VCO voor wobbulator/spectrum analyser?

Vandaag vond ik op mijn Tek 454a de 'A Sweep' uitgang. Dat is een zaaguitgang van 0 tot 10v (ofzo, in die orde van grootte) die gelijkloopt met de horizontale afbuiging.

Er ging een lampje branden: als ik daar nou eens een VCO mee aanstuur heb ik een sweepgenerator. En dus een spectrum analyser.

Mijn doel is een beetje voor de lol kijken naar filtertjes, antennetuners enzovoorts in het HF gebied.
Ik denk dat ik op een oscillator met varicap uit zal komen.

Maar hoe krijg je zoiets lineair? De frequentie moet natuurlijk lineair oplopen met de zaagtandspanning uit de scope. Ook mag de spanning niet te veel variëren.

Weet iemand hiervoor een schema, en heeft iemand dit al eens zelf geprobeerd?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja, en met mij waarschijnlijk velen.

Wobbulator (sweep analyzer):
De lineaire frequentieschaal is een probleem. Het blijft prutsen en is sterk afhankelijk van de nauwkeurigheid die je wilt bereiken. En je wilt ook kunnen inzoomen. Het blijft een leuk en leerzaam experiment.

Spectrum analyzer:
(Middenfrequent signaal met juiste bandbreedte "RBW" in een FM radiochip met een mooie S-meter uitgang omzetten in een Y-signaal).
Uiteindelijk kun je zo ook een werkende spectrum analyzer maken. Bij voorbeeld met een TV-tuner module met 38 MHz IF-uitgang.

Maar voor 50 euro koop je een NanoVNA die de wobbelfunctie ingebouwd heeft. Helaas, daar kun je niet tegen op met zelfbouw. En een kleine spectrum analyzer is ook te koop voor ook ongeveer 50 euro.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 11 januari 2022 22:05:20 (14%)

Op 11 januari 2022 21:55:49 schreef Ledlover:

Weet iemand hiervoor een schema, en heeft iemand dit al eens zelf geprobeerd?

de eeuwenoude truuk hiervoor is een heterodyne menger. een oscillator draait op een vaste, hoge frequentie. Die meng je met een tweede, via spanning regelbare oscillator (door varicap, spoelinductieregeling...) en je mengt beiden. dan bekom je een bruikbaar sweep signaal. doordat de variabale generator heel hoog werkt in frequentie (tov je output) moet die geen grote spreidstand doen, en blijven amplitude en lineariteit aanvaardbaar tot goed.

maar Brightnoise schreef het al... vna'tje voor € 50.

vorige week kocht ik nog een sweeper tot 400MHz van Wavetek. vroegen ze € 40 voor. hij staat hier nu te blinken :-)

wat hij schreef over een tuner blik aansturen : ooit gedaan en het werkt! (maar is wel wat breedbandig)

Henry S.

Moderator

@Brightnoise: De panorama ontvanger :)

@TS: doe het niet voor het geld, doe het voor de fun.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 januari 2022 22:26:41 schreef Henry S.:

@TS: doe het niet voor het geld, doe het voor de fun.

Ja, tuurlijk, maar anderzijds een beetje realisme kan geen kwaad. vroeger knutselde je wat in elkaar omdat dit goedkoper was dan kopen. Nu is het wel eens het omgekeerde.. maar ik wil de pret niet drukken :-)

Hubie

Special Member

Op 11 januari 2022 22:26:41 schreef Henry S.:
@Brightnoise: De panorama ontvanger :)

@TS: doe het niet voor het geld, doe het voor de fun.

Heb hier nog een kit van de laatste versie van Kent Electronics,die is sterk verbeterd,zo zit er een echte log.detector in,de AD8307.Ook geen Philips UV616 of UV816 tuner meer maar een klein nos Sharp tunertje,ik denk voor videorecorders bedoelt.

In vergelijk met een Tiny SA voor maar €50 is de keuze (voor mij dan)snel gemaakt.

mel

Golden Member

Voor kleine variaties is het best te doen,zelfbouw. bijvoorbeeld voor filters door te fluiten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Ledlover,

Dat is een tek op leeftijd ik heb hem hier ook nog ergens :D
Ik denk dat je de zaagtand kan gebruiken voor de sturing van een V.C.O. maar daarmee heb je nog geen spectrum analyzer !
Wel kan je op simpele wijze een sweep generator maken.....

