Hulp gevraagd bij reparatie voeding voor streamer

Hallo,

Ik heb wat hulp nodig: mijn (externe) voeding voor mijn streamer is kapot gegaan. Doet helemaal niets meer :-(.

Merk: Het is een Uptone LPS 1 batterij voeding.

Wat is het: Het is een batterij voeding. De batterij voeding wordt door een eenvoudige switch mode power supply van 7.5V gevoed en geeft een mooie 5V spanning (instelbaar) af aan mijn streamer.

Wat is er kapot: tja.... hij doet niets meer... Normaal gaat er een rood lampje branden als 'm aan zet tot de condensatoren zijn opgeladen en dan wordt het lampje groen. Er gaat nu helemaal geen lampje branden

Wat heb ik al geprobeerd: Uiteraard een andere adapter geprobeerd, maar daar ligt het niet aan. Ik heb 'm open geschroeft. Wat me opvalt is dat ik nergens enige spanning meet. Ik heb geen verstand van dit soort voedingen dus ben maar wat lukraak gaan meten, maar overal 0 V. Wat me opvalt is dat ik ook op de punten A en B (de ingang) geen spanning meet. Is dat niet vreemd? Zo'n DC aansluiting lijkt me ook niet echt iets dat kapot kan? Het is ook niet zo dat als ik wat beweeg met de aansluiting/kabel het lampje af en toe wel gaat branden.

KGE

Golden Member

Ik zie twee voedingsaansluitingen zitten, gekke opmerking misschien maar zit de voeding wel in de goede aansluiting ?

Waar is die schuifschakelaar voor ?

@KGE: waar nu de stekker in zit in de ingang, de andere aansluiting is de uitgang (die gaat naar de streamer)

@Plankgas: deze is om het voltage te kiezen (3.5, 5 of 7 volt). Ze doen het alle drie niet.

Heb even een foto gemaakt van de achterkant van de behuizing (zonder printplaat dus) om een beter beeld te geven en hier een linkje naar de site van de fabrikant.

https://uptoneaudio.com/products/ultracap-lps-1

Shiptronic

Overleden

Wat meet je op C ;) ( daar zitten ook de via's , waar jij gemeten hebt lijkt een schakelaar?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat stel je voor dat ik precies meet? (ik heb geen 'C' in mijn plaatje :) )

Wat ik probeerde te doen is om waar de stroom binnenkomt te volgen vanaf waar ik geen spanning meer meet en zo een inschatting maken of het wel of niet repareerbaar is. Maar goed, ik liep dus al vast bij de stroomaansluiting.

[Bericht gewijzigd door Steppertje op 8 januari 2022 17:26:05 (60%)

Dergelijke DC-jacks zijn soms ook wat geniepig: sommige types hebben extra pootjes om ze aan de print te monteren, maar hebben geen elektrische verbinding en sommigen dienen puur als een soort schakelaar. Ik denk dat je je meetpennen op de in de afbeelding aangegeven pijlen moet plaatsen.

Waar nu de A bij staat lijkt een schakelpin te zijn.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Heb ik gemeten, maar ik blijf 0,0 meten.... Zie foto. Ik heb ook wat andere plekken en combinaties van de ingang geprobeerd, maar altijd 0. Nog een keer de adapter zelf getest, maar die geeft keurig 7.5V

Betekent dit dat m'n DC in gewoon defect is?

Dit zou ik eenvoudig kunnen checken door vanaf de adapter plug maken en met twee draadjes naar de 2 uiteinde van de gele pijlen van Weardguy te verbinden. Als dan het lampje gaat branden weet ik wat er loos is.

Vraag: moet ik de binnenkant van de adapterplug met uiteinde linkse gele pijl verbinden en de buitenkant van de adpaterplug met uiteinde rechter gele pijl? Of precies omgekeerd? Of kan het geen kwaad om beide gewoon te proberen?

Op de foto doe je het nogmaals verkeerd: dat pennetje waar je je rode meetpen op hebt zitten, is vermoed ik slechts een schakelaar of mechanische verbinding waardoor je niets meet. Dat baseer ik puur op de ervaring dat er niets aan dat pennetje vast zit, terwijl het eilandje er boven 3 via's heeft (dat zijn die 3 goudkleurige cirkeltjes). Verplaats die meetpen daar eens heen.

Helaas kunnen we op de foto je meter-instelling niet zien. Je zal de eerste niet zijn die door het '~' teken bij de spannings-aansluiting op die tussenvoeding in verwarring wordt gebracht en op de wisselspannings-stand (AC) gaat meten, terwijl je de DC stand moet hebben.

Je kunt combinatiemetingen uitvoeren: De meeste DC-jacks steken ietsje uit en bieden zo mogelijkheid om de pin op de print te meten en de buitenkant op de stekker zelf. Als je dan nog niets meet is het een defect in het apparaat waardoor de inkomende voeding uitschakelt of nog iets anders.

Wat voor voeding gebruik je? Áls je condensatorvoeding stuk is en sluiting veroorzaakt, kan het best zijn dat je externe voeding uitschakelt tot je de kortsluiting opheft. Dan meet je ook met een andere adapter niets.
Heeft de externe voeding een LED of iets dergelijks en blijft die branden bij aansluiten van je condensatorvoeding?

Als je met losse draadjes wil gaan testen: Wat plus en min is, verschilt per apparaat! Kijk heeel goed wat bij de jouwe plus en min is. 'Standaard' is plus de pin en de buitenkanat van de plug de min, maar het zou mij niets verbazen als deze jongens dat anders doen. Dat het er niet opstaat vind ik al weer veel zeggen: dat lijkt wel een soort vloek bij dure apparatuur. O wee dat je niet hun dure adapter gebruikt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja, idd, weer precies de vekeerde pin gepakt 8)7

Opnieuw gemeten, maar nu de goede pin, maar ook 0V. De multimeter staat wel op DC.

Maar je opmerking over het lampje op de adapter slaat de spijker op z'n kop! De adapter heeft een groen lampje en als ik de adapter in m'n batterijvoeding steek gaat het groene lampje ook uit!

Bij een andere adapter blijft het groene lampje wel branden, maar ook daar meet ik steeds 0V.

Ik heb nu de weerstand gemeten tussen de twee punten van de gele pijlen: ca. 0 ohm. Dus inderdaad kortsluiting.

Dan wordt de vraag: hoe kom ik er achter waar de kortsluiting ergens veroorzaakt wordt?

Persoonlijk twijfel ik een beetje aan meetpunt B.

Je zou eens vanaf de ingang moeten meten waar de middelste pin en de buitenste rand uitkomen op de printplaat. Ik heb het gevoel dat het pootje boven A aan de rand + is (en jouw meetpunt B dus ook) en de twee aan de andere kant - zijn.

Niet zulke mooie pijlen als hierboven, maar hopelijk wel duidelijk :)

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op 9 januari 2022 12:00:25 (11%)

Ik heb even alle mogelijke combinaties gemeten op de voetjes van de DC ingang en ze geven allemaal 0 volt, in elke mogelijke combinatie.

Betekent het feit dat het lampje van m'n adapter uitgaat als ik de stekker in m'n batterijvoeding steekt niet al dat er sowieso ergens kortsluiting is?

Meet je wel spanning direct op de adapter zelf, dus zonder de printplaat?

Het lijkt erop alsof dat ding een kortsluiting veroorzaakt waardoor de externe adapter dus in beveiliging vliegt.

Ik zie onderop een grote diode, 'MCC SK84'
Sommige ontwerpen gebruiken zo'n diode parallel aan de ingang om zo een omgewisselde +/- te blokkeren: Wissel je die 2 dan maak je via die diode een kortsluiting.

Stel dat dat gebeurt is en die diode is stuk, dan kan t goed zijn dat ie in beide richtingen dus nu gewoon de handel kortsluit. (Ik heb dat vaker zien gebeuren)

Als ik de adapter loskoppel, meet ik wel keurig 7.5V op de plug van de adapter.

Ik heb diode 'MCC SK84' gemeten met de multimeter op de diode stand. Hier heb ik geen ervaring mee, dus weet niet hoe ik de resultaten moet interpreteren. Hoop dat jullie me hierbij weer kunnen helpen:

Op de diode stand meet ik '1' (net als bij de 2000K ohm stand)

Als ik de diode meet, krijg ik: ca 113
Als ik de plus en min omdraai meet ik: ca 392

Wat betekent dat?

Overigens: misschien ook een goede indicator wat er mis zou KUNNEN zijn: hij is gestopt met werken zonder dat er iets mee gedaan is, dus niet nadat ik bv. een adapter heb aangesloten of zo. Voor mijn vakantie werkte alles nog en toen ik terug kwam van vakantie werkte het niet meer. Mijn vermoeden is dat de hoge temperatuur een rol heeft gespeeld: de voeding wordt sowieso vrij warm, stond in een kastje en dit is gebeurd toen het afgelopen zomer een paar weken ontzettend heet was. Een interessante vraag kan ook zijn: welke componenten zijn het meest gevoelig voor hoge temperaturen?

[Bericht gewijzigd door Steppertje op 9 januari 2022 14:18:14 (39%)

Sine

Moderator

Voor een "lineare voeding" (waar zijn die pass transistors?) zit er behoorlijk wat digitale meuk op?

Wat voor een voeding heeft een CPLD en een SD-kaart slot nodig?

Als er iets in dat spul niet meer 'tikt' is het ook einde oefening.

[Bericht gewijzigd door Sine op 9 januari 2022 14:25:39 (18%)

Mmmm... dat zou echt jammer zijn. Met geen mogelijkheid uit te vinden wat er loos is? Misschien die diode die ik heb gemeten? Of wellicht dat één van de condensators door de warmte de geest heeft gegeven?

Op 9 januari 2022 14:24:21 schreef Sine:
Voor een "lineare voeding" (waar zijn die pass transistors?) zit er behoorlijk wat digitale meuk op?

Wat voor een voeding heeft een CPLD en een SD-kaart slot nodig?

Als er iets in dat spul niet meer 'tikt' is het ook einde oefening.

Kennelijk is het:
The world's first bank-switching, microprocessor-controller, ultracapacitor-based, ultra-low-noise external linear power supply
https://uptoneaudio.com/products/ultracap-lps-1

Ga die maar eens uitgebreid troubleshooten met alleen een multimeter.

Welk pootje aan welke pin van de ingang zit zou je nog met de doorgangsmodus van de multimeter kunnen bepalen.

En als je een labvoeding hebt dan zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je deze aansluit en dan de stroom langzaam vanaf 0 opdraait.

fred101

Golden Member

Maar het klinkt als een kortsluiting (Als de TS correct meet), in dat geval is de kans op reparatie wat groter (voor iemand met ervaring en kennis, dit is niet echt een beginner project)

Kun je wel SMD solderen/desolderen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Sine

Moderator

Op 9 januari 2022 21:15:59 schreef Steppertje:
Mmmm... dat zou echt jammer zijn. Met geen mogelijkheid uit te vinden wat er loos is? Misschien die diode die ik heb gemeten? Of wellicht dat één van de condensators door de warmte de geest heeft gegeven?

Er zit hier zo'n berg digitale meuk op ... het kan best wat heel simpels zijn, of iets heel spannends, daar kom je zo over het internet met een DVM prikkend niet zo snel achter vrees ik.

Op 10 januari 2022 00:01:10 schreef jeroen79:
[...]
Kennelijk is het:
The world's first bank-switching, microprocessor-controller, ultracapacitor-based, ultra-low-noise external linear power supply
https://uptoneaudio.com/products/ultracap-lps-1

There has never been a power supply like this before!

Nee, en daar zijn redenen voor.

The UltraCap™ LPS-1 is backed by a 3-year warranty.

Het ding zit niet stiekem nog in zijn garantie? Dan zou ik er even niet te veel in prikken.

kan het een kortsluiting zijn in het kabeltje?

@Jeroen: ik heb helaas geen lab voeding. Ik ben al blij dat ik een beetje een multimeter kan hanteren :). Maar goed, door nooit iets te doen of aan te beginnen leer je sowieso niet, dus vandaar dat ik in ieder geval wil(de) kijken hoe ver ik kon komen met wat hulp van het forum hier.

@Fred101: Nee, ik ben niet heel handig met solderen. Daarvoor zou ik ook hulp inroepen. Mijn ambitie gaat niet verder dan een diagnose vaststellen, maar dat lijk toch ook al wel erg lastig.

@Sine: nee, helaas geen garantie meer. Wel contact gehad met de leverancier, maar die heeft meer interesse om een nieuwe te verkopen dat te repareren.

@Herms Lunenborg: welk kabeltje bedoel? Het ligt niet aan de adapter of de kabel van de adapter, want ik heb de voeding ook met een andere adapter geprobeerd en dat geeft hetzelfde resultaat. Of beter gezegd: gebrek aan resultaat :)

Ik denk dat het voor mij hier dan nu stopt. Hoe zijn mijn kansen als ik zo iets door een professioneel iemand zou laten proberen te repareren? Of is dat onbetaalbaar gezien hoeveel tijd iemand hier realistisch gezien in moet steken?

[Bericht gewijzigd door Steppertje op 10 januari 2022 22:33:30 (15%)

fred101

Golden Member

Zit er R13 en bij R55 roet, of is dat schaduw

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Fred101 heeft goede ogen!! Ik denk dat je gelijk hebt. Ik wist niet dat je op deze manier naar zo'n printplaat kon kijken. Ik heb met een vergrootglas de hele printplaat bekeken. Ik heb betere foto's gemaakt van 'verdachte onderdelen'.

Wat zegt dit of leer ik hiervan?

In een aantal van de via's op deze foto's (zeg maar de gouden gaatjes die de ene kant van de print met de andere kant verbinden) lijkt vloeistof te zitten (alsof er een soort lensje in ligt). Dit denk ik zelf ook terug te zien aan de randen van de componenten die er verdacht uit zien.
Als er iets op de print gelekt heeft, is het 9 van de 10 keer een elektrolytische condensator. Als het van buitenaf komt, geen idee... :-)

Maar als het een condensator was, ben je er met alleen het vervangen van een condensator niet vrees ik.
Aan de andere kant, als het geleidende meuk is, en je hebt een beetje geluk, kan het schoonmaken met IPA en een tandenborstel wellicht al verbetering geven.

En als er iets gelekt heeft, zou ik 1 van deze 4 verdenken, hoewel ik op deze foto daar niet direct bewijs voor zie.

Nog even een korte reactie hoe het is afgelopen. Toch besloten om de voeding ter reparatie aan te bieden (was duidelijk iets dat ik niet zelf kon). Helaas, niet meer repareerbaar. Sommige IC's waren kapot en op een paar plaatsen doorgebrand. Bedankt voor de hulp en het meedenken.