Generator levert geen stroom

De generator (Pramac S8000) die ik puur voor noodstroom (automatische netovername) gebruik levert geen stroom meer.

De motor loopt goed. Ik heb al geprobeert de accuspanning op de koolborstels te zetten, maar dit hielp niet.

Op de koolborstels meet ik ~0,5 Volt als de motor loopt. Tussen L1 en L2 meet ik 3,9Volt (ik weet niet zeker of dit L1 en L2 zijm trouwens).

Graag zou ik weten wat er stuk is, kunnen jullie me hier mee helpen?

Een tip om er hier een paar van te bekijken, deze man doet bina niets anders dan gensets repareren.

https://www.youtube.com/user/jcondon2007

Heb je de weerstand van de rotor gemeten, moet tamelijk laag zijn, onder 50 Ohm. Zit er een onderbreking in, is het jammer en is je rotor kapot.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

doet me denken aan problemen met het remanent magnetisme in het anker. simpel gezegd, de permanente magneten in het anker die zorgen dat de avr de startspanning krijgt zijn hun magnetisme kwijt. met een externe spanning zou je het ding dan aan de gang krijgen. de dynamo neemt vanzelf over als de hulpspanning toegevoegd word.

[Bericht gewijzigd door testman op 31 december 2021 15:36:58 (65%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de snelle reacties!

Ik ga zo gelijk de weerstand meten op de koolborstels. Neem aan dat ik dan moet meten door op elke koolborstel de multimeter te zetten en dan de waarde af te lezen.

Op de koolborstels heb ik 12 volt van de accu gezet, maar dit heeft niks uitgehaald. Of moet ik dit anders doen testman?

jerome

Golden Member

En levert de generator dan niets van spanning op moment dat de accu aan de borstels hangt? Met die accu moet je zelfs een vlamboogje kunnen trekken aan de borstels. Veronderstel dat de aansluiting naar de regelaar waren ontkoppeld bij het extern voeden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Veldwikkeling losnemen.
Even 12 V van je accu op de veldwikkeling aansluiten ( 1 sec is lang genoeg)
Accu losnemen en de veldwikkeling weer aansluiten.
Generator starten.
Help het niet, dan bovenstaande nogmaals uitvoeren, alleen de polariteit wisselen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Rotor heeft een weerstand van 21 ohm gemeten op de draadjes achter de koolborstels. Direct op de rotor is het lager.

Op 31 december 2021 17:27:19 schreef Toeternietoe:
Veldwikkeling losnemen.
Even 12 V van je accu op de veldwikkeling aansluiten ( 1 sec is lang genoeg)
Accu losnemen en de veldwikkeling weer aansluiten.
Generator starten.
Help het niet, dan bovenstaande nogmaals uitvoeren, alleen de polariteit wisselen.

Misschien domme vraag, hoe neem ik develdwikkelingen los, wat is dat precies?

Op 31 december 2021 15:59:01 schreef jerome:
En levert de generator dan niets van spanning op moment dat de accu aan de borstels hangt? Met die accu moet je zelfs een vlamboogje kunnen trekken aan de borstels. Veronderstel dat de aansluiting naar de regelaar waren ontkoppeld bij het extern voeden.

Waar moet ik dat meten, bij de werkelijke stopcontacten of bij de avr?

Op 31 december 2021 17:31:50 schreef Beun de Haas:
[...]

Misschien domme vraag, hoe neem ik develdwikkelingen los, wat is dat precies?

Bedenk hoe een ouderwetse DC motor werkt: Met twee permanente magneten.

In een aantal gevallen (waaronder in jou generator) is het gunstig om die permanente magneten door elektromagneten te vervangen. De spanning die de generator levert is evenredig met de stroom door de elektromagneet. Dus als ie netjes 230V levert en je sluit een heftige bouwlamp aan, dan zakt de spanning zeg 5% naar ongeveer 220V. Door nu de (relatief lage!) stroom door de elektromagneet met 10% op te schroeven komt de uitgangsspanning weer netjes op de 230V.

De module die dit regelt heet de AVR. Die "elektromagneten" waar ik het hier over heb, die heten "veldspoelen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 31 december 2021 17:31:50 schreef Beun de Haas:
[...]

Misschien domme vraag, hoe neem ik develdwikkelingen los, wat is dat precies?

Rode en zwarte draad, rechtsonder op de 1e foto.
Draden gaan naar de koolborstels.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 31 december 2021 17:53:05 schreef Toeternietoe:
[...]
Rode en zwarte draad, rechtsonder op de 1e foto.
Draden gaan naar de koolborstels.

Ok dat had ik al gedaan. Ik heb die rode en zwarte draad van de avr losgetrokken. Daarna de zwarte met de min van de accu verbonden en de rode op de plus terwijl de motor liep. Heb dit 2 seconden laten zitten. Toen ik de plus lostrok kreeg ik een aardige vonk bij de draad die van de pluspool vd accu afkwam.

Ik heb alleen niet gemeten op dat moment, weet niet waar?

Begrijp ik dat ik dit ook moet proberen met de plus vd accu op de zwarte draad?

jerome

Golden Member

Nee, niet omkeren. Anders ga je dat beetje permanent magneet van de rotor nog verslechten. Ik zou de accutest nog eens herhalen met aangesloten regelaar. Min op zwart en + door (in serie) een 12V gloeilamp (halogeenspotje of auto lamp van 20 a 50 Watt) aan de rode bij de regelaar, en dat terwijl de groep draaiende is. Kort aanraken volstaat om opgestart te worden. Over de 2 gele draden (allimentatie) zou je een wisselspanning moeten krijgen van doorgaans 100V bij normale werking. Kabelbreuk aan de stopcontacten of overname relais en zekering zullen waarschijnlijk wel het eerste zijn geweest wat werd nagezien.

Dank je, even zodat ik het.goed begrijp.

Alle draden laat ik nu zitten op de avr. De zwarte verbind ik met de minpool vd acccu. Rode draad haal ik wel los maar zet ik een ouderwetse gloeilamp in serie tussen en bij de aansluiting op de avr prik ik de plus vd accu erbij.

Heb ik het zo goed begrepen? Kan ik zo de avr geen schade toebrengen?

Fijn forum dit trouwens, gelukkig Nieuwjaar allemaal :)

jerome

Golden Member

Nee, ook rode draad blijft op avr. De 12V lamp die in serie met de accu staat gaat de stroom begrenzen. Een fractie van een seconde aantippen moet volstaan. Werd het primaire deel gecontroleerd op onderbreking? Moet Ohm's bijna 0 Ohm meten door de hoofd(stator)wikkeling. Avr's kunnen spontaan stuk gaan zonder aanwijsbare reden. Die van vroeger met gestuurde thyristor brug gingen of gaan nooit stuk.

EricP

mét CE

Alles leuk en aardig. Maar... heeft er wel eens iemand overwogen dat de AVR ook gewoon defect kan zijn?
'Normaal' is het voldoende om (inderdaad met een accu) de boel ff te magnetiseren, los van de AVR enzo. Als je daarna het veld weer op de AVR aansluit, dan werkt het spul doorgaans weer.

Houd er wel rekening mee dat je met een accu-en-lamp een 'willekeurige' stroom door de veldwikkeling laat gaan. Ik weet niet wat bij dit model gebruikelijk is. Bij kleine gensetjes is een 60V en een 5A ofzo helemaal niet raar. Dit lijkt een 'hoera-merk' waar ook direct 12V (of iets in die buurt) uit komt. Daar zouden die spanningen wel eens anders kunnen liggen.
Bij dergelijke setjes is 12V wel eens te krap (als in: er loopt te weinig stroom om een 'dikke' magneet te vormen en dus ook weinig remanent magnetisme achter te laten).

Maar wat Jerome ook zegt: meet beide spoelen eens Ohms. Van het veld geeft het een (hele) kleine indicatie van wat daar op zou kunnen staan.

Pas wel op als je ff met een accu erbij 'aantikt'. Afhankelijk van wat 'normaal' is, zou de uitgangsspanning ook wel eens hoger dan 'normaal' kunnen zijn.

Tenslotte meen ik op de AVR een zekering te zien. Als ik het goed zie, dan neem ik maar aan dat die gecontroleerd is. (hint) (en eh... dat ook wel eens gezien met een hoera-merk... Overbelast... Zekering op de AVR eruit ipv. de zekering in de 'netspanning'.

pamwikkeling

Special Member

De rode en zwarte kabel die van de koolborstels komen, los maken bij de AVR.
Hierop een DC spanning zetten 10 - 30Vdc (liefst met een regelbare labovoeding, stroom eventueel beperken tot 0.5 - 0.8 Adc.

Zonder magnetisme op het anker, gaat een generator geen stroom leveren.

Nu de benzine motor starten en meten op uitgangsklemmen (stopcontact als dat er is)

De AC uitgangspanning moet nu verhogen of verlagen als de labovoeding hoger of lager ingesteld wordt.

Als dit werkt meten op de drie voedingsklemmen van de AVR (rood; bruin; blauw) hier moet een AC spanning op staan waarvan de AVR straks het voedingssignaal voor hat anker maakt.

Als er signaal (20- 60V ac ?) op de drie klemmen staat, onderzoeken wat de twee gele draden doen. Is dit eventueel een uitschakelcontact ?

Als alles tot nu toe werkt, is de AVR verdacht.

Als er geen spanning op het stopcontact staat, maar er loopt een normale stroom (1 - 2 A ?) door het anker (zie labo voeding) dan is de statorwikkeling slecht.

Loopt er geen stroom door het anker, koolborstels onderzoeken en anker onderzoeken.

Het remanent magnetisme is op dit moment uw laatste zorg. De labo voeding zorgt voor magnetisme.

Op 1 januari 2022 13:40:37 schreef jerome:
Nee, ook rode draad blijft op avr. De 12V lamp die in serie met de accu staat gaat de stroom begrenzen. Een fractie van een seconde aantippen moet volstaan. Werd het primaire deel gecontroleerd op onderbreking? Moet Ohm's bijna 0 Ohm meten door de hoofd(stator)wikkeling. Avr's kunnen spontaan stuk gaan zonder aanwijsbare reden. Die van vroeger met gestuurde thyristor brug gingen of gaan nooit stuk.

Aha nu snap ik t, zal de weerstand van de stator ook meten, neem aan tussem de 2 gele draden

Op 1 januari 2022 13:56:32 schreef EricP:
Alles leuk en aardig. Maar... heeft er wel eens iemand overwogen dat de AVR ook gewoon defect kan zijn?
'Normaal' is het voldoende om (inderdaad met een accu) de boel ff te magnetiseren, los van de AVR enzo. Als je daarna het veld weer op de AVR aansluit, dan werkt het spul doorgaans weer.

Houd er wel rekening mee dat je met een accu-en-lamp een 'willekeurige' stroom door de veldwikkeling laat gaan. Ik weet niet wat bij dit model gebruikelijk is. Bij kleine gensetjes is een 60V en een 5A ofzo helemaal niet raar. Dit lijkt een 'hoera-merk' waar ook direct 12V (of iets in die buurt) uit komt. Daar zouden die spanningen wel eens anders kunnen liggen.
Bij dergelijke setjes is 12V wel eens te krap (als in: er loopt te weinig stroom om een 'dikke' magneet te vormen en dus ook weinig remanent magnetisme achter te laten).

Maar wat Jerome ook zegt: meet beide spoelen eens Ohms. Van het veld geeft het een (hele) kleine indicatie van wat daar op zou kunnen staan.

Pas wel op als je ff met een accu erbij 'aantikt'. Afhankelijk van wat 'normaal' is, zou de uitgangsspanning ook wel eens hoger dan 'normaal' kunnen zijn.

Tenslotte meen ik op de AVR een zekering te zien. Als ik het goed zie, dan neem ik maar aan dat die gecontroleerd is. (hint) (en eh... dat ook wel eens gezien met een hoera-merk... Overbelast... Zekering op de AVR eruit ipv. de zekering in de 'netspanning'.

Het is een Italiaanse generator, merk pramac met honda motor en NSM generator (zal type opzoeken) . Destijds gekocht in de hoop dat een Europese genset betrouwbaarder zou zijn, valt tegen haha

Avr zou stuk kunnen zijn, maar hoop hier iets mee zekerheid over te hebben voor ik die bestel.

De rotor had ik al gemeten, weerstand is 21 ohm. Stator zal ik ook opmeten.

Zekering vd avr is gechekt en doorgemeten en ok.

Welke gegevens zijn er nodig om te weten welke stroom er nodig is om magnetisme op te wekken?

Ik ga checken of dit dezelfde is https://www.nsmsrl.it/en/alternators/2-poles-single-phase/kr100

Op 1 januari 2022 14:48:39 schreef pamwikkeling:
De rode en zwarte kabel die van de koolborstels komen, los maken bij de AVR.
Hierop een DC spanning zetten 10 - 30Vdc (liefst met een regelbare labovoeding, stroom eventueel beperken tot 0.5 - 0.8 Adc.

Zonder magnetisme op het anker, gaat een generator geen stroom leveren.

Nu de benzine motor starten en meten op uitgangsklemmen (stopcontact als dat er is)

De AC uitgangspanning moet nu verhogen of verlagen als de labovoeding hoger of lager ingesteld wordt.

Als dit werkt meten op de drie voedingsklemmen van de AVR (rood; bruin; blauw) hier moet een AC spanning op staan waarvan de AVR straks het voedingssignaal voor hat anker maakt.

Als er signaal (20- 60V ac ?) op de drie klemmen staat, onderzoeken wat de twee gele draden doen. Is dit eventueel een uitschakelcontact ?

Als alles tot nu toe werkt, is de AVR verdacht.

Als er geen spanning op het stopcontact staat, maar er loopt een normale stroom (1 - 2 A ?) door het anker (zie labo voeding) dan is de statorwikkeling slecht.

Loopt er geen stroom door het anker, koolborstels onderzoeken en anker onderzoeken.

Het remanent magnetisme is op dit moment uw laatste zorg. De labo voeding zorgt voor magnetisme.

Heel duidelijk, dank!

Volgens mij heb ik nog zon voeding liggen, ga gelijk op zolder kijken, goed idee

jerome

Golden Member

Op 1 januari 2022 18:03:50 schreef Beun de Haas:
[...] de weerstand van de stator ook meten, neem aan tussem de 2 gele draden

Geel is zo wat de standaardkleur voor de voeding van een avr. Wanneer de groep normaal werkt komt daar rond de 100 V. Wordt daar gelijk gericht en afgevlakt met de elco en vandaar via een regeltor naar de koolborstels. De 3 andere draden zijn dan de spanningscontrole, of noem het stuuringang avr.

Gevonden, helaas niet regelbaar. Zou t hier mee kunnen of kan ik beter een andere bestellen. Zo ja, welke?

Dubbelpost, mag weg

[Bericht gewijzigd door Beun de Haas op 1 januari 2022 19:00:58 (91%)]

jerome

Golden Member

Kan dienen, koppel dat aan rood en zwart naar de borstels met avr los. Motor starten en een kleine verbruiker (230V gloeilamp) in het stopcontact. Zonder kabelbreuk gaat de lamp branden en kan je de afgegeven spanning meten. Komt er nu ook spanning toe op de regelaar, dan moet je deze vervangen.

Yes hij doet t, dank allemaal!

Hoe kan ik nu voorkomen dat dit weer gebeurd?