Voeding elektrisch verstelbare lattenbodem

Goedenavond,

De voeding van een verstelbare lattenbodem van 10+ jaar werkt niet. Het betreft een bloktrafo ( AC230V(I) -->AC23V (II)). Ik meet niets voorbij de spanningsafhankelijke weerstand (ZOV 14D471K). Google leert me dat dit een Zink Oxide Varistor is. (zijn er alternatieven die ook goed te gebruiken zijn?)

Hij kost een euro, echter is de kans dan groot dat de rest erachter ook stuk is? Of te wel, hoe slim is het om gelijk een nieuw ICtje, diode, spanningsregelaar etc mee te bestellen ivm porto?

Is er mogelijk een te hoge piek op het net geweest dat deze weerstand stukmaakt of is ouderdom ook vaak een euvel?

Dank voor de input.

vergeten

Golden Member

Is dit alle elektronica?

Trafo in orde?
Zit er nog ergens een zekering?
T1 kan stuk zijn (vermoedelijk een triac), maar ook IC1 (optocoupler).
Solderingen nog in orde aan de onderkant van de print? (foto?)

Een varistor beschermd tegen spikes van het net en is aangesloten op de binnenkomende 230v AC netspanning.
Hij gaat meestal stuk met geweld (opengebarsten of in tweeen gespleten)
De schakeling zou ook (tijdelijk) moeten kunnen werken zonder.

Ik meet niets voorbij de spanningsafhankelijke weerstand

Wat heb je willen meten? Spanning, AC, DC, weerstand?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

zit er geen knopje op de stekkeradapter? die moet je vaak eens indrukken na lang niet gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Varistor is gelijk aan de S14K300 van Epcos/TDK...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 januari 2022 20:01:48 schreef vergeten:
Is dit alle elektronica?

Ja, behalve de trafo (niet op foto), output PCB met 6 polige connector naar de motoren en remote. (en de motoren

Trafo in orde?

(nog niet getest omdat ik op de ingang ook al geen spanning meet)

T1 kan stuk zijn (vermoedelijk een triac), maar ook IC1 (optocoupler).
Solderingen nog in orde aan de onderkant van de print? (foto?)

Zie foto. Ik heb ook een houtjes touwtjes getekend (fouten voorbehouden ;) ) Moet ik de T1 lossolderen om de werking te testen? (heb een multimeter met ECBE test. Of kan het ook met de diode test op de multimeter?

Wat heb je willen meten? Spanning, AC, DC, weerstand?

Eigenlijk alles waarmee ik kan vaststellen of een component stuk is of niet, en zoals eliminerend het probleem te vinden.
Zou het kunnen zijn dat ik uberhaupt geen spanning meet bij de trafo zolang de de remote niet 'kortgesloten' is? en dus deze PCB wel van 230V voorzie maar uiteindelijk niks verder zal kunnen waarnemen?

Degene die ik uit mekaar heb gehaald had een schakeling die het sluipverbruik tot vrijwel nul reduceerde doordat de trafo pas aan de 230V stroom werd gezet als je op een knop drukt. Dit zou hetzelfde kunnen zijn. Als de schakeling niet goed meer is (bijvoorbeeld de moc, of de triac (die met de krimpkous over z'n hoofd)) dan meet je niets op de uitgang: de trafo heeft geen ingangsspanning.

Ik weet niet meer waar de mijne het kleine beetje spanning vandaan haalt om te kunnen detecteren dat de schakelaar in gedrukt wordt. Als jou schema klopt, dan moet er een batterij in de AB zitten. Wat gebeurt er als je die vervangt? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb ook eens een aandrijving gerepareerd van een ziekenhuisbed. Daar zat in de (bedrade) AB een extra draad die via een 9V batterijtje (in de motorsturing) en een draad naar de netstekker aansluiting (leek op een kleine adapter behuizing) via een relaistje de 230V voeding afschakelde.

In de netstekkerbehuizing zat een drukknopje die mechanisch het relais kon indrukken als "nood" bediening als de batterij leeg was.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Dank voor jullie reacties.

Inderdaad, er zitten twee AA's in de remote met draad. Ik heb de voedings-unit uitgebouwd aangesloten op de behuizing met motoren (onder kap wat relais en een zekering).
Tot mijn verbazing werkt hij weer. De nieuwe batterijen zaten al in de remote (leek mij de makkelijkste oplossing, echter na meerdere malen proberen geen succes.(ook niet na uittrekken AB stekker en voeding motoren)

Nu dus wel, puur door uitbouwen? Ik heb niets gerepareerd (tenzij onbewust een verbinding hersteld). Echter 1 knop werkt niet, waarbij de voor en achterkant van het bed tegelijk omhoog moeten. Los van elkaar werkt wel.
Terwijl ik wel een relais hoor klikken.

Ik gok dat de rode en zwarte draad op de PCB de laagspanning remote signalen zijn. Iemand een idee hoe dat werkt in de remote? Zit daar een IC-tje die verschillende codes afgeeft over deze draden?

als de oude batterijen hebben gelekt, dan maken de nieuwe wrs slecht contact. door een keer de ab te laten vallen heeft dat de contacten een tik gegeven en werken deze weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer