Pioneer SA-606 bi-polaire elco's

Hallo,

Ik ben deze oude knar aan het recappen.

De oranje bi-polaire elco's 50V 1uF, 50V 2,2uF en 35V 0,22uF kan ik niet vinden.

De electro-boer stelde me voor om daar in de plaats MKT of MKS'n in te steken, is dat aan te raden? (63 en 250V ipv 35 en 50V)

Mijn bi-polaire kennis gaat niet verder dan mijn eigen stoornis, dus alle advies welkom! 8)7

foliecondensatoren doen het prima als vervanger van een bipolaire elco. Soms doen ze het te goed. Als dat het geval is, hangt af van de schakeling, weerstandje in serie opnemen. (om de vrij lage ESR van een bipolaire elco na te bootsen)

Henry S.

Moderator

Dat kan prima, ze zitten niet in terugkoppelingen oid.

BTW, recappen is een hype-woord, het is gewoon een revisie.
Ga je meer doen dan wat elco's vervangen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor de info!

Buiten de krakende potentiemeters reinigen was er één transistor helemaal wit van een uitgelopen elco ernaast, die heb ik ook ineens vervangen.

Alle andere elco's uitgezonderd de twee 8000uF's zijn gedaan, al heb ik mss een gokje genomen omdat ik niet allemaal dezelfde Panasonics kon vinden.. waarschijnlijk niet allemaal low esr, maar kga het eerst zo proberen. Een deel had ik ook nog liggen dus zolang de uF waarde hetzelfde is dacht ik moet dat wel kunnen.. We zullen zien moest het raar klinken dan kan ik ze nog veranderen.

Het gaat trouwens over diegene op de foto's.
Handig zo een forum!

EricP

mét CE

waarschijnlijk niet allemaal low esr

'Low ESR' is lang niet altijd een voordeel...

Henry S.

Moderator

De versterker is de moeite waard.

Ik heb kortgeleden de kleinere SA-506 op de werkbank gehad. Wat mij opviel was dat rond alle pootjes van de kleine transistors wat tinrot zichtbaar was.

De lampjes kan je beter ook vervangen, ik heb daarvoor deze besteld: https://www.ebay.nl/itm/114123965186 Het vervangen van de lampjes is wel een secuur klusje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt Henry,

Ja dat zag ik hier en daar ook, ik twijfel er ook over om die te verwisselen maar ga het stap voor stap doen, ik ben geen expert en al die onderdelen zoeken vraagt toch wel wat kennis & opzoekwerk, zeker als er geen originele onderdelen meer van te vinden zijn en ik moet alternatieven zoeken..

Leuk ding idd, de tuner ook!

Het is trouwens ook een 220V versie, nu hier is het een stabiele 234V dus dat zou ik ook nog kunnen aanpassen.. maar eerst de elco's dus. Of in het hipperdehips, de caps ;-)

Nog even dubbelchecken hier, om wat meer gerust te zijn..

NP Elna 35V 0,22µF vervangen door MKT 63V 220nF 10% P5mm (foto)
NP Elna 50V 1µF vervangen door MKT 63V 1µF 10% P5mm
NP Elna 50V 2,2µF vervangen door MKT 63V 2,2µF 10% P5mm

Van wat ik dus opgezocht heb en jullie advies hier zou dat ok moeten zijn?

Dank! _/-\o_

Alles vervangen en vandaag goed getest, klinkt lekker!!
Bedankt voor al het advies!

Henry S.

Moderator

Die zien er beiden heel netjes uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.