Beunhazers, gevaarlijke situatie.

Jinny

Golden Member

Op 4 januari 2022 19:38:23 schreef pa3gws:
Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het type woning cq bedrijf of een keuring zinvol is.
Ik heb hier in Delft in studentenhuizen dingen gezien waarvan je haren overeind gaan staan.
Dan denk je boven de groepenkast de zooi afzagen en opnieuw beginnen :)
En evenzo in de horeca en dan vaak de donkerbruine kroeg waar van alles aan elkaar geknoopt zit.

Voor bedrijfsmatige panden hebben we de 3140, daarmee haal je een hoop ellende eruit..
Ook de doorknooprommel...

Is ook een ander kostenplaatje overigens

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

In de bedrijfsmatige panden mankeert er ook nog wel het nodige aan daar wordt denk ik zeker niet regelmatig gekeurd.
Zo wil ik na een dagje uit nog wel eens lekker in het midden van het land een Griekje pakken.
Daar zitten keurig weg geverfd de nodige snoertjes voor lampjes langs de lambrisering gespijkerd. :P

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henk H.

Golden Member

Op 4 januari 2022 19:20:20 schreef Robbe de Smet:
Wat mij opvalt en niet enkel in dit topic hier:

Veel tegenstand tegen normen, tegen diploma's, tegen certificaten, tegen keuringen, tegen wetten en iedereen heeft wel een voorbeeld van hoe het niet moet dat afstamt uit een tijd zonder normen... wat willen we dan wel? Met gezond verstand alleen komen we er blijkbaar niet?

Terug naar de tijd dat meer mensen in hun werk wisten wat ze aan het doen waren en waar het echt om gaat, op basis van kennis en ervaring en een goede "training on the job" bij een ervaren collega na het halen van een opleiding. Waar mensen uit beroepseer goed werk leveren.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Daar heb je zeker een punt, maar dat moet blijkbaar (blijkt uit tal van topics) al heel lang geleden zijn... iets dat afstamt vanuit het vader op zoon (dochter) tijdperk. Zo te lezen komt het erop neer dat veel zonen het niet hebben begrepen.

Beroepseer, tsja.

Vergeet het. Die tijd is geweest. Als je tegenwoordig ergens extra tijd in steekt om het werk echt netjes te doen, dan krijg je op je kop omdat je teveel uren er aan hebt besteed. Heb het zelf vaak genoeg geprobeerd in een niet echt fantastisch betalende baan, maar dat wordt gewoon niet gewaardeerd want tijd is geld.

De vrije markt heeft exact gedaan wat men er van verwachtte: door de intense concurrentie zijn prijzen gedrukt. Door de lagere prijzen is echter de kwaliteit ook gezakt tot het laagst tolereerbare.
Doordat ook de uren zo veel mogelijk beperkt moeten worden, kan je ook niet effe een nieuwe collega alles bijbrengen wat ie moet leren. Dat kost tijd, en dat is niet de bedoeling in de wereld waarin de concurrentie moordend is. Spendeer je teveel tijd in het goed opleiden van een collega, dan word je duurder dan de andere massa-aannemer, en dan verlies je klanten.

Wil je betere kwaliteit, dan kan dat! Dan huur je iemand in die eer in z'n werk behaalt. Maar die zal zichzelf ook goed betalen omdat die goed werk aflevert. Van 'eer' kan de schoorsteen niet roken.

Wil je niet zoveel betalen, dan moet je dus tevreden zijn met mindere kwaliteit. En heel veel mensen en bedrijven zijn daarmee tevreden.

Ik kan het de jongens op de daken die zonnepanelen doen niet kwalijk nemen dat ze maar matig werk afleveren. Je krijgt voor loodzwaar werk op hoogte soms maar minimumloon.
Als je nog niet eens een slecht geïsoleerd flatje in een buitenwijk kan betalen van wat je verdient, waarom probeer je het dan nog...

Om nog even op een positieve noot te eindigen: ik werk nu in het onderwijs. Ik heb en krijg de tijd om echt mooie dingen te doen. En van veel mensen levert dat de nodige 'Wow' of 'wat gaaf' opmerkingen op.
Hier wordt het echt gewaardeerd als je een stapje extra zet. Ik doe meer dan ik moet, omdat het leuk is om steeds meer te kunnen, maar ook omdat anderen het laten blijken dat ze het waarderen.
Vlak voor de vakantie was ik bezig met een project dat op 'mijn' school niet zo vaak gebeurt (een nevelkamer voor kosmische straling). Een leerling was daar mee bezig voor z'n profielwerkstuk. De kosten voor droogijs zijn nogal hoog geworden, dus we hebben dat normaal niet bij de hand.
Omdat veel mensen een beetje slecht gehumeurd gingen vanwege de halve lockdown, klopte ik even aan bij de directie om ze iets leuks te geven om naar te kijken. En dat werd enorm gewaardeerd. Ze vonden het heel leuk om te zien wat voor prachtige dingen er in 'hun' laboratorium gedaan werden.

Het werk van die leerling en van mij werd dus enorm gewaardeerd, en dan krijg je dus weer de motivatie om nog meer goed werk te leveren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

@Robbe de Smet: Een meester-gezelstelsel zou zomaar al kunnen helpen. Hebben ze dat niet in Duitsland nog gedeeltelijk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben zeker niet tegen Maarten, maar het princiepe bestaat al lang. Althans in België... Deeltijds onderwijs kan je volgen, waarbij je onmiddellijk in de stiel valt en slechts een paar uurtjes onderwijs. Spijtig genoeg ook misbruik uit de sectoren (lees goedkope werkkracht).

Jinny

Golden Member

In Nederland hebben we ook nog altijd het zg leerlingwezen meen ik..
Maar inderdaad, bij de grote jongens worden ze gebruikt als goedkope kracht en de kleintjes kunnen een leerling niet betalen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Iedereen die het verschil tussen bruin en blauw opmerkt wordt tegenwoordig naar het HBO / WO gestuurd
Diegene die met de 'toekomstige electriens' zit opgescheept is niet aan het opleiden, die is aan het opvoeden

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

op t werk al diverse vader zoon monteur teams gehad, doorgaans waar pa z'n slechte punten heeft, heeft zoon daar nog een factor meer last van op die punten.

waar een monteur prima voeding en data aanlegt, is programmeren en koppelen van allerhande spul vaker een probleem. die kunde hebben er veel minder. allerhande storingen oplossen zijn er ook niet veel die eruit komen, sowiso storingen oplossen is een vak apart.

nog af en toe heb je dat een bouw boven de kast eraf gaat en alles nieuw word. dat is vaak aan de klant, maar als een monteur het niet ziet zitten om ouwe zooi te gaan hergebruiken waar hij bij ellende na oplevering het op kan lossen is het ook klaar. je ziet het maar met je rommel en doei, of maak het meteen goed. uitzoeken hoe dingen zitten kost meer tijd als nieuw maken in een normale huisinstallatie.

ik heb wel gemerkt dat veiligheid in de installatie vooral bij ouderen niet nauw komt, de jonge ouders zijn er ook wel iets te erg in, maar die generatie snapt het wel. ouderen knopen maar aan met speakerkabel verlengsnoeren en meterkastje uit 1960. fikt de 3e groepschakelaar uit dan is vervanging nog echt niet nodig hoor.

Iedereen die het verschil tussen bruin en blauw opmerkt wordt tegenwoordig naar het HBO / WO gestuurd
Diegene die met de 'toekomstige electriens' zit opgescheept is niet aan het opleiden, die is aan het opvoeden

ik hoor de term "het is net kleuterschool "vaker bij opleidend monteurs van een stagaire of leerling die het niet lang meer gaat halen. zelf nadenken is al 1 ding, onthouden een volgende, en op tijd komen is ook een bekende. heb je die 3 samen in 1 persoon is er beginnende hoop. je wilt niet weten wat er van 25 leerlingen over blijft aan bruikbare monteurs. er zijn er bij geweest die alle bussen op de bouw kon gaan wassen ( nu ja natmaken ) want meer zat er gewoon niet in.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 januari 2022 21:53:52 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk eigenlijk nooit aan Statler en Waldorf, maar als ik dit soort discussies lees komen ze wel bij me boven. ;)

evelo

Golden Member

Ik ook :)

Ik zie genoeg jonge gasten die goed weten wat ze doen. Na een paar jaar bij een baas kopen die wel zelf een bestelwagen en beginnen op zichzelf.

En ook firma's die topkwaliteit afleveren. Duur is relatief, kwaliteit is altijd het goedkoopst (op lange termijn).

En inderdaad, ik hoor ook iets meer de oudere generatie zeggen: 'we gaan toch niet moeilijk doen zeker, het werkt toch?'

High met Henk

Special Member

Op 4 januari 2022 20:32:58 schreef Ledlover:
Beroepseer, tsja.
...

Om nog even op een positieve noot te eindigen: ik werk nu in het onderwijs. Ik heb en krijg de tijd om echt mooie dingen te doen. En van veel mensen levert dat de nodige 'Wow' of 'wat gaaf' opmerkingen op.
Hier wordt het echt gewaardeerd als je een stapje extra zet. Ik doe meer dan ik moet, omdat het leuk is om steeds meer te kunnen, maar ook omdat anderen het laten blijken dat ze het waarderen.
....

Niet op de school waar ik werkte.

Bij aanvang wel,
Heb er ca 5.5 jaar prima gewerkt.

Maar bij verschuiving in collega's (meeste gingen met pensioen)
En een tekort aan technici, waardoor men meer inschrijvingen krijgt die geen binding met techniek hebben.

Eindig je in werkweken van 60 tot soms >100 uur in de week voor een contract waar 38,5 uur op staat en een leidinggevende die zegt dat je niet genoeg doet..

En dan brand je af..........

Het is heel prettig als je leidinggevende je steunt en ik moet er nog aan wennen dat als ik zeg dat het druk is, het antwoord krijgt: wat kunnen we doen om je te ontlasten..

M.a.w. ik heb nog steeds een tick van mijn laatste jaren in onderwijs.

Heb ontdekt dat ik niet tegen luie/ongemotiveerde mensen kan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Er zijn ook stagieres die hun best doen, maar niet beter kunnen..Ik had er eentje, was behulpzaam, werkte graag, maar wist totaal niet wat hij aan het doen was..Het enige wat hij goed kon was koffie zetten,dus hebben we hem maar chef koffiepot gemaakt.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

@mel:
Dat is wel een uitzondering.

Je hebt 4 soorten mensen:

  1. Wil niet / kan niet
  2. Wil wel / kan niet
  3. Wil niet / kan wel
  4. Wil wel / kan wel

Met #4 heb je in definitie geen problemen

Met #2 (welke jij had) kun je vaak nog hoop leren en kom je nog wel ergens..

Met #1 kun je helemaal niets

Met #3 kun je heel vaak ook niets.....

Maak hier maar eens een matrix van met 4 vakken.
En deel ze in waar ze zitten: je schrikt ervan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 januari 2022 18:57:57 schreef High met Henk:
[...]

Verrektes hèndig.

Dat kende ge met die kôpspékers vast zetten tûsse den draaikes in

Daar waren zelfs plastic zadeltjes voor, waarbij de spijker tussen de twee aders kwam.

Ben met deze topic begonnen en heb het gevolg.
Deze jongen die het heeft aangelegd(ik ken hem) is echt een jongen met gouden handen en ook wel technisch inzicht.
Hij is begonnen met beunhazen en is door zijn drukte begonnen voor zich zelf.
Wat hij miste is een goede leermeester en ook de drukte dat hij had ging het mis.
Hij is ook gestopt en werkt nu gewoon bij kleine installatiebedrijf met oudere werknemers.
Hopen dat hij alsnog in het goede spoor komt.

Jinny

Golden Member

Als hij wil, dan komt het wel goed, dingen afleren is vaak nog het moeilijkste...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 januari 2022 19:20:20 schreef Robbe de Smet:
Met gezond verstand alleen komen we er blijkbaar niet?

Deels is het de scholen die denken bijvoorbeeld: we gaan mensen opleiden om midden-management te worden in elektrotechniek. Dus die gasten gaan dan niet draden aan mekaar schroeven, dus dat hoeven ze niet te leren, we gaan ze wel leren om "kosten schattingen" te maken (Dat kan niet als je niet weet wat voor werk er op het lagere niveau gedaan moet worden). en om "werkvoorbereiding" te doen (dat kan niet als je niet weet wat voor werk er op het lagere niveau gedaan moet worden).

Verhalen van HMH en van iemand anders ("stroom en spanning haal ik steeds door mekaar") laten zien hoe slecht het met het BEGRIP van de studenten staat. Men wordt opgeleid om aan een door ambtenaren opgestelde examen-eis te voldoen en niet om begrip van de materie te ontwikkelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Yup, gasten die overigens een staanuit kunnen hebben van heb ik jou daar...
Zij weten het immers...
Ze kunnen echter nog geen 3/4 pijp buigen of van een 5/8 onderscheiden...
De reden dat ik voor mijn werkgever toen meestal riep, 'ik regel het zelf wel'.
Dan kwam ik namelijk thuis met de zooi die ik nodig had ipv de zut die een werkvoorbereider dacht dat ik ging gebruiken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Men wordt opgeleid om aan een door ambtenaren opgestelde examen-eis te voldoen en niet om begrip van de materie te ontwikkelen.

Precies. Niet te verwonderen dan, dat niet iedereen het volhoudt in het onderwijs.

Wel lijkt het me, zeker in die opleidingen die recht naar een technisch beroep leiden, dat er in veel scholen ruimte is voor individuele invulling door individuele leerkrachten met een eigen visie. Helaas wordt ook daar niet meer voor opgeleid.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Verhalen van HMH en van iemand anders ("stroom en spanning haal ik steeds door mekaar") laten zien hoe slecht het met het BEGRIP van de studenten staat. Men wordt opgeleid om aan een door ambtenaren opgestelde examen-eis te voldoen en niet om begrip van de materie te ontwikkelen.

Ik denk toch dat je het ruimer dan hier moet bekijken, hier komen enkel de gevallen langs waar het echt verkeerd loopt of verkeerd is gelopen. Laat HmH en de anderen eens verhalen posten telkens er wel goed werk geleverd wordt. Zoniet is half Nederland en Belgie een tikkende tijdbom als we enkel de negatieve berichtgeving krijgen.

Idem in de rubriek schoolvragen, hier komen nooit (zelden) studenten langs die hun projecten posten die wel geslaagd zijn. Je gaat mij toch niet vertellen dat er geen enkel schoolproject (schoolvragen, gip, eindwerk,...) tot een goed einde loopt?

Nogmaals, het CO forum geeft mijn inziens een vertekend beeld.

High met Henk

Special Member

Ik besteed veel werk uit en toch gaat er echt veel mis. Slechts ca 25% is meteen goed...
Meestal moet er wel wat bijgeschaafd worden. Vaak niet onoverkomelijk, maar toch.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???