Zekering voor SMPS bepalen

Vandaag viel me op dat een SMPS module voor het voeden van een 90W radio twee glaszekeringen in serie heeft op de printplaat direct aan bij de ingang van de netspanning. De smps levert 12DC.

De ene zekering was 6.3A en de andere 3.15A, beide traag. Aangezien beide zekeringen defect waren heb ik ze vervangen samen met de gelijkrichter. De voeding werkt nu weer.

Wat ik me echter afvraag is wat het nut is van de 2 zekeringen in serie en hoe de waardes kunnen zijn bepaald. Ze lijken me erg ruim genomen gezien het vermogen van de radio/versterker.

Ik ben er van overtuigd dat de print nog origineel was. Ook kan ik me voorstellen dat dit een generieke smps was die niet specifiek voor alleen deze radio is ontworpen, maar dan nog lijken de zekeringen erg zwaar uitgevoerd? Zou hier een logische redenering voor zijn?

Arco

Special Member

Die 3.15A is vrij gebruikelijk (de opstartstroom van een SMPS kan enorm groot zijn)
Waarom 2 zekeringen is zo niet te zeggen zonder de exacte scakeling te weten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het schema lijkt sterk op onderstaand schema, maar dan met slechts een enkele 12V uitgang (de trafo heeft ook maar een uitgang). Voor zover ik kan zien is het een redelijk standaard SMPS ontwerp?

Arco

Special Member

Inschakelstroom kan heel kort tientallen amperes zijn, dus een 3.15A traag is geen overbodige luxe.
Bij sluiting in de SMPS gaat die er toch wel uit. (een SMPS gaat nooit 'een beetje' stuk, maar pakt het grondig aan met een volle sluiting... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Ik zie maar een zekering en een NTC?
Schema wijkt dus af.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op woensdag 5 januari 2022 17:00:28 (23%)

Arco

Special Member

'Lijkt er sterk op' is dus niet geheel waar... ;)
Kan ook zijn dat die 3.15A slaat op 230v, en 6.3A op 115v gebruik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het schema lijkt wel op de printplaat (een identiek schema heb ik niet kunnen vinden), maar ik was er vergeten bij te vermelden dat een ander verschil is dat er op de printplaat dus 2 zekeringen in serie zitten.
Beide zekering waren defect nadat de gelijkrichter kortsluiting had veroorzaakt.

Arco

Special Member

Het eventuele nut van 2 zekeringen hangt van de schakeling in kwestie af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com