Pfaff quilt expression 2046 mysterie printplaat.

Ik heb hier een naaimachine staan van een vriendin. Het betreft een pfaff quilt expression 2046. Door een naald die via een kier op de printplaat van de voeding is terecht gekomen zou er kortsluiting zijn ontstaan.
En idd is er een component volledig verbrand. Het probleem is dat pfaff geen informatie deelt over bepaalde onderdelen. De plaatselijke pfaff dealer kan ook geen uitsluitsel geven en alleen een compleet nieuwe voeding aanbieden. Aangezien dat er mogelijk meer schade is ontstaan aan andere electronica binnen de machine zou ik graag eerst alleen dit component willen vervangen.
De pfaff dealer heeft wel een foto van het onderdeel via een collega dealer weten te bemachtigen maar ook die weet niet wat het is omdat er niets op staat.
Zie foto's. Het gaat om dat vierkante gele onderdeel. Iemand enig idee wat het is.
De andere foto's laten de print zien met de schade.

[attachment=1

Dat is een polyfuse (automatische zekering).

Er staat R22 bij, dus het lijkt een weerstand.

De bouwvorm doet denken aan een VDR, een spanningsafhankelijke weerstand. De plek in de schakeling doet denken aan een zelfherstellende zekering.

Ik gok dat het een zelfherstellende zekering is die er echt finaal uitgefikt is en zijn zelfherstellende eigenschappen wel is verloren...

als
het een zelfherstellende zekering is kan je doorgaan zoals hieronder. Maar om dat zeker te weten moet je nagaan of het onderdeel ook echt in de schakeling zit als een zekering, dus komende vanaf de laagspanningsaansluiting van de voeding, naar de ingang van de bruggelijkrichter.

Maak de printplaat grondig schoon, verwijder alle verkoolde deeltjes. Soldeer vervolgens op de plek even via een paar een standaard zekeringhouder en klik daar een 2a zekering in.
2a, want je ziet op de trafo staan dat ie bij 25v 47VA kan leveren, dus dat is bijna 2a.

Nu kan je meten of je voeding goed werkt. Pas op, sluit niet meteen je naaimachine elektronica er op aan. Als er een regeltransistor in kortsluiting ligt, dan is er een kans dat er een veel te hoge spanning uit de voeding komt en dat je dus andere zaken beschadigt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 7 januari 2022 11:36:55 (13%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is een polyfuse

Dat lijkt bijna zeker. Maar wat is ermee gebeurd?
Normaal is zo'n ding 'resettable', maar deze lijkt wel zowat verdwenen. Voorzichtig met testen dus, misschien is er iets verderop kapot.

Aan de opschriften op de trafo te zien zou die voor niet meer dan 2 A bedoeld moeten zijn; de diodes (gezien het formaat; wat staat erop?) lijken met minstens 1 A rekening te houden.

e: Enfin, wat hierboven al staat. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

misschien is er iets verderop kapot.

Het is verstandig om "met twee woorden te spreken", maar hier lijkt de "misschien" toch wat overbodig. Als die polyfuse er zó fel is uitgegan dat zijn ware aard zelfs geen kans kreeg om boven te komen, dan is er een behoorlijk stevige kortsluitstroom opgetreden.

V.w.b. de zekering: het nominale vermogen van de trafo komt inderdaad overeen met 2 ampère; maar ik zie alle kans dat de "inrush current", bij het opstarten dus, heel wat hoger zal zijn, kortstandig, totdat de elco's opgeladen zijn. Pak maar minstens 3 amp voor een eventuele glaszekering, als het niet mogelijk blijkt een gepaste polyfuse te plaatsen.

Maar eerst vooral uitzoeken wat er nog allemaal kapot is, en herstellen/vervangen!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Ik denk dat het eigenlijk wel mee valt met verdere schade. Poly fuses zijn er in diverse spanningen. 16V is veel voorkomend. Maar 30V zie je ook wel. Als iemand een 30V exemplaar heeft gebruikt bij die trafo, dan zit die wel een beetje aan de grens van wat-ie leuk vindt. Bourns specificeert gelukkig niet of het AC of DC is. Ten opzicht van de dioden lijkt dat ding best klein. Zou het een 16V exemplaar geweest zijn?

Ik zou er gewoon eens een gloeilamp aanhangen (model H4 ofzo, groot licht en dimlicht in serie) en nadat de dioden op sluiting gecontroleerd zijn er spanning op zetten. Ploft er meer, dan was het toch al stuk...

Het is zeker niet simpel om vast te stellen waar die naald gelegen heeft? Als je die positie kent en het zit redelijk 'voorin' de schakeling, dan kun je wellicht een 'educated guess' doen over wat er stuk is.

Over poly-fuses: ik heb die dingen wel meer zien verdwijnen als de voeding die ze beveiligen een forse stroom kan leveren. Ze zijn dan botweg te traag en ergens ploft er iets voordat het stukje PTC wat er in zit fatsoenlijk op kan warmen om weerstand te gaan spelen.

Poly fuses zijn er in diverse spanningen.

Werden polyfuses niet in de eerste plaats gespec't op stroomsterkte?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Wat heet, alle zekeringen hebben een maximale stroom EN spanning.

Update
Heb er tijdelijk een zekering tussen gezet. Maar nu het volgende.
Als ik het voetpedaal iets tot helemaal indruk bromt de motor.
Alleen als ik hem op weg help loopt hij als een zonnetje en is hij in toeren instelbaar. Als ik het voetpedaal weer loslaat loopt cq bromt hij nog ong 3 seconden na ?
Het is een 24 volt dc motor. Zou het een condensator kunnen zijn, die ook schade heeft opgelopen. Ik heb geen opgebolde condensator kunnen vinden.

Is de trafo nog wel goed?? Lijkt iets bol te staan en kan wikkelings sluiting inzitten..

Shiptronic

Overleden

Al hij bromt is het geen DC ? Begin maar met de dioden na de trafo ;) ligt er daar 1 van in sluiting?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 7 januari 2022 18:50:04 (22%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De travo lijkt idd iets bol te staan maar word niet echt heet bij langdurig motor laten draaien.
Motor is krachtig,ook bij laag toerental. Alleen zelfstandig op gang komen wil niet. Het kleinste zetje is genoeg. Alsof je hem naar de juiste stand drukt waar hij hem pakt. Het is echt een 24 volt DC motor en hij bromt als hij niet op gang kan komen en in de lage toerentallen ook. Bij vol gas loopt hij als een naaimachientje.
Kan het dan echt aan diodes liggen.
Als ik die door wil meten moet ik ze eerst desolderen dacht ik. Maar wie ben ik.

RAAF12

Golden Member

Op de diodemeetstand van een multimeter is te zien of de diodes kapot zijn.
Zonder meter kan de diode getest worden door die eruit te solderen en bijv. in serie met een batterij of accu te zetten met een lampje. C4 lijkt ook een tik opgelopen te hebben, kan het niet goed zien.

Ik heb ze allemaal doorgemeten en allemaal dezelfde waarde over één kant.
En idd raaf 12 C4 geeft over beide kanten geen weerstand.
C4 is niet te lezen maar er zit nog zo'n zelfde op positie c15.
Ledlover zei van positie R22 dat R22 dan wel een weerstand moest zijn. Zeggen die positie nummers iets over het component?
C4 en c15 zal wel niet hetzelfde zijn maar hierbij toch een foto van c15.

RAAF12

Golden Member

Je kan de printsporen volgen en uittekenen, dat is wat werk maar bespaart je wel de koop van een nieuwe print. Die 'R' heeft zijn werk uitermate expressief gedaan. Als je dat tekenwerk hier post gaan de leden er mee aan de slag (hopelijk) en werkt je printje weer zoals het hoort. Blijkbaar mankeert de motor nix en is de opdruk van het IC te lezen?

R zijn weerstanden of gedragen zich zodanig of er is blijkbaar geen P voor een Polyfuse beschikbaar...

Oeps
Beetje veel van het zelfde.

Een mod in een goede bui wil dat weleens deleten.

Ik kom op andere fora waar je zelf alles kan doen. Eigen berichten deleten, koppen aanpassen. Maar deze forum knakker heeft veel dichtgegooid. Maar ja, het is zijn forum :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 januari 2022 12:37:48 schreef Tekkeltak:
Oeps
Beetje veel van het zelfde.

Je kunt je eigen bericht weer openen en wijzigen met het edit-icoontje naast de datum/tijdgroep rechts van je bericht.
In deze regel:

En idd raaf 12 C[bijlage][bijlage][bijlage]4 geeft over beide kanten geen weerstand.

wis je dan gewoon de overtollige 'bijlages' tot er nog één overblijft.
Nog mooier is het, 'bijlage' helemaal onderaan te zetten. Dan loopt de zin weer mooi door.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

.

[Bericht gewijzigd door Tekkeltak op 8 januari 2022 20:31:51 (100%)]

RAAF12

Golden Member

Je kan je oude bericht editten en daar weer tekst bijplaatsen. De norm hier is dat je niet elke dag je bericht omhoog schopt. Ik maak ook wel eens foutjes, kijk maar hierboven :-) Maar even oefenen en checken voordat je op de verzendknop drukt is altijd handig. Mooi dat je diodes hebt kunnen testen! edit: Nu kan je het bericht van 16.31 of 16.35 uur editten naar wens en dan verzenden. Het bericht wat dubbel en overbodig is kan je deleten maar er moet wel een karakter instaan. Het makkelijkst is gewoon een . plaatsen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 8 januari 2022 17:06:32 (16%)]

Hier staat een vergelijkbare Pfaff (2042 dacht ik) en die bromt ook als je gasgeeft, m'n moeders Bernina doet dat ook iets.

Is het op een vaste positie van de motor als die bromt?? Kan sluiting tussen een van de lamellen zitten op de collector..

Daar heb ik wel het idee van.
Als ik hem heel langzaam help gaat hij ineens. Ik zal eens met merktekens werken. Wel heel compact allemaal.

Het gebrom van de motor kan een indicatie zijn van de oorzaak van het verbranden van de zekering. Wat SMD zegt kan helemaal kloppen.

Ik heb de motor getest met een externe voeding van 13v dc. Rechtstreeks op de connector die normaal op de printplaat zit aangesloten. Loopt als een zonnetje zonder gebrom en start zonder hulp. Die is dus goed.
De travo op de print levert volgens opschrift 25.5v ac. Nu denk ik dat de motor dus ac geleverd krijgt vanaf de print. Dat zou dat gebrom dus kunnen zijn. De motor is 24v dc.
Ik heb gelezen dat een dc motor wel gaat draaien op ac maar niet van harte. Zou het dan toch 1 of meerdere diodes kunnen zijn. Die ik dan waarschijnlijk niet goed gemeten heb. Of zijn er nog andere verdachte componenten?

EricP

mét CE

De travo op de print

Toch wel weer aardig... Een travestiet met een naaimachine :+

Als die brom 50Hz is, dan zou het een defecte diode kunnen zijn. Dat zie je direct met een scope. Als het 100Hz is, dan is het een gelijkgerichte maar niet afgevlakte gelijkspanning die je hoort. Ook dat zie je direct met een scope.
En als je geen scope hebt... dan vervang je de dioden. Testen met de multimeter is een indicatie. Het is me wel vaker overkomen dat een diode op de meter goed lijkt te zijn en 'in situ' z'n werk toch niet zo goed doet.

Als je zo'n spanningszoeker met 2 LEDs hebt, + en - LED zeg maar, die zouden moeten werken van 6 tot 250V, dan zou je in bedrijf (dus met lopende motor) die eens over elk van de dioden kunnen zetten. Er mag slechts 1 LED oplichten. En moet ook precies 1 LED oplichten. Dat is ook wat grofstoffelijk, maar (in deze) zinvoller dan los met een multimeter meten.