De techniek er achter is best ingewikkeld, let op spurs en dergelijke opdat deze zoveel als mogelijk buiten de band vallen.
De opmerking dat zelf bouwen niet loont daar ben ik het helemaal niet mee eens maar....... je kunt een aanwijs instrumentje niet vergelijken met een meetinstrument |:(
Alleen op de prijs vergelijken, kan in deze digitale tijd niet, mijn zelfbouw spectrum analyzer van 30 jaar terug is beter dan een Rigol van vandaag de dag.
Het ligt er helemaal aan welke eisen stel je aan het meetinstrument.....

Als ik nu nog een spectrum analyzer zeg tot 3 GHz zou moeten ontwikkelen denk ik dat je rond de 4000 Euro uit kom,
vergelijk dit met een gelijkwaardig apparaat 12.000 Euro dus zelf bouw loont nog steeds :P
Het punt is dat er veel spul te koop is waar je niets mee kan, ja leuk ( veelte klein ) schermpje misschien !
Daar kan je niet tegenop bouwen de chipjes die er in gebruikt worden zijn hier is ons land niet eens te verkrijgen........ daar gaat de kennis economie _/-\o_

Iets met een kanalenkiezer is een panorama ontvanger ( niets mis mee ) , net als de mini spectrum analyzer daar kan je in het echt niet mee meten !
Ik heb verleden jaar een aantal van die dingen mogen testen tot zeg 55 dB kan je intermodulatie vrij meten,
dieper kan je niet met zekerheid kijken de kans dat het product wat op je schermpje verschijnt gemaakt wordt door je apparaatje is 100 %......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, inderdaad, leuk oud beestje. Prachtig opgebouwd intern. Klosje loodvrij, cadmiumhoudend soldeer intern voor eventuele herstellingen aan de schakelingen op keramisch substraat. Zal een kapitaal gekost hebben in zijn tijd...
Moet zeggen dat ik wel graag een storage oscilloscoop zou willen maargoed. Da's leuk maar ook weer niet echt noodzakelijk.

Voor dit projectje verwacht ik geen "commerciële" prestaties hoor. Kleine stapjes. Het is meer voor de lol dan dat ik de noodzaak heb om te controleren of de uitgang van m'n AN/GRC-9 wel meer dan 50dB spurieuze onderdrukking heeft... Het antwoord daarop weet ik toch wel :+
Maar het lijkt me wel leuk om eens te zien wat de volgorde van afregeling van de MF van een buizenradio voor invloed heeft op de vorm van de doorlaatcurve, wat daar aan te modificeren valt om een bandbreedte regeling te krijgen zonder al teveel aan gevoeligheid in te boeten enzovoorts.

Ik zal eens gaan kijken naar een tunerblikje. Had ik vroeger wel liggen, maar al lang opgeruimd...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 12 januari 2022 10:10:13 (31%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henry S.

Moderator

Dit is te bereiken met het MKII schema van Kent:

Zie ook https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1282883#1282883.

Een mooiere uitgebreide versie met zeer goede resultaten voor een analoge SA is die van PE0SSB, zie de bijlages.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Een tweede post voor de documentaties.

Dit is een voorbeeld van wat haalbaar is (PAL videosignaal met stereo subcarrier).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S. ,

Dat ziet er netjes uit als ik een televisie signaal in gedachte neem dan klopt je log display goed :D
Met zo'n versie is het een mooie panorama ontvanger zit er nog een beetje dynamisch bereik in ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Een dynamisch bereik van 80dB

De specs uit de bouwbeschrijving:

Frequentiebereik : 1 - 500MHz.
Dynamisch bereik : Ca. 80dB
MF-bandbreedte : Omschakelbaar tussen 200 en 25KHz.
Span : 0 - 500MHz, in 12 stappen schakelbaar. (1 2 5 reeks)
Gevoeligheid (Ruisvloer) : 1uV nominaal.
Ingangsverzwakker : 2 x 20dB (=40dB).
Maximum ingangssingaal : 250 mWatt bij 40dB verzwakking.
Uitgangsspanning X-as : Intern instelbaar, nom. 10V tt (1V per div.).
Uitgangsspanning Y-as : Intern instelbaar, nom. 0,2V per div (10dB).
LF-uit : 8 Ohm, ca. 0,5 Watt.
Energieverbruik : 230V, ca. 10 Watt.

Het is trouwens niet mijn foto, ergens in mijn projektenkist ligt een niet voltooide hybride PE0SSB/HAM-forum versie, en een halfgesloopte PE0SSB versie (gekocht vanwege de zeer schaarse tuner).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.