Beunhazers, gevaarlijke situatie.

bij grote klussen mbt verdelers hangen/vervangen gaat de monteur samen met projectleider eerst kijken wat er nodig is. als kantoorpersoneel dat regelt ( vaak op afstand ) gaat het altijd mis. simpele dingen als kabelschoenen met gatmaten die niet nodig zouden zijn of extra railklemmen worden dan vergeten, maar monteur zit 50km verderop en moet dat onderdeel hebben. zelfs dan nog is soms de servicedienst van de kastenbouwer nodig. en geloof maar dat ook kastenbouwers fouten maken net als iedereen. kunst is als monteur om dat te zien alvorens in te schakelen.

als je 3140 op lost zie je dat terug. oude kasten aanpassen waar verkeerde kabelschoenen in gebruikt zijn is een vaak voorkomend iets, een bijgemaakt veld heeft er meer last van doorgaans. pas nog een 120mm2 van de trafo met kabelschoen gat m10 die met een m5 boutje op de rail zat. had de keurder niet eens gezien :P

als monteur heb je gewoon bus voorraad nodig, anders loop je elke klus tegen dingen aan die vergeten zijn of niet geleverd. het zijn altijd dezelfde die gaan bellen om een lasdoos of boortje wat ze niet hebben. dat heb je bij anderen nooit, die hebben het gelijk bij zich.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Technieker op de baan kan je niet leren op school. Moet je leren al doende.

Klant belt met ’doet het niet meer, nu komen’

Mag je zelf bedenken wat het mogelijk zou kunnen zijn, het spul samenrapen in het magazijn, in de bestelwagen gooien en vertrekken.

Hoe verder je moet rijden hoe meer je meeneemt :) is toch mijn ervaring.

Op 5 januari 2022 18:21:13 schreef evelo:
Technieker op de baan kan je niet leren op school. Moet je leren al doende.

Klant belt met ’doet het niet meer, nu komen’

Mag je zelf bedenken wat het mogelijk zou kunnen zijn, het spul samenrapen in het magazijn, in de bestelwagen gooien en vertrekken.

Hoe verder je moet rijden hoe meer je meeneemt :) is toch mijn ervaring.

klopt helemaal. veel bijeen lopen zoeken wat het kan zijn en juist dan is het een lasdopje vervangen en klaar. neem je niks mee dan is het juist iets wat je niet bijhebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 januari 2022 17:41:28 schreef High met Henk:
Ik besteed veel werk uit en toch gaat er echt veel mis. Slechts ca 25% is meteen goed...
Meestal moet er wel wat bijgeschaafd worden. Vaak niet onoverkomelijk, maar toch.

Als het in driekwart van de gevallen mis gaat, doe je iets niet goed.

High met Henk

Special Member

Daarom is mijn rol inspecteur ;)

Maar noem mijn een nieuwbouw/modificatie/meerdere reparaties waar je geen opmerkingen hebt ;)
Vaak is het na een opmerking of klein herstel/afmaken/afwerken prima.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 5 januari 2022 20:45:54 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

veel gaat fout door gebrek aan tijd om iets goed uit te zoeken. dat is in heel veel branches een probleem. niet alleen aan de uitvoerende kant, maar ook aan de kant van de klant die details niet goed doorneemt. om maar iets te noemen, een cleanroom maken. doorgenomen werk wat goed voorbereid is. echter klant geeft op de stroom voor het filtratie systeem is 3x35A, maar blijkt 3x63A te zijn als de unit geleverd word. gelegde kabels zijn dus te dun, ook kan de onderverdeler dat vermogen niet aan en dus moet er een dikke kabel gelegd worden naar de hoofdverdeler.

hetzelfde met een kabel die veel te dik werd gelegd omdat een klant de aanloopstroom had opgegeven ipv nominaal opgenomen vermogen. dit zijn nog de grotere missers. maar bij klussen in huizen komt dit op kleine schaal nog meer voor. bijna alles klaar, komt klant aan, waarom zit er geen data aansluiting in deze muur? tja dat is niet gevraagd, staat niet op de werktekening. ergens ligt dan een communicatie storing, naast de tv die tegen de muur kwam te staan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is al wat genuanceerder, @High met Henk. Ik heb ik de vorige eeuw een jaar of zeven de uitbesteding voor complexe high tech projecten gedaan met internationale subcontractors. Ging om veel geld per jaar. Als er in driekwart van de gevallen gezeik was geweest had ik dat geen zes maanden mogen doen. Maar ja, goed uitbesteden van werk is ook hard werken. Wat @Testman in feite ook al aangeeft: geen tijd om het goed voor te bereiden en dan drie keer zoveel tijd verliezen in de uitvoering.

