onderwerp hier in de goede categorie heb geplaatst, want de storingsdiagnose is nog niet zover dat ik weet waar het euvel zit.
Wie weet is hier de (algemene) kennis aanwezig om mij aanvullend metingen te laten doen of de goede kant op te wijzen.
Wie weet is een bepaald component bekend storingsgevoelig en kan dat bevestigd worden:
====================================================
Ik heb in een loods een Biddle Comfort Circle plafondheater zitten.
De heater is aangesloten op een CV ketel om warme lucht in de ruimte te blazen.
De heater wordt aangestuurd door een Biddle bedieningspaneel.
Algemene info zie hier: https://www.teklim.com/ftp/Biddle/CC/CC.broszura_en.pdf
Helaas is verleden week de storingscode E1 en E2 in beeld gekomen, wat erop neerkomt dat de verbinding tussen bedieningspaneel en heater verbroken is.
Daarvoor heeft de heater jarenlang zonder problemen gewerkt.
Doordat ik in een andere ruimte eenzelfde heater en bedieningspaneel heb zitten, heb ik met omwisselen van bedieningspaneel en bekabeling kunnen aantonen dat de storing in de heater zelf zit.
Oftewel, de heater is niet meer zichtbaar voor het bedieningspaneel.
Wel krijgt het bedieningspaneel nog spanning uit de heater (zit een type 4 polige besturingskabel met RJ11 connectoren bij).
In de heater zit een printplaat en enkele losse componenten, zoals een 230 - 12 V trafo en een 4uF condensator.
Zie verder de foto's van hoe het geheel is opgebouwd.
De trafo geeft een weerstand op de primaire en secundaire spoel en lijkt dus goed (niet doorgebrand). Omdat ook het bedieningspaneel nog spanning krijgt, denk ik dat de laagspanning in orde moet zijn.
De condensator weet ik niet of dit een aanloop- of ontstoorcondensator is, maar is denk ik voor de ventilatormotor. Het merk/type (EAN) is Comair MK 4-450 / EAN 8718087001958.
Als deze kapot zou zijn geweest, zou ik andere foutcodes verwachten, maar de heater zou gezien moeten kunnen worden door het bedieningspaneel.
Uiteraard is er 230V voeding aanwezig tot in de heater en is de aanwezige glaszekering nog in orde.
Wat voor een componenten zouden 'spontaan' stuk gaan op een dergelijke print / besturingskast zodat ik mijn aandacht kan focussen?
Omdat de besturingskast nog wel spanning krijgt, kan ik denk ik de (laag)spanningsvoorziening uitsluiten en moet er iets mis zijn op de print zelf.
Wie kan op basis van de foto's een 'verdacht' component aanwijzen of mij aanvullend metingen laten doen?
gr. Bram