De rode en zwarte kabel die van de koolborstels komen, los maken bij de AVR.
Hierop een DC spanning zetten 10 - 30Vdc (liefst met een regelbare labovoeding, stroom eventueel beperken tot 0.5 - 0.8 Adc.
Zonder magnetisme op het anker, gaat een generator geen stroom leveren.
Nu de benzine motor starten en meten op uitgangsklemmen (stopcontact als dat er is)
De AC uitgangspanning moet nu verhogen of verlagen als de labovoeding hoger of lager ingesteld wordt.
Als dit werkt meten op de drie voedingsklemmen van de AVR (rood; bruin; blauw) hier moet een AC spanning op staan waarvan de AVR straks het voedingssignaal voor hat anker maakt.
Als er signaal (20- 60V ac ?) op de drie klemmen staat, onderzoeken wat de twee gele draden doen. Is dit eventueel een uitschakelcontact ?
Als alles tot nu toe werkt, is de AVR verdacht.
Als er geen spanning op het stopcontact staat, maar er loopt een normale stroom (1 - 2 A ?) door het anker (zie labo voeding) dan is de statorwikkeling slecht.
Loopt er geen stroom door het anker, koolborstels onderzoeken en anker onderzoeken.
Het remanent magnetisme is op dit moment uw laatste zorg. De labo voeding zorgt voor magnetisme.