3 fase groepenkast met 2-polige aardlekschakelaars

Anoniem

In verband met het laten plaatsen van 17 zonnepanelen moet ik de oude 1-fase groepenkast vervangen door een 3-fase groepenkast. De panelen leveren 5,5 KWh als de zon goed schijnt en worden vermoedelijk met een 3-fase aardlekautomaat aangesloten in de groepenkast.

Nu ben ik aan het zoeken naar een Hager 3-fase groepenkast met 8 afgaande lichtgroepen. Tot mijn verbazing zie ik standaard groepenkasten met 2 enkel fase aardlekschakelaars achter een 4-polige hoofdschakelaar. Deze combinatie verbaasd me omdat er dan 1 fase niet gebruikt gaat worden. Mag je dit zomaar plaatsen?

De zonnepanelen kunnen ongetwijfeld als 2 fase systeem aangesloten worden want het gaat om panelen met ingebouwde omvormer, dus dat zal het probleem niet zijn. De installateur die de zonnepanelen gaat plaatsen moet zich daar maar mee redden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat mag,
Maar er zijn meer merken dan alleen maar Hagar, zoek verder.
Een veel betere oplossing is gebruik te maken van aardlekautomaten, heb je dat al overwogen?
Zal iets duurder zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Aardlekautomaten is het overwegen waard. Ik heb zelf goede ervaring met Hager en Eaton, maar dat is 15 jaar geleden. Kan ik nu beter voor een ander merk gaan?

jerome

Golden Member

2 fase of fase +N aansluiten heeft als nadeel als buurman toevallig ook die fase gebruikt, je bij veel zon vlugger een uitval mag verwachten door overspanning.

Zijn de aardlekschakelaars 2-polig of 2-fasig? In de titel en in de tekst gebruik je verschillende woorden.

Anoniem

De aardlekschakelaars in de nieuwe groepenkast zijn 1 fase + nul uitgevoerd.

Anoniem

Op 4 januari 2022 12:36:09 schreef jerome:
2 fase of fase +N aansluiten heeft als nadeel als buurman toevallig ook die fase gebruikt, je bij veel zon vlugger een uitval mag verwachten door overspanning.

Klopt, maar dat is aan te passen na de hoofdschakelaar. Ik kan op een zonnige dag de fasespanningen meten en de zonnepanelen op de fasen met laagste spanning zetten. Dan is de kans het grootst dat het goed gaat. :-)

Een van de regels is dat je het volgens de minimale regels maakt, en er mogen er 4 achter 1 ALA, dus dat mag.

zit sinds 2009 in de PV.
Anoniem

Ik kijk er raar tegenaan omdat ze mij altijd geleerd hebben dat je de te verwachten belasting van de groepen gelijkmatig over de fasen moet verdelen. Als je dan maar 2 fasen gebruikt is het moeilijk natuurlijk. Maar ik weet nu dat het mag en dan is het goed. Mag je nu ook met flexibel 6mm naar de meter? Uiteraard wel met adereindhulzen natuurlijk ?

uiteraard natuurlijk?
gewoon opzoeken wat de fabrikant voorschrijft.
je ziet steeds meer steekcontacten waarbij er geen hulzen meer gebruikt hoeven worden,
of kooien die voor beide geschikt zijn.
bij veel mag het wel maar zo vanzelfsprekend is het niet meer

Op 5 januari 2022 14:36:01 schreef HenkR:
Ik kijk er raar tegenaan omdat ze mij altijd geleerd hebben dat je de te verwachten belasting van de groepen gelijkmatig over de fasen moet verdelen. Als je dan maar 2 fasen gebruikt is het moeilijk natuurlijk. Maar ik weet nu dat het mag en dan is het goed. Mag je nu ook met flexibel 6mm naar de meter? Uiteraard wel met adereindhulzen natuurlijk ?

Jij gaat er vanuit dat 1 fase niet aangesloten word? Ik denk dat de 2 fases netjes verdeeld worden onder de alamatten. Zoiets als l1 - 3 l2 - 3 en l3 - 2 alamatten. Verder spreek je oven een 5.5kw omvormer, deze word op alle 3 fases.

mvdk

Golden Member

Tot mijn verbazing zie ik standaard groepenkasten met 2 enkel fase aardlekschakelaars achter een 4-polige hoofdschakelaar.

Ik heb er niet zo veel verstand van, ben geen installateur. Maar gaat het hier misschien om zo'n kastje met twee busbar's? (of hoe noem je dit?)
Daar kun je toch naar believen "normale" groep en aardlekschakelaars bijzetten en zelf bedraden?

Anoniem

Op 5 januari 2022 16:43:57 schreef DJ RICK:
Jij gaat er vanuit dat 1 fase niet aangesloten word? Ik denk dat de 2 fases netjes verdeeld worden onder de alamatten. Zoiets als l1 - 3 l2 - 3 en l3 - 2 alamatten. Verder spreek je oven een 5.5kw omvormer, deze word op alle 3 fases.

Als de zonnepanelen echt verdeeld worden over 3 fasen dan plaats ik een aardlekschakelaar er bij en verdeel de groepen opnieuw over de aardlekschakelaars.

Als je zo'n kast samenstelt bij elektramat kun je gewoon aangeven dat je 3 als wil.
https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i…

Anoniem

Ik heb laatst voor een kennis een Eaton medusa gekocht (Zie foto), deze heeft 3 rijen van 220mm breed. Kast is wel 550mm hoog.
Hier zitten nog 4 extra 1 fase groepen extra in. ( die blokje zijn niet zo duur en word gelijk met doorverbinders kant een klaar gemaakt)

Op 5 januari 2022 18:49:16 schreef HenkR:
Daar wil ik hem ook kopen :-)

Voor je toeslaat, check deze ook eens: https://mijnelektromaterialen.nl

Voor de man zijn webshop had heb ik daar al een aantal keren zaken gunstig gehaald. Hij bouwt ook groepenkasten naar wens en weet waar hij het over heeft. Ik heb verder geen banden met dat bedrijf of met die meneer, maar kan hem uit eigen ervaring aanbevelen.

Anoniem

Ik ga de andere kasten en leveranciers eens bekijken. Bedankt voor de tips.