Koelbox met Peltier element

alexandre

Golden Member

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over een koelbox met een Peltier element. Het is een draagbaar kastje, voornamelijk om met een 12 V aansluiting gekoelde producten in de auto te vervoeren. Nu is de vraag hoe een dergelijk koelkastje zich gedraagt als ik er diepvries in vervoer. Dus ik laad de box met diepgevroren levensmiddelen, zeg minus 25 graden. De omschakelaar natuurlijk op koelen en voeden met 12V. Ik begrijp dat een dergelijk element maar een beperkt aantal graden kan koelen. Maar t.o.v. de inhoud van de box of van de buitenzijde. Aan de buitenkant zal het een graad of 15 zijn, staat achterin de laadruimte van mijn combi. Vertrek dit weekend, buitentemp. is dan een graad of 6. Zegt Meteo Consult. In ben een uur of tien onderweg voor ik het spul weer in de diepvriezer kan plaatsen.
Kastje aan of uit?

Anoniem

De meeste koelboxen met peltier elementen kunnen 20 graden koelen t.o.v. de omgeving.

Arco

Special Member

Temperatuur buiten de auto is niet erg interessant, tenzij je de box op het dak bindt... ;)
Temperatuur in de auto zal ongeveer 25 graden zijn, dan is het max verschil inderdaad zo'n 15 graden. (dus 10 graden in de box)

Zolang de etenswaren onder die temperatuur zijn zal de temperatuur in de box dat ook zijn, de levensmiddelen warmen dan langzaam op.
Hoe lang dat precies duurt hangt van de hoeveelheid levensmiddelen en de grootte van de box af. (je kunt er een paar koelelementen bij stoppen)

https://media.s-bol.com/m7RzjOZP07LA/AnE1Xyj/550x421.jpg

Let wel dat, ook al blijft de boel onder nul, een temperatuurverhoging van -25 naar -2 graden invloed op de houdbaarheidsduur heeft.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
alexandre

Golden Member

De buitentemperatuur, laag, in in zo verre van belang dat de temperatuur in de laadruimte ook niet zo hoog zal oplopen. Ik denk max 15 graden.

Wij gaan regelmatig naar Frankrijk, ook met een koelbox achterin de auto.
Daar hebben we meestal een emmertje ingevroren soep dat helpt enorm om alles koelte houden.
MAAR we doen die dingen nooit meer in de vriezer, hooguit bewaren we iets nog 1 dag in de koelkast.

Een buizeneindtrap dat is het.
alexandre

Golden Member

Ik doe ook maar zo iets. Koelbox zo vol mogelijk met diepgevroren spul, aanvullen met flesjes gevroren water. Alles minus 25 graden, bij aankomst snel opmaken. Koelbox niet aanzetten dus. Kan ik hem tot bovenin laden, geeft niet als de uitstroomopeningen worden afgedekt.

Het probleem met peltiers is dat er een thermisch geleidend pad is van "buiten" naar binnen.

Vergelijk het met een pomp die water naar een hoger gelegen reservoir kan pompen maar tegelijk een "lek-buis" heeft die parallel loopt. Is het niveauverschil klein, loopt er wat van het gepompte water terug, Geen probleem. Maar is het niveauverschil te groot, dan gaat er op een gegeven moment zoveel water teruglopen dat er meer water uit je hogere reservoir terugloopt door de lek-buis dan wat je kan pompen.

"niet nuttig" begint als pomp+lekbuis niet opkan tegen de warmte stroom door de rest van de kast. Maar op een gegeven moment wordt pomp+lekbuis ook gewoon negatief (de warmtestroom samen gaat gewoon de verkeerde kant op: Je bent beter af als je de peltier er uit sloopt en vervangt door isolatie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
alexandre

Golden Member

Ik snap het.
Super forum hier, bedankt allemaal.

Op 10 januari 2022 17:26:55 schreef rew:
Het probleem met peltiers is dat er een thermisch geleidend pad is van "buiten" naar binnen.

Vergelijk het met een pomp die water naar een hoger gelegen reservoir kan pompen maar tegelijk een "lek-buis" heeft die parallel loopt. Is het niveauverschil klein, loopt er wat van het gepompte water terug, Geen probleem. Maar is het niveauverschil te groot, dan gaat er op een gegeven moment zoveel water teruglopen dat er meer water uit je hogere reservoir terugloopt door de lek-buis dan wat je kan pompen.

"niet nuttig" begint als pomp+lekbuis niet opkan tegen de warmte stroom door de rest van de kast. Maar op een gegeven moment wordt pomp+lekbuis ook gewoon negatief (de warmtestroom samen gaat gewoon de verkeerde kant op: Je bent beter af als je de peltier er uit sloopt en vervangt door isolatie.

kun je peltiers ook cascaderen.

Uiteraard kan dat. Maar dan wordt je verbruik ook navenant hoger, en dat lekpad bestaat nog steeds. Rendement verhoogt er niet mee denk ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Jawel, Het rendement kan omhoog door de boel te stapelen. Maar het rendement is zowiezo laag.

Dus ALS je gaat stapelen, houd er rekening mee dat om 1J aan warmte uit je te koelen ruimte te halen, je ongeveer 2J aan elektrische energie nodig hebt om dat te doen. Je volgende peltier in de stack moet vervolgens dus 3J aan warmte afvoeren voor dezelfde 1J uit de te koelen ruimte!

Je kan zien dat het remdenemtn omhoog kan door je te realiseren dat als je het temperatuurverschil zodanig opvoert dat de "lekkende" warmte precies de ontrokken warmte opheft. Het rendement is nu nul.

Als je vervolgens een stapel-van-twee (juist geschaald volgens bovenstaande richtlijn) maakt dan kan het toch weer enigszins gaan werken. Welliswaar met laag rendement (in het voorbeeld: Je moet 8J elektrisch aanvoeren voor 1J aaan getransporteerde warmte!) maar het is beter dan niets!

Die 1:3 van hierboven is een wilde schatting: Ik heb er niet aan gemeten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik moet het misschien nog eens 3x lezen, maar zeg je nou niet dat het koelvermogen toeneemt, dus het totale temperatuurverschil, in plaats van rendement?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein