Raadsel van de crashende hometrainer

Beste forumleden,

Mag ik jullie een probleem voorleggen?

Ik heb een hometrainer. In oktober, na twee maanden goed kunnen gebruiken, begint deze vast te lopen (display liep vast). Hometrainer stond nog boven. Monteur erbij: deze is kapot. Tweede laten komen (in de kelder gezet). Liep ook vast na paar minuten gebruik. Nu de derde: ook deze loopt vaak vast. Het scherm bevriest dan en ik kan hem niet meer bedienen. Soms na 1 minuut, soms vier. Wat ook vreemd is is dat de magnetische weerstand (hoe zwaar hij fietst) pas begint te werken op stand 23 van de 32 (wat normaal gesproken al extreem zwaar is).

Wat kan werken is met een verlengsnoer een ander stopcontact uit de keuken pakken (werkt niet altijd). Of de aardlek aan en uit doen. Soms doet hij het dan een uur weer.

Drie jaar geleden is het hele netwerk opnieuw aangelegd. In maart hebben we zonnepanelen gekregen. Deleverancier kan op afstand in de data niet iets vreemds zien in de spanning.

Vandaag is een elektriciën langsgeweest. Die heeft gemeten en beoordeeld en niets vreemds gezien.

Wat zou dit kunnen zijn?

De fiets staat naast de verdeelkast in de kelder. Ook lopen er netwerkdraden over het plafond boven de fiets. Kan het interferentie zijn?

Ik sta voor een raadsel... Misschien dat jullie een idee hebben? Er ervaring mee hebben? Tips hebben?

Bij voorbaat dank!

Sine

Moderator

Als die fiets last heeft van net bekabeling is het ontwerp bagger, dus daar geloof ik niet meteen aan.

Het weer werken na in/uitschakelen van groepen en aardlek lijkt me eerder een toevalstreffer.

Shiptronic

Overleden

Merk/type fiets?

Zelf zou ik de fiets retour sturen en een andere uitzoeken als dit de 3e al is met hetzelfde probleem.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 10 januari 2022 09:29:25 (77%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Twee keer Tunturi (verschillende types) en 1 keer een ander merk.

Wachteffe de openingspost gaat over drie verschillende hometrainers, niet over drie verschillende monteurs die er naar gekeken hebben???

Zijn de apparaten (Of 1?) nieuw? Tweede hands?

Het "hij crasht" klinkt mij in de oren als "oud, versleten, condensatoren kapot, moeten vervangen worden". Maar dat zal wel niet als hij nieuw is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 januari 2022 10:05:47 schreef rew:
Wachteffe de openingspost gaat over drie verschillende hometrainers, niet over drie verschillende monteurs die er naar gekeken hebben???

Zijn de apparaten (Of 1?) nieuw? Tweede hands?

Het "hij crasht" klinkt mij in de oren als "oud, versleten, condensatoren kapot, moeten vervangen worden". Maar dat zal wel niet als hij nieuw is.

Nieuwe hometrainers, drie verschillende dus waarvan de eerste twee maanden gebrukikt en de andere twee überhaupt niet vanwege bevriezen display/functionaliteit. Eén monteur (voor apparaat #1) en 1 elektriciën (vandaag). Dat maakt het raadsel nog wat ingewikkelder. Toeval kan toch bijna niet bij drie nieuwe apparaten?

Probeer eens met de uitgeschakelde zonnepanelen.
Dus automaat of voeding naar panelen onderbreken en ook de panelen zelf van de omvormer loskoppelen.

Op 10 januari 2022 10:14:39 schreef HD13:
Probeer eens met de uitgeschakelde zonnepanelen.
Dus automaat of voeding naar panelen onderbreken en ook de panelen zelf van de omvormer loskoppelen.

In de avond zou er dan waarschijnlijk ook geen probleem zijn denk ik.

Op 10 januari 2022 10:14:39 schreef HD13:
Probeer eens met de uitgeschakelde zonnepanelen.
Dus automaat of voeding naar panelen onderbreken en ook de panelen zelf van de omvormer loskoppelen.

Dat helpt helaas niet. Na 7 minuten loopt hij dan toch weer vast. Wat mij nu ook opviel is dat op het display onderaan het licht een stuk feller is nadat hij een tijdje bevroren heeft gestaan. Ik heb een foto bijgevoegd. Misschien helpt dat nog?

Sine

Moderator

Als ik mag gokken komt dat verkleuren door iets wat heet staat te worden onder het display.

mel

Golden Member

Misschien een voeding,(adapter?)die te veel spanning geeft?
De topictitel zou wel goed staan in een detectiveroman.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik zou om een hometrainer van een ander merk vragen als dat kan, deze hebben duidelijk een 'design flaw'...
('t Is een duur ding, daar mag je van verwachten dat hij goed functioneert)

Goedkope trainers (< €150...€200) is bijna allemaal bras, ik heb er in een paar jaar er bijna 10 versleten.
Bij meeste sleet de boel gewoon hard, waardoor alles ging rammelen en uit elkaar viel. (of de computer deed rare dingen)

Had er toen niet veel vertrouwen meer in dat ik ooit een betrouwbare trainer zou vinden.
Heb toen voor weinig eentje van MP gekocht (steeds een nieuw hoopje schroot kopen werd me te duur... ;) ), en die doet 't nu al ruim 10 jaar zonder enig gebrek.

Is een 'Made in Germany' model (Buffalo ELS3800) en is bijna onverwoestbaar, een olifant zou nog een zware dobber hebben om 'm kapot te krijgen.
(de gemiddelde Duitser is natuurlijk ook al een zware beproeving voor zo'n apparaat... ;) )
Alles is zeer (bijna overdreven) zwaar uitgevoerd. (lagers, lagerbussen, metaalwerk...). Duitse degelijkheid ten top...

Werkt op batterijen, wel zo handig. De magnetische rem is een Eddy Current rem dus daar slijt ook niks aan...

https://www.fitness24.nl/upload/huge/buffalo-crosstrainer-westport.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 januari 2022 11:21:55 schreef Arco:
Ik zou om een hometrainer van een ander merk vragen als dat kan, deze hebben duidelijk een 'design flaw'...

Volgens mij heeft ie dat al gedaan en vertoont het tweede merk vergelijkbare problemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Dan moet er waarschijnlijk toch wel iets ernstig mis zijn met de netspanning... (logger eraan hangen?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, of misschien kijken of er met een multimeter niet al wat te zien is?

Vraagje... @schlaman Waar woon je?

(er zijn ge-emigreerde nederlanders die hier om hulp vragen terwijl ze in zuid afrika wonen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zou zomaar een slechte nul kunnen zijn in je hoofdverdeler ofzo. Lijkt er toch echt op dat dit vanuit je net komt, zeker als je al 3 hometrainers versleten hebt.

Op 10 januari 2022 10:53:38 schreef Sine:
Als ik mag gokken komt dat verkleuren door iets wat heet staat te worden onder het display.

Het schermpje wordt inderdaad te warm en gaat stinken. Wanneer de hometrainer het nu wel doet (niet bevriest) dan doet de weerstand het niet meer.

Op 10 januari 2022 16:10:55 schreef rew:
Ja, of misschien kijken of er met een multimeter niet al wat te zien is?

Vraagje... @schlaman Waar woon je?

(er zijn ge-emigreerde nederlanders die hier om hulp vragen terwijl ze in zuid afrika wonen...

Den Bosch! De zonnepanelenleverancier kan real time de spanning zien maar zag niets vreemds.

Statische spanning zou ook nog kunnen, maar als er iets verkleurd wordt er iets te warm.

Arco

Special Member

Als de boel vastloopt, stoppen alle processen zoals pwm, en gaat er hoge stroom lopen als de pwm toevallig actief is.
Wel vreemd dat geen van de toestellen schijnbaar een watchdog heeft om de boel 'vlot te trekken'...

Was die derde machine echt een ander merk of ook een Tunturi met een ander (plak)merk erop.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 januari 2022 17:07:06 schreef Arco:
Als de boel vastloopt, stoppen alle processen zoals pwm, en gaat er hoge stroom lopen als de pwm toevallig actief is.
Wel vreemd dat geen van de toestellen schijnbaar een watchdog heeft om de boel 'vlot te trekken'...

Was die derde machine echt een ander merk of ook een Tunturi met een ander (plak)merk erop.

Flow Fitness Stelvio Racer Pro i

Display is wel op meerdere apparaten te zien.

pa3gws

Golden Member

Op 10 januari 2022 16:20:03 schreef schlaman:
[...]
De zonnepanelenleverancier kan real time de spanning zien maar zag niets vreemds.

De spanning kan goed zijn maar er kan natuurlijk wel een hoop zooi uit de omvormer komen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Zit je Nul niet ergens los en is zo de spanning meer richting 400V ipv. 230V ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.