Technics SU-810 / SVI 3203 / Reparatie hybride IC mogelijk?

Ik heb op mijn operatietafel een Technics SU-810 versterker staan. Oud beestje maar de eigenaar is eraan gehecht.

Op 1 van de kanalen staat de volle railspanning en hij blijft daardoor in protectie. Gemeten, de STK plak is stuk. In dit geval is dit een SVI 3203.
Wat ik op internet kan vinden kost tussen de 20 en 30 euro en is waarschijnlijk allemaal nep.

In het kader van de wetenschap de plak opengelepeld (viel bijna vanzelf uit elkaar) en onder de microscoop gezien dat de twee linker torren defect zijn.

Mijn vraag aan de kenners: zijn dit darlingtons of gewone transistoren? Ik durf mijn tester niet op de bonddraden van de goede torren aan te sluiten omdat die zo fragiel zijn. Het lijken mij ordinaire BJT transistoren te zijn, maar zo ver reikt mijn kennis bij lange na niet. Er lijkt namelijk maar 1 tor op de chip te zitten.

Eigenlijk wil ik de stoute schoenen aantrekken en de twee torren vervangen van de STK plak en kijken of dat ook werkt....

goede tor:

De andere goede tor:

Shiptronic

Overleden

STK,s eruit en klasse D moddules erin?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 januari 2022 18:06:40 schreef Shiptronic:
STK,s eruit en klasse D moddules erin?

Te mooi, denk ik. Omdat de STK de luidsprekerbeveiliging op de chip heeft ook nog toenemend lastiger. Quick and dirty zou ik 2 transistoren willen proberen, en anders een enkeltje naar het stort....

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Mocht je besluiten er een vervangende module in te willen zetten, ik heb inmiddels diverse STK’s maar ook originele Sanken transistoren etc besteld bij Ipertronica. Het verzenden duurt soms bizar lang, drie tot vier weken maar ik heb altijd originele componenten ontvangen.

Van de SVI3102 hebben ze er nog eentje op voorraad.

https://www.ipertronica.it/catalog/SVI3102A-SVI-3102A-Circuito-Integra…

misschien iets aan deze datasheet ?

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/89809/SANYO/STK3102.h…

Als ik het goed zie zouden de torren 2SD1047 en 2SB817 moeten zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe je gewone torren op die wirebonds plakt.

[Bericht gewijzigd door MarEle op woensdag 12 januari 2022 21:36:10 (38%)

Dat met die wirebonds werkt inderdaad niet, ik ben er vanavond gangs mee geweest. Het is allemaal aluminium, en al was het soldeerbaar materiaal, dan was het door het koellichaam op de achterkant zeer lastig.

De collectoren en emitters liggen direct aan de pins van de plak waarop ik wel kan solderen. Daar heb ik nu dunne draadjes aan gesoldeerd. De basissen/bases/whatever heb ik koperlakdraad naartoe gelegd, die met epoxy vastgezet, en met zilverlak aan de eilandjes gecontacteerd. Een groot probeersel of het werkt.

Een paar BD911/912s gaan voor de eerste test (geisoleerd)tegen het koelblok. Ik ben benieuwd of het werkt....Morgen zal ik wat foto's posten.

Geen wonder dat die STKs zo snel kapot gaan. Emitterweerstanden hebben ze niet, en stabiliteit was blijkbaar ook niet echt aan de orde.

Op 12 januari 2022 23:07:53 schreef Semtexx:
Geen wonder dat die STKs zo snel kapot gaan

hoezo? het ding is 30 jaar oud...

Op 12 januari 2022 23:07:53 schreef Semtexx:
Emitterweerstanden hebben ze niet, .

das net de bedoeling...

Op 12 januari 2022 23:07:53 schreef Semtexx:
en stabiliteit was blijkbaar ook niet echt aan de orde.

waaruit besluit je dat?

Het gaat mij niet erom dat het ding 30 jaar oud is geworden, het gaat mij erom dat die hybrides vaak zonder enig aantoonbare vorm van mishandeling het loodje leggen. Dat kom ik bij discrete versterkers niet zo vaak tegen.

Het is voor mij een heel leerzaam project gebleken. Onderstaand wat foto's van mijn oplossing. Met zilverlak heb ik de pootjes van de basis met koperlakdraad bevestigd. De collectors en emitters aan de pootjes van de plak gesoldeerd.

So far, so good. Versterker aan met gloeilamp, relais schakelt vrij, signaal komt aan. Helaas is op de plak de driversectie ook overleden. Bij de overgang van klasse A naar klasse AB gaat het volgens mij fout. Zie scoopbeelden. De negatieve signaalhelft redt het niet in klasse AB; de positieve wel.

Meten aan de basis van de torren bevestigt dat hij niet "meekomt."

De STK plak met de koperdraden eraan gelijmd. De draadjes gaan door een gaatje in de behuizing naar buiten.

Ingebouwd geheel:

Tot zover alles goed in klasse A:

pic_322_1.bmp

Daar gaat het helaas mis:

pic_322_2.bmp

Spanning aan de bases van de eindtorren:

pic_322_3.bmp