Pfaff quilt expression 2046 mysterie printplaat.


RAAF12

Golden Member

Op de diodemeetstand van een multimeter is te zien of de diodes kapot zijn.
Zonder meter kan de diode getest worden door die eruit te solderen en bijv. in serie met een batterij of accu te zetten met een lampje. C4 lijkt ook een tik opgelopen te hebben, kan het niet goed zien.

Ik heb ze allemaal doorgemeten en allemaal dezelfde waarde over één kant.
En idd raaf 12 C4 geeft over beide kanten geen weerstand.
C4 is niet te lezen maar er zit nog zo'n zelfde op positie c15.
Ledlover zei van positie R22 dat R22 dan wel een weerstand moest zijn. Zeggen die positie nummers iets over het component?
C4 en c15 zal wel niet hetzelfde zijn maar hierbij toch een foto van c15.

RAAF12

Golden Member

Je kan de printsporen volgen en uittekenen, dat is wat werk maar bespaart je wel de koop van een nieuwe print. Die 'R' heeft zijn werk uitermate expressief gedaan. Als je dat tekenwerk hier post gaan de leden er mee aan de slag (hopelijk) en werkt je printje weer zoals het hoort. Blijkbaar mankeert de motor nix en is de opdruk van het IC te lezen?

R zijn weerstanden of gedragen zich zodanig of er is blijkbaar geen P voor een Polyfuse beschikbaar...

Oeps
Beetje veel van het zelfde.

Een mod in een goede bui wil dat weleens deleten.

Ik kom op andere fora waar je zelf alles kan doen. Eigen berichten deleten, koppen aanpassen. Maar deze forum knakker heeft veel dichtgegooid. Maar ja, het is zijn forum :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 januari 2022 12:37:48 schreef Tekkeltak:
Oeps
Beetje veel van het zelfde.

Je kunt je eigen bericht weer openen en wijzigen met het edit-icoontje naast de datum/tijdgroep rechts van je bericht.
In deze regel:

En idd raaf 12 C[bijlage][bijlage][bijlage]4 geeft over beide kanten geen weerstand.

wis je dan gewoon de overtollige 'bijlages' tot er nog één overblijft.
Nog mooier is het, 'bijlage' helemaal onderaan te zetten. Dan loopt de zin weer mooi door.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

.

[Bericht gewijzigd door Tekkeltak op 8 januari 2022 20:31:51 (100%)]

RAAF12

Golden Member

Je kan je oude bericht editten en daar weer tekst bijplaatsen. De norm hier is dat je niet elke dag je bericht omhoog schopt. Ik maak ook wel eens foutjes, kijk maar hierboven :-) Maar even oefenen en checken voordat je op de verzendknop drukt is altijd handig. Mooi dat je diodes hebt kunnen testen! edit: Nu kan je het bericht van 16.31 of 16.35 uur editten naar wens en dan verzenden. Het bericht wat dubbel en overbodig is kan je deleten maar er moet wel een karakter instaan. Het makkelijkst is gewoon een . plaatsen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 8 januari 2022 17:06:32 (16%)]

Hier staat een vergelijkbare Pfaff (2042 dacht ik) en die bromt ook als je gasgeeft, m'n moeders Bernina doet dat ook iets.

Is het op een vaste positie van de motor als die bromt?? Kan sluiting tussen een van de lamellen zitten op de collector..

Daar heb ik wel het idee van.
Als ik hem heel langzaam help gaat hij ineens. Ik zal eens met merktekens werken. Wel heel compact allemaal.

Het gebrom van de motor kan een indicatie zijn van de oorzaak van het verbranden van de zekering. Wat SMD zegt kan helemaal kloppen.

Ik heb de motor getest met een externe voeding van 13v dc. Rechtstreeks op de connector die normaal op de printplaat zit aangesloten. Loopt als een zonnetje zonder gebrom en start zonder hulp. Die is dus goed.
De travo op de print levert volgens opschrift 25.5v ac. Nu denk ik dat de motor dus ac geleverd krijgt vanaf de print. Dat zou dat gebrom dus kunnen zijn. De motor is 24v dc.
Ik heb gelezen dat een dc motor wel gaat draaien op ac maar niet van harte. Zou het dan toch 1 of meerdere diodes kunnen zijn. Die ik dan waarschijnlijk niet goed gemeten heb. Of zijn er nog andere verdachte componenten?

EricP

mét CE

De travo op de print

Toch wel weer aardig... Een travestiet met een naaimachine :+

Als die brom 50Hz is, dan zou het een defecte diode kunnen zijn. Dat zie je direct met een scope. Als het 100Hz is, dan is het een gelijkgerichte maar niet afgevlakte gelijkspanning die je hoort. Ook dat zie je direct met een scope.
En als je geen scope hebt... dan vervang je de dioden. Testen met de multimeter is een indicatie. Het is me wel vaker overkomen dat een diode op de meter goed lijkt te zijn en 'in situ' z'n werk toch niet zo goed doet.

Als je zo'n spanningszoeker met 2 LEDs hebt, + en - LED zeg maar, die zouden moeten werken van 6 tot 250V, dan zou je in bedrijf (dus met lopende motor) die eens over elk van de dioden kunnen zetten. Er mag slechts 1 LED oplichten. En moet ook precies 1 LED oplichten. Dat is ook wat grofstoffelijk, maar (in deze) zinvoller dan los met een multimeter meten.

RAAF12

Golden Member

Tekkeltak kan zijn/haar problemen beter oplossen door een schets te maken van de verbindingen, uit ervaring weten we dat dit op deze manier lang gaat duren voordat de oplossing is gevonden. En, al eerder gevraagd, wat staat er aan tekst op het IC?

Ik heb geen scope dus heb de manier met de spanningzoeker gedaan.
De ene keer 1 led dan weer 2 leds die gingen branden.
Ik ga ze vervangen, samen met de condensatoren.
Ik heb een groepje van 4 gelijke diode's die volgens mij als een gelijkrichter werken. De witte streepjes op de foto zijn de positie van die 4. De plus allemaal aan dezelfde kant.

De codering op die 4 kan ik niet vinden op internet.(ELC53. P600B)
Een ander verderop de print heeft codering (JN514 PR600L).
En nog een met (SF 32G 516) Deze heeft een diode teken met een krul.
En ten slotte een kleine vierkante condensator met codering
(47N JS 100VBC)

Als ik ze zoek op internet kom ik alleen maar bij franse site's terecht. Bij conrad vind ik ze ook niet met deze codering.
Ik weet dus niet wat ik moet zoeken.
Ik las wel iets dat bv P600B iets zegt over de behuizing.
Ik heb mijn uiterste best gedaan maar moet toch weer op jullie kennis steunen.

Raaf12
Mijn kennis van electronica ligt ver onder de maat van jullie maar ik vind het wel reuze interessant.
Dat uitschetsen zodat jullie alle banen en componenten kunnen volgen is voor mij iets te hoog gegrepen..denk ik.

flash2b

Golden Member

P600 zijn 6A diodes. De letter erachter heeft met de maximale spanning te maken.

https://www.budgetronics.eu/nl/diodes/overige-diodes/p600m-diode-1000v…

Hallo
Ik heb alle elco's en diodes vervangen maar geen resultaat.
Ten slotte ook de transistor vervangen en dat gaf wel resultaat, voor even iig.
Na een paar minuten gaf de transistor het op en had ik weer hetzelfde als voorheen.
Heeft iemand een idee waar ik het nou moet zoeken?
Het is een pnp transistor van 100v en 12 ampere.

heb je een type van de transistor??

Transistor BDW94CSTM SOT220 ABNON ISOL
Dat is een pnp 100v 12a
Printplaat aangesloten maar niet ingebouwd geen probleem.
Eenmaal terug in de machine en dus geaard ging het weer mis.

[Bericht gewijzigd door Tekkeltak op 24 januari 2022 09:50:10 (49%)]

kan je print massa vrij ophangen?? Andere vraag: zaten in de motor geen koolborstel ontstoring richting massa?? kan ook sluiting hebben

Zat er wel een isolatie plaatje achter transistor tezamen met isolatie rondom schroef?

[Bericht gewijzigd door smd op 24 januari 2022 19:05:08 (25%)]

Koolborstel ontstoring ga ik naijken en evt verwijderen.
Transistor zit alleen op de print gesoldeerd.
Print is eventueel massavrij te plaatsen.
Naast de transistor zit een mosfet die met koelpasta tegen het frame leunt...net als de vorige transistor.
De nieuwe transistor heeft metaal aan de achterzijde. Mischien heb ik die wel tegen het frame gedrukt bij terugplaatsen. Dat mag dus niet als ik het goed begrijp?

Op 24 januari 2022 22:19:00 schreef Tekkeltak:
Koolborstel ontstoring ga ik naijken en evt verwijderen.
Transistor zit alleen op de print gesoldeerd.
Print is eventueel massavrij te plaatsen.
Naast de transistor zit een mosfet die met koelpasta tegen het frame leunt...net als de vorige transistor.
De nieuwe transistor heeft metaal aan de achterzijde. Mischien heb ik die wel tegen het frame gedrukt bij terugplaatsen. Dat mag dus niet als ik het goed begrijp?

als de oude transistor geen metalen lipje had mag dat niet nee, dan moet er een koelplaatje achter en een isolatieringetje.. prima uit een oude atx pc voeding te halen doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Probleem opgelost.
Transistor vervangen en een los koelrib er overheen geschoven.
Alle elco's en diodes vervangen .
Uiteindelijk ging het om een polyfuse en een transistor.
Iedereen hartelijk bedankt voor het delen van jullie kennis.