Beunhazers, gevaarlijke situatie.

GJ_

Moderator

Op 3 januari 2022 18:31:42 schreef High met Henk:
En tegen welke eisen ga je Keuren?

NEN1010?

Daar heb je trouwens een punt. Als ik mijn huis op z'n AREI's wil doen mag dat. Of helemaal verDINnen.
Die NEN1010 is geen wettelijke eis, nooit.

Hoogstens een eis de de opdrachtgever bij de installateur kan neerleggen.

evelo

Golden Member

Op 3 januari 2022 20:14:18 schreef DK:
[...]punt is dus dat die keuring miljoenen kost, je oven brandt praktisch net zo vaak af
Ik vraag me sterk af hoeveel huizen/levens je echt gaat redden
Alle voorbeelden die hiervoor genoemd zijn voegen 0 toe aan de statistieken, die zijn allemaal al gered zonder keuring

En van de branden daadwerkelijk veroorzaakt door de installatie, hoeveel worden er gered door een vlugge periodieke inspectie
Zou jammer zijn als er jaarlijks meer e-inspecteurs in het ziekenhuis kwamen (verkeer/gevallen v ladders/etc) als dat je redt

En dat je een oven vindt die zo aangesloten is en werkt, vind je ook maar 1x ;)

Tijdens de keuring/inspectie worden de grootste flaters er wel uitgehaald.
En die zijn er gewoon heel erg veel maar die worden er net door de inspectie eruit gehaald voordat de teller open gaat.

Dit kan gedaan zijn door een dhz’er die van toeten noch blazen weet, een cowboy-installateur of evengoed ook een installateur die er even met zijn gedachten niet bij was en die zich rot schaamt.

Voor iedereen hier zijn dit echte basiszaken waarvan je denkt ’als dat al niet goed is’.

- geen aarding of die is niet goed aangesloten
- geen diff of niet goed aangesloten, verkeerd type
- schema's volledig verkeerd of onvolledig
- onvoldoende afscherming tegen rechtstreekse aanraking.
- oude boel in slechte staat dat al lang moest gesaneerd zijn

Jinny

Golden Member

Ik poog bij een verbouwing -altijd- de aardlek zo te verdelen dat je bij een aardlekfout een deur kan openen en in een andere aardlekzone stappen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Ik herinner me nog een examen niveau 2 opleiding elektrotechniek van ca 15 jaar terug met de Kenteq normering...

2 leerlingen moesten een kabel examen oefening maken:

Leerling 1:

had een werkende installatie, met beugels op 40 en 50 cm en bij sommige lassen was er hooguit 3 mm koper zichtbaar bij de lassen: zeker aanraakveilig

Leerling 2:

had de beugels netjes op 30 en 40 cm, zag geen koper bij de lassen. De installatie werkte niet, want hij had de schakeldraad aan de aarde of fase gelast. Bij de lassen moest je er niet naar wijzen, want dan vielen de lasdoppen eraf

Resultaten volgens Kenteq:
Leerling 1 een 5 en gezakt
Leerling 2 een 7 geslaagd
.
Daar is de toekomstige erkende installateur ;)
Sorry dat ik het zeg, maar sommige leraren komen totaal niet uit de praktijk/echte wereld

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou liever hebben dat ze de Nen1010 van 1962 eens ongeldig verklaren en oude installaties eens naar een nieuwe eeuw gemaakt worden. Laatst nog bij mensen geweest groepenkast 53 jaar oud.

Kan toch wel uitgebreid worden ? Nee, O waarom niet
Nou
- geen aardleks
- Ra 18 Ohm
- 3 groepen waarvan 1 voor de was/droger ( eengezinshuis 3 slaapkamers)

Nog wat overtuigingskracht nodig gehad om de hele boel te saneren.

KGE

Golden Member

Ik zat nog wel eens te kijken naar de filmpjes van Artisan Electrics op YT. Die doen installaties en keuringen in UK. Tegenwoordig veel laadpunten voor EV's

Daar wordt blijkbaar wel erg streng gekeken naar hoe een kabel vastzit aan een WCD en schakelaars e.d.

De locaties van de groepenkasten (consumer units) is in het UK wel zeer bijzonder...

[Bericht gewijzigd door KGE op maandag 3 januari 2022 21:33:28 (12%)

evelo

Golden Member

Kan je niet doen in België want nieuwe wetten werken niet met terugwerkende kracht, je kan niet terug in de tijd.

We kunnen daar wel creatief omheen fietsen:
- bij woningen: keuring bij verkoop, 99% afgekeurd.
- bij bedrijven: toon eens het elektrisch dossier met de risicoanalyse die aantoont dat deze oude installatie veilig genoeg is voor uw werknemers.
Ik heb nog nooit zo’n risicoanalyse gezien :) Het is minder werk en gedoe om de boel te vernieuwen.

Op 3 januari 2022 21:20:54 schreef Peter112:
Ik zou liever hebben dat ze de Nen1010 van 1962 eens ongeldig verklaren en oude installaties eens naar een nieuwe eeuw gemaakt worden. Laatst nog bij mensen geweest groepenkast 53 jaar oud.

Kan toch wel uitgebreid worden ? Nee, O waarom niet
Nou
- geen aardleks
- Ra 18 Ohm
- 3 groepen waarvan 1 voor de was/droger ( eengezinshuis 3 slaapkamers)

Nog wat overtuigingskracht nodig gehad om de hele boel te saneren.

die heb ik al een stel vervangen in een jaartje tijd. waaronder 1 uit een kerk, uit 1958 met 45% van de relais al uitgefikt, steeds werd er meer op de nog overlevende relais gezet.

nu komen er ook keuringen die al zijn gedaan jaren geleden weer terug, klant wil weleens weten waarom er nu meer is afgekeurd? was toch al opgelost? ik kijk op bladzijde keuring normen, en gekeurd volgens 2019 maatstaven in een pand van 20+ jaar oud, dan klopt er vast het eea niet.

aatste ook zo een huis gekeurd, en dit was in orde gezet door een echte electricien.
maar hij heeft wel geen eendraadschema getekent, en er was nog een detail niet in orde waardoor die mensen destijds een premie van 3000€ waren misgelopen. ook de facturen van 2008 hanteren prijzen die wij nu nog niet gebruiken (100€ voor 100meter XVB 3G2,5).

dat valt nogal mee 1€ de meter. standaard ymvk, DCA tegenwoordig 3x2,5 is al 1,58€ incl btw. dat is inkoop, komt nog wel iets bij. sinds 1 januari is installatie pijp bijna 20% omhoog gegaan..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 3 januari 2022 21:43:51 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik herinnerde me vannacht ook leuke anekdote welke ik zelf meemaakte:

een manager bij ons op het werk had last van knipperende lichten als de close in boiler bijsprong.

even bij hem thuis gemeten en bleek dat de inkomende leiding bij inschakelen boiler toch wel een 7 V inzakte.
Das toch wel veel en duidt imo toch wel op een slechte aansluiting ergens vanaf de netbeheerder.

Dus hem dit uitgelegd dat er mogelijk een slecht contact zit en ik toch maar even bij hoofdzekeringen en meter zou laten kijken of alles vast zit...

Beste man komt langs, voert IETS uit (ik was er niet bij) en meldt:
ik zie helemaal geen dip in de stroom/ampère...

Manager:
maar het gaat over spanning en volt??

NEtbeheerder man:
ja, die 2 gooi ik altijd door elkaar

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Zoals de politieagent tegen de trucker:
waarom reed u door rood?
trucker
Ja ik haal rood en groen altijd door elkaar....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 3 januari 2022 21:34:28 schreef testman:

dat valt nogal mee 1€ de meter. standaard ymvk, DCA tegenwoordig 3x2,5 is al 1,58€ incl btw. dat is inkoop, komt nog wel iets bij. sinds 1 januari is installatie pijp bijna 20% omhoog gegaan..

NU ja, niet in 2008.
3G2,5 XVB staat nu aan 56€ voor 50 m

mijn laatste rollen 3G2,5 betaalde ik 32€ voor 50meter, vorig jaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Op 4 januari 2022 15:04:28 schreef fcapri:
[...]
56€ voor 50€

Is dat gergarandeeerd? Waar kan ik AL mijn geld overmaken: 6 euro winst, per 50 euro en dat een aantal keer uitvoeren levert dik op!!! :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 3 januari 2022 18:31:42 schreef High met Henk:
En tegen welke eisen ga je Keuren?

NEN1010?

Leuk, ik durf met droge ogen te beweren dat er GEEN ENKEL HUIS in nederland voldoet!

ook de mijne niet:

  • Heb mijn Wijnkoeler met mijn Oven/magnetron gecombineerd
  • Heb mijn lasdozen achter Agnes plafondplaten zitten.

En dan noem ik nu enkele zaken waar de meeste op door de mand gaan vallen:
.1 in elke ruimte direct of indirect licht bij uitval van een veiligheid (let op een ALS valt hier ook onder)
.2 Elke verbruiker boven 2 (of 1.8) kW moet een aparte groep hebben (wasmachine, droger, vaatwasser)
.3 Buitengroepen moeten dubbelpolig geschakeld zijn
.4 2 dubbele WCD's boven het aanrecht, elk op een eigen groep

Let op dat dit ook bouwjaar afhnakelijk is, dus je moet de 1010 van dat jaar hebben.

Dan geldt eventueel ook de verplichting voor rookmelders nog...

Ik zeg heel simpel: Zoek en gij zult vinden!

nee ik ben niet voor keuren.

Waar onstaat brand? Slechte contacten!
Wie is de enige hier die slechte contacten veroorzaakt heeft in mijn huis? JUIST de netbeheerder! (pasmoeren vergeten in hoofdzekeringen)

en dit zou dan de club moeten zijn die gaat keuren?
Installateurs zijn er al niet meer erkend en als ze dat zijn moet je maar afvragen of ze kennis en kunde hebben.

En als er al een slechte verbinding zit: gaat deze man alle lassen en aansluitingen nalopen?

Denk ook even aan WCD's. Thermografie kan een hoop oplossen en meggeren ook, maar als een lasdoos weggewerkt is, is dit al een stuk lastiger!!

Bij een keuring zou ik ook voorstellen daar niet zo op te letten, wel op

1 Staat meterkast/ doelmatigheid
2 aardverspreidingsweerstand
3 isolatiewaarde eindgroepen
4 door het huis lopen en een aantal dozen/wcd/schakelaar open maken
5 wcd's aardverbinding controleren
6 Vereffening in natte ruimten.

Het is bij een woonhuis van 20 jaar oud al is het een rijtjeswoning zomaar even snel uit te vissen wat er allemaal gewijzigd is.
Bovenstaande moet in een uurtje kunnen, rapport eruit draaien en aanbevelingen.

Jinny

Golden Member

Mijn woning uit '71 had boven het schrootjesplafond in de hal tweelingsnoer zitten..
Om ergens een wcd te voeden..
Daar kwamen we pas achter nadat we dat plafond eruit braken......

Keuren gaat wat worden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 januari 2022 18:15:29 schreef Jinny:
Mijn woning uit '71 had boven het schrootjesplafond in de hal tweelingsnoer zitten..
Om ergens een wcd te voeden..
Daar kwamen we pas achter nadat we dat plafond eruit braken......

Keuren gaat wat worden..

Net als bij een auto APK is een minimum eisen pakket. De koplampen moeten branden, al je deze met belledraad aansluit wat brand kan veroorzaken word je auto meestal toch goedgekeurd aangezien de koplampen branden.

Een keuring is een bescheiden steekproef zo moet je dat zien.

Jinny

Golden Member

Wat heeft het dan voor nut Peter?
Dan creëer je alleen schijnveiligheid..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

@peter112:

.1 ben ik mee (volledig)
.2 ben ik mee (geen echte bezwaren)
.3 ben ik mee (hoewel een moment opname)
.4 volledig mee oneens: visueel inspectie op brandschade is prima. Open maken kan juist losse contacten veroorzaken
.5 levert meestal geen problemen op.. maar zie er geen problemen op
.6 hoe wil je dat controleren? Is ook een zeldzame fout

Thermografie en meggeren doen wij aan boord ook. Net als hoofdbord schoonmaken.

Aarding heb ik weinig mee.

Wil je echt beetje veilig zijn moet je de 3140 voor alles met een steker invoeren...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

had nog een keuring bij een bedrijf, eindgroep van 63A die bij aardsluiting niet eruit zou gaan ivm te hoge aardweerstand. 300mA aardlek ertussen gezet, was een aparte groep zonder wcd's. had deze klant een aansluiting hoger als 100A gehad, dan was dit punt er niet geweest, aarde hangt dan hard aan de nul ofwel TN-C of TN-S. keurders zien ook niet alles, tekening erbij en 3 groepen met 25A zekeringen op 16A kracht wcd's, mag niet.

wcd's zonder aarde waren er ook bij, voeding in centraaldoos zat niet goed. geen vereffening in badkamers komt ook voor, vaak niet te meten maar het ontbreken van een cap en zichtbare aarddraden is al een indicatie..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 januari 2022 18:59:48 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 4 januari 2022 18:15:29 schreef Jinny:
Mijn woning uit '71 had boven het schrootjesplafond in de hal tweelingsnoer zitten..
Om ergens een wcd te voeden..
....

Verrektes hèndig.

Dat kende ge met die kôpspékers vast zetten tûsse den draaikes in

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 januari 2022 18:53:07 schreef High met Henk:
Thermografie en meggeren doen wij aan boord ook. Net als hoofdbord schoonmaken.

Aarding heb ik weinig mee.

Kan ik me voorstellen als tussen je boot en de aarde 8000m zeewater zit.

Op 4 januari 2022 19:02:53 schreef ohm pi:
[...]Kan ik me voorstellen als tussen je boot en de aarde 8000m zeewater zit.

of 11000m boven marianetrog. maar wel zout water, geleid best goed :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Daar heeft mijn werkgever heel weinig te zoeken ;)

Bagger maatschappij; het moet dus niet te diep zijn anders kunnen we er moeilijk tot niet bij

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

wel een mogelijkheid op ineens opduikende 50KV kabels en onderzeese telecomkabels. heb je ineens bellen rond het schip staan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat mij opvalt en niet enkel in dit topic hier:

Veel tegenstand tegen normen, tegen diploma's, tegen certificaten, tegen keuringen, tegen wetten en iedereen heeft wel een voorbeeld van hoe het niet moet dat afstamt uit een tijd zonder normen... wat willen we dan wel? Met gezond verstand alleen komen we er blijkbaar niet?

Jinny

Golden Member

Nee, die dieptes is meer mijn stiel....

@Robbe de Smet, nee, niet tegen, alleen praktisch denken, hoeveel echt gevaar haal je eruit zonder een schijnveiligheid te creëren.
Dat is het grote gevaar...
Ik ben niet tegen de keuring op sich, maar wat ik (en anderen) in de praktijk tegenkomen haal je er met een keuring zonder breekwerk niet uit.
Het verschil met een autokeuring is nogal groot...

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 4 januari 2022 19:25:30 (82%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het type woning cq bedrijf of een keuring zinvol is.
Ik heb hier in Delft in studentenhuizen dingen gezien waarvan je haren overeind gaan staan.
Dan denk je boven de groepenkast de zooi afzagen en opnieuw beginnen :)
En evenzo in de horeca en dan vaak de donkerbruine kroeg waar van alles aan elkaar geknoopt zit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.