Jinny

Golden Member

Ik ben het er mee eens, goede voorbereiding...
Laatst een HKL open gemaakt en aangepast omdat de grote firma die eea had geleverd qua pv de rails niet had aangepast aan de grotere stromen...

Ik leef ervan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
vergeten

Golden Member

Op 5 januari 2022 18:28:50 schreef testman:
neem je niks mee dan is het juist iets wat je niet bijhebt.

logisch!
Als je niks meeneemt neemt de kans dat je datgene NIET bij je hebt wel kwadratisch toe! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 5 januari 2022 23:36:11 schreef Jinny:
Ik ben het er mee eens, goede voorbereiding...
Laatst een HKL open gemaakt en aangepast omdat de grote firma die eea had geleverd qua pv de rails niet had aangepast aan de grotere stromen...

Ik leef ervan.

Ik heb veel geleerd van onze toenmalige juridisch directeur: Heel precies, één-éénduidig en volledig opschrijven wat je bedoelt, verwacht of gaat doen. Niet denken wat er staat, maar lézen wat er staat. "Lezen @Kilian, dat stáát er niet.", ik hoor het hem nog zeggen. "Als je het anders bedoelt moet je het anders opschrijven." En mijn meer technische collega's leerden mij voldoende aandacht te besteden aan de interfaces met andere systemen. Handig als twee stekkers op elkaar passen en ze dezelfde taal spreken...

mel

Golden Member

Ik was de laatste 10 jaren bezig als inbedrijfssteller. Ik had altijd een auto met zooi bij me,want je weet maar nooit.Zelfs een scoop... Had ik juist dat ene dingetje niet bij me.. Gelukkig hadden ze in het dorp een winkel...
Toen ik het bonnetje van de winkel liet zien, vroegen ze waarom ik het niet bij me had...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Op 5 januari 2022 21:05:02 schreef Kilian:
Dat is al wat genuanceerder, @High met Henk. Ik heb ik de vorige eeuw een jaar of zeven de uitbesteding voor complexe high tech projecten gedaan met internationale subcontractors. Ging om veel geld per jaar. Als er in driekwart van de gevallen gezeik was geweest had ik dat geen zes maanden mogen doen. Maar ja, goed uitbesteden van werk is ook hard werken. Wat @Testman in feite ook al aangeeft: geen tijd om het goed voor te bereiden en dan drie keer zoveel tijd verliezen in de uitvoering.

Die tijd is er vaak niet, maar mag toch aannemen dat men zelf weet dat men kabels moet vastzetten met kabel binders en de aders goed moet vastdraaien en op moment moet zetten. Doorvoeren voor kabels goed dicht maken is ook een dingetje.

Dat soort simpele dingen.
Complexere zaken komen ook voor, maar dan zijn er vaak qua software nog modificaties nodig. De hardware en installatie is op bovenstaande punten na vaak prima in orde.

Als alles zo perfect zou lopen met subcontractors zou je nooit hoeven te controleren/inspecteren. Lijkt mij utopisch!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Op 6 januari 2022 01:17:43 schreef Kilian:
[...]

Ik heb veel geleerd van onze toenmalige juridisch directeur: Heel precies, één-éénduidig en volledig opschrijven wat je bedoelt, verwacht of gaat doen. Niet denken wat er staat, maar lézen wat er staat. "Lezen @Kilian, dat stáát er niet.", ik hoor het hem nog zeggen. "Als je het anders bedoelt moet je het anders opschrijven." En mijn meer technische collega's leerden mij voldoende aandacht te besteden aan de interfaces met andere systemen. Handig als twee stekkers op elkaar passen en ze dezelfde taal spreken...

Mijn baas is ook zo. We moeten zelfs noteren wat we niet gedaan hebben.

mel

Golden Member

Op 6 januari 2022 06:43:33 schreef evelo:
[...]

Mijn baas is ook zo. We moeten zelfs noteren wat we niet gedaan hebben.

Dan zou ik makkelijk zijn: "we hebben NIET gewerkt" >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 januari 2022 06:41:14 schreef High met Henk:
[...]

kabels moet vastzetten met kabel binders en de aders goed moet vastdraaien en op moment moet zetten. Doorvoeren voor kabels goed dicht maken is ook een dingetje.

dat is ook een bekende. sommigen snijden de hele plaat met invoertulen er gewoon uit want dat voert makkelijker in. pas nog een kast gehad waar 3cm puin inlag. wilde draad in de railklemmen steken, railklemmen konden eerst eruit en omkiepen zo veel puin zat erin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Wij gebruiken veel Roxtec of MCT doorvoeren. Is maritiem gekeurd....

Nog iets lastiger als een warteltje aandraaien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bij mijn vorige werkgever 25 leden terug, ik werkte bij een onder aannemer voor energiebedrijf.
We moesten bestaande lantaarnpalen vervangen.
De oude waren aangesloten met GPLK kabel en die mochten niet meer ingevoerd worden in de paal. Er moest een grondlasje gemaakt worden boven de grond met een stuk Vmvk-as. Als de las klaar was moesten we letterlijk de grond in trappen. De nieuwe paal werd met machinaal in de grond geboord en daarlangs moest de kabelmof die ik net afgegoten had. Dit gebeurde met een houten paal en werd naar beneden gedrukt, soms zag je de kabelmoffen lekken.
Ik was er helemaal klaar mee, ben toen bij het bedrijf weggegaan.

Henk H.

Golden Member

Op 6 januari 2022 06:41:14 schreef High met Henk:
[...]

dat men kabels moet vastzetten met kabel binders [...] Doorvoeren voor kabels goed dicht maken

Dat valt bij mij onder beroepseer, als mijn baas mij daar geen tijd voor zou geven zou ik een andere gaan zoeken.

High met Henk

Special Member

Als je met soms 6 boten tegelijk bezig bent die her en der liggen, is het niet altijd mogelijk om overal te zijn: monteurs hebben meestal wel redelijk tijd hoor...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 januari 2022 06:43:33 schreef evelo:
[...]

Mijn baas is ook zo. We moeten zelfs noteren wat we niet gedaan hebben.

Ik kan me inderdaad situaties voorstellen waarin het heel verstandig is om dat te doen.

Op 6 januari 2022 14:04:37 schreef High met Henk:
monteurs hebben meestal wel redelijk tijd hoor...

Zo denkt het management toch... ;)

Op 6 januari 2022 10:25:49 schreef Henk H.:
[...]

Dat valt bij mij onder beroepseer, als mijn baas mij daar geen tijd voor zou geven zou ik een andere gaan zoeken.

als de baas en ander bureauspul blijft bellen voor allerhande kul, dan gaat de gsm de bus in en ze zien maar. dat gedram aan je kop werkt gewoon niet. probeer ze aan te leren te appen wat ze willen, reageer terug als dat kan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 6 januari 2022 14:23:32 schreef Kilian:
[...]

Ik kan me inderdaad situaties voorstellen waarin het heel verstandig is om dat te doen.

Klopt. Maar het is ook weer iets dat je niet leert in school.
We zijn techniekers, geen juristen of taalkundigen die vlotjes waterdichte volzinnen kunnen neerpennen. En toch wordt dit verwacht in het kader van het paraplu-systeem.

Op mijn vorig werk schreef ik ook al iedere keer op mijn werkbon: test:ok om die dan te laten aftekenen door de verantwoordelijke.

Shiptronic

Overleden

Op 6 januari 2022 01:17:43 schreef Kilian:
[...]

Heel precies, één-éénduidig en volledig opschrijven wat je bedoelt, verwacht of gaat doen. Niet denken wat er staat, maar lézen wat er staat. "Lezen @Kilian, dat stáát er niet.", ..

Dat doe ik dus, en krijg dan op mijn kop dat ik dingen te letterlijk neem??

Ja maar dat staat er toch?? Dan moet je opeens zelf nadenken. 2 dagen later krijg ja dan weer te horen ; niet mee bemoeien nadenken word door mensen uit een andere rangorde gedaan, uitvoeren wat er staat!

Ok, gaan we weer op die toer, en kan je weer van voor af aan beginnen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

niet mee bemoeien nadenken word door mensen uit een andere rangorde gedaan, uitvoeren wat er staat!

Niet te aanvaarden nmbm. Bij het leger werkt het zo, ja; echter een intelligent mens wil toegevoegde waarde hebben, ook met haar/zijn koppie. Waarom zijn we anders naar school geweest? Zoek maar een andere werkomgeving, hier valt geen eer te behalen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord