Boretti oven doet niets meer

Onze boretti oven (vp96an) is er gisteren helemaal mee gestopt.
Eerder hebben we een paar keer gehad dat de lampjes uit vielen en dat hij er mee stopte. Door een paar keer aan de keuze schakelaar te draaien ging hij het weer doen. Maar sinds vandaag doet hij helemaal niets meer. Het digitale klokje werkt nog wel.
We hebben de 3 boven platen eraf geschroefd en zien een wirwar van draden. We zien geen verbrande stekkers of aansluitingen.
Wat zou het kunnen zijn, Wat kan ik testen / meten?

Mvg Ron

Staat er ook een schema in de handleiding? Is het 230Volt? Schakelaar is na eerdere storing eerst verdachte en is uitmeten het devies.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Heb de ovenschakelaar los van het fornuis gehaald en zie aan de onderkant van de schakelaar een blauwe draad zitten waar het schoentje wat bruin geschroeid is.

Op 2 januari 2022 14:34:25 schreef Hunebedbouwer:
Staat er ook een schema in de handleiding? Is het 230Volt? Schakelaar is na eerdere storing eerst verdachte en is uitmeten het devies.

Het is 220v
Dit staat er in de handleiding

Dat is het aansluitschema. Daarop staat aangegeven hoe je het netsnoer moet aansluiten.
De spanningen kloppen volgens het aansluitschema? Alle zekeringen in de groepenkast zijn nog heel?

De spanningen van het aansluitschema kloppen en de schakekaars in de meterkast staan allemaal omhoog.

Hij deed het eerst, en toen haperde hij, na de draaien aan de knop deed 'ie het weer, en nu niets. Er zit geen electronica in het fornuis en het is een gasgestookt fornuis.

De draaischakelaar is verdacht. Is één van de contactlippen gebroken ? De contactpunten zijn vervuild, gecorrodeerd, vetdruppeltjes, noem maar op. Het reinigen van de vele contactpunten op de schakelaar wordt een priegelwerkje.

Denk dat ik de schakelaar ga vervangen, dat lijkt mij het meest voor komende probleem.

Als je de schakelaar ga vervangen, zet er dan een vers fastonnetje op de bruin gebakken nuldraad.

Alvorens de schakelaar te vervangen alle draden uitgebreid markeren ! Tijdens het vervangen draad losmaken, vastzetten op de nieuwe, voor elke draad na elkaar. Zo heb je dubbele zekerheid. Anders wordt dit een gebed zonder eind !

Net besteld, ik laat jullie weten of hij werkt.
Alvast bedankt voor jullie feedback

Als de klok niet op een tijd gezet is kan de oven weleens geblokkeerd zijn, dat is uit veiligheidsoverweging aangezien je bij stroomuitval het ding weleens aan had kunnen staan.

apkay

Golden Member

Er zit geen electronica in het fornuis

groeten van apkay.

bij eenzelfde fornuis wel gehad dat na stroomuitval de buzzer rammelde en je de klok in moest stellen, anders ging dat geluid niet weg en werkt de oven ook niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dok

Golden Member

Als ik zo naar de foto's kijk zit er een kookwekker in.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

En relais die de oven aanschakelt?

Mijn SMEG oven met vergelijkbare klok werkt inderdaad ook niet als de tijd niet ingesteld staat. Daarnaast zit er een dubbele kookwekker in, de linker met het klokje is enkel met een audio signaal, daarnaast met het bak symbool schakelt inderdaad met een relais de oven af als hij op 0 staat.

Ook zien de fastons achter op het klokje er wat bruin geblakerd uit?

Tidak Ada

Golden Member

Boretti? Hoog tijd om iets anders aan te schaffen.... :r

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

We hebben ook een (ouder) model 96, al 2 keer schakelwals vervangen. Mijn tip; maak diverse foto's van de oude situatie waarop je de aansluitingen goed kan zien. Na stroomuitval 2 knopjes op de klok tegelijk indrukken om oven vrij te geven. lees in de handleiding van de klok welke twee, ik weet het niet uit mijn hoofd |:( . @Tidak Ada: Er zijn 2 soorten Boretti's, De originele Italiaanse lijn van Ilve (zoals op de onderste foto te zien is) en de latere Chinese M-lijn, deze laatste is van mindere kwaliteit.

Tidak Ada

Golden Member

Ah op die riksja....

Wij hebben een kookplaat van die M-rommel. Alleen al de pandragers zijn een ramp en een gevaar. Bij de minste geringeste excentrische plaatsing ef stoot kiepen de pannen van de drageres af met soms desastreuze gevolgen.
Niet aanbevolen in een huishouden met kinderen!!

Siliconendopjes onder de pandragers zitten met lijm vast en gaan steds verloren. Branders raken verstopt, waardoor de vlam steeds kleiner wordt.
Ik kook in horeca-tempo en dan moet je snel kunnen werken en rotzooien.

Italiaans is ook niet zo deglijk; "als het maar design is"

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hier ook boretti.. degelijker dan alles wat ik bij de keukentoko kon vinden, en juist geen ellende met pannendragers van de inbouw gasplaat. De versie van Ikea die er daarvoor inzat had hier wel last van en het vuur ging steeds uit door die themokoppel dingen.

Vandaag de nieuwe schakelwals binnen gekregen en gemonteerd.
We zijn super blij want hij doet het weer.
Allemaal bedankt voor de tips en info.

Mvg Ron

Tidak Ada

Golden Member

Hier en foto van de gewraakte pandrager:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 januari 2022 12:27:23 schreef Tidak Ada:
Wij hebben een kookplaat van die M-rommel. Alleen al de pandragers zijn een ramp en een gevaar. Bij de minste geringeste excentrische plaatsing ef stoot kiepen de pannen van de drageres af met soms desastreuze gevolgen.
Niet aanbevolen in een huishouden met kinderen!!

Ik zie het. Ze zijn te klein.

Tidak Ada

Golden Member

Niet alleen te klein, maar tussen het kruis is helmaal geen steun en als je de grote pan/koekenpan niet goed centreert kiept hij bij de minstverschuiving om. Dat gebeurt zeker als er bijvoorbeeld en wok op de middenbrander (het is een 5 pits kookplaat) staat, dan komt die pan al snel excentrisch op drager....
Voor die wok heb ik een ring van Atag kunnen bemachtigen, waardoor hij stabiel staat

Andre kwaal is dat de hitte in het midden wordt tegengehouden door dat verbindingsvierkant. Dat zie je als je water kookt aan de belletjes: de temperatuur blijft daar lager.
Het kan dan 'esthetisch' zijn, maar het werkt van geen kant.

't Is net als met de Fyra :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †