Daikin FTXZ35NV1B EN RXZ35NV1B


Op 14 januari 2022 11:38:26 schreef pamwikkeling:

Dit ontdooien van de buitenunit gaat (wellicht) sneller / beter indien de ventilator lucht transporteert langs de verdamper.

dat is nog wat anders. tijdens de ontdooicyclus zelf stopt de ventilator waarschijnlijk wel. (zeker als het vriest)

De ventilator blijft ook tijdens het ontdooien gewoon draaien ??
Zou het schelen als ik aan de zijkant er iets tegen zou zetten zodat hij aan de zijkant geen lucht kan aan zuigen maar dan langs achteren aan moet zuigen
e de waele

Op 14 januari 2022 12:47:36 schreef ericc:
De ventilator blijft ook tijdens het ontdooien gewoon draaien ??

dat kan, hangt er vanaf hoe Daikon het opgezet heeft. kan zijn dat eens onder 0° buiten hij stopt tijdens het ontdooien.

een deel afdekken heeft geen zin, dat deel gaat nog sneller diep onder 0° gaan tijdens het warmen.

Vriest deze geheel dicht of een gedeelte?? meestal van dichtvriezen duid op te weinig koudemiddel of juist te veel. waarschijnlijk een systeem met R32 er in en dat ligt kritisch met vulling.

Deze vriest geheel dicht de totale opvl is dan wit en is dus eigenlijk gewoon dicht zodat er geen circualtie mogenlijk is Het koudemiddel is R32
inhoud 1.34KG Ik kan alleen vergelijken met mensen die de zelfde installatie hebben is dat bij hun ook zo als dat overal zo is dan zal het zo zijn Maar heb ik dat alleen dan klopt er iets niet Dus mensen met zon de zelfde instalatie hoor ik graag of dat bij hen ook zo is De dealer zegt dat het met koud en vochtig weer meer voorkomt Ik wacht nog wat meer tips af
deze instaltie is op 15-10-2021 PO uitgevoerd en is nieuw geinstalleerd op 04-09-2018
e de waele

Ik zou het niet accepteren, want ontdooi cyclus neemt ook aardig wat stroom, weg zuinigheid.. Ik weet wel dat warmtepomp installaties tot een graad of 5 goed werken, daaronder word lastiger..Is de vulling exact juist?? Daar draait het om en zeker bij R32 (Propaan) om.

pamwikkeling

Special Member

@ smd,
als ik me niet vergis, is het kookpunt van Freon R32 in de buurt van minus 52°C.

1) Klopt mijn veronderstelling dat je dan zelfs bij -50°C warmte uit de buitenlucht kan halen ?

2) Als de buitenunit van topic starter dan toch dicht vriest, heeft dit dan te maken met een te lage temperatuur van de buitenunit.
Of bij uitbreiding vraagt de binnenunit te veel warmte en kan de buitenunit dit niet leveren ?
Of nogmaals bij uitbreiding, is het oppervlakte van de verdamper te klein voor het gevraagde vermogen ?

3) Is het zinvol om bij een buitenunit de ondergrens van de verdamper temperatuur te begrenzen op +1 à +2 °C om alzo dichtvriezen te voorkomen?

4) Is het daarom aangeraden een buitenunit te kiezen met een zo groot mogelijk oppervlakte ?

pamwikkeling

Special Member

@ ericc (topic starter)

Is dit een warmtepomp waarbij je ook "warmte" kan verpompen tussen de verschillende binnen-units. Waarbij je een lokaal dat op het zuiden gelegen is, kan afkoelen en deze warmte gebruiken voor een lokaal dat op het noorden gelegen is, zonder dat je hiervoor warmte van de buiten unit moet nemen ?

Indien dit zo is, wat is je ervaring hiermee ?

Volgens de specs zou dat ding tot -20 moeten kunnen werken (al zal het rendement dan wel ruk zijn).

De fan moet wel draaien, het is immers een warmtepomp. In de zomer heb je koude lucht binnen en warme lucht buiten.

In de winter is dat andersom. De buitenunit moet dus koude lucht blazen, kouder dan de buitentemperatuur. Hij ontrekt immers warmte aan de buitenlucht.

Je hebt dus zeker kans op bevriezen en dat ie af en toe ontdooit is niet gek. Alleen bij -1 ofzo al dichtvriezen is wel minder voor de hand liggend, tenzij het een hele hoge luchtvochtigheid is.

Vaker voorkomende reden van dichtvriezen van een buitenunit (of binnenunit in de zomer) is een verkeerde hoeveelheid koelmiddel.

Heeft de installateur de drukken al eens gemeten? Als hij de temperatuur en luchtvochtigheid weet kan hij de drukken die in het systeem moeten zijn prima uitrekenen en controleren.

Een goede installateur kan dat soort dingen prima nalopen. De hoeveelheid koudemiddel is niet een vast gegeven, zeker als je afwijkt van de standaard leidinglengtes. Dat kun je op 2 manieren oplossen
- De cowboymethode: koelmiddel erin en kijken hoe koud ie wordt
- De officiele methode: Drukken meten en adhv de temperaturen van de leidingen en drukken de juiste hoeveelheid bepalen.

Dingen als kookpunt van een vloeistof zijn niet echt relevant, want in een gesloten systeem werk je met andere drukken. Je kunt water ook prima laten koken bij 40 graden.. (bij 0,1 bar) of pas bij 130 graden (bij 3 bar ofzo)

Ik ga het even afwachten want bij het bevriezen was het bij ons heel mistig dus heel veel vocht in de lucht En dat op meten ga ik eens vragen aan mijn leverancier wat die daar van denken iedereen heel veel dank tot hier voor jullie reacties
e de waele

Als de buitenunit op punt van 0 Graden komt, zou ventilator harder moeten gaan draaien ik weet niet of de unit dat goed regelt??

de airco gaat in de verwarmstand elke zoveel tijd even omschakelen naar koelen zodat de buitenunit ontdooit. als het buiten vriest eerder als dat het boven nul is. de luchtuitvoer van de binnenunit draait dan weg als er koude lucht uitkomt, zodat je er geen last van hebt.

als de unit alleen onder aan de condensor bevriest is het niet goed, zou bijna helemaal dicht moeten vriezen, met hoge luchtvochtigheid zie je dat beter doorgaans. er zit een sensor achter tegen de condensor, als die loshangt duurt het te lang eer er ontdooid wordt.

de buitenunit af en toe eens met perslucht doorblazen helpt ook al, de condensor slibt dicht van pluis en blad en stof..

de fan buiten loopt meer als je verwarmt ermee, net als dat de binnenfan loopt als je ermee koelt, dan draait de functie gewoon om.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 17 januari 2022 18:40:17 schreef testman:

als de unit alleen onder aan de condensor bevriest is het niet goed, zou bijna helemaal dicht moeten vriezen, met hoge luchtvochtigheid zie je dat beter doorgaans. er zit een sensor achter tegen de condensor, als die loshangt duurt het te lang eer er ontdooid wordt.

In verwarm modus wordt het de verdamper ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 januari 2022 18:48:46 schreef Shiptronic:
[...]

In verwarm modus wordt het de verdamper ;)

welnee, een relais onder spanning heeft toch ook niet ineens NO en NC gedraaid zitten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste.
voor de geintereseerden als hij gaat ontdooien gebeurd er dit:
De ventilator van het binnendeel stopt er mee/ De kleppen blijven gewoon openstaan (als ik dan naar buiten ga kijken is buitenkant van de verdamper geheel met ijs bedekt) binnen hoor ik een hoop geborrel en later een soort ontluchting net of er stromend water door loopt.
Als ik een tijdje daar na mijn hand in het binnendeel steek voel ik koude lucht (de ventilator draait dan heel langzaam) na het wachten gaat hij weer warmt geven en begind de ventilator weer harder te draaien en is hij weer ontdooid
De kleppen blijven bij dit gebeuren gewoon op de zelfde stand staan ze gaan niet dicht Mijn vraag is nu is dit bij de zelfde gebruikers ook zo of heb ik een storing Daikin monteurs zullen dit kunnen weten
e de waele

pamwikkeling

Special Member

Ik denk dat dit de normale "defrost" werking is.
De omzetting van aggregatie toestand van vast ijs (0°C) naar vloeibaar water (0°C) kost een hoop energie.
Als het buiten al koud is, kan de buitenlucht deze energie niet snel genoeg leveren, je zal de energie om het ijs (sneeuw) te laten dooien ergens anders vandaan moeten halen.
Ofwel puur elektrisch uit het stopcontact, maar dan wordt je COP lager.
Ofwel vanuit de binnenruimte die ondertussen opgewarmd is, wetende dat je die binnenwarmte hebt verkregen met een COP van 2 à 2.5 (bij +/- 0° buitentemperatuur). Dit laatste is energetisch gezien dubbel zo efficiënt.

Wat blijkbaar ook mogelijk is, maar dan met warmtepompen die warmte uit de lucht omzetten naar warm water, is dat men een soort buffervat maakt waarin warmte (= energie) om te defrosten wordt opgeslagen.

Ook moet je beseffen dat het defrost probleem voornamelijk voorkomt tussen -2 en 4°C en met mist als verzwarende omstandigheid.
Immers beneden de -2°C zit er gewoon te weinig water in de lucht om ijsvorming mogelijk te maken.
En boven 4°C is de omgeving warm genoeg om ijsvormig (grotendeels) te voorkomen.

pamwikkeling
Uw redenering is juist bij het ontdooien nu moet ik nog eens kijken of de buitenventilator werkelijk stopt als hij aan het ontdooien is, Ook moet ik nog eens nagaan of de lucht geleidingskleppen op het binnen deel sluiten of dat ze open blijven staan als hij aan het ontdooien is Ik zal het hier melden als ik alles zeker weet , weer maar bedankt voor uw bijdrage
e de waele

Goed morgen allemaal
Ik heb vanmorgen eens goed opgelet als mijn Daikin AC gaat ontdooien.
Om 9:09 Binnendeel ventilator valt stil dus stopt er mee
9:10 Ik ga naar buitendeel kijken verdamper deze is geheel bevroren
9 10 ventilator buitendeel draait nu nog
9 11 ventilator buitendeel draait NIET meer (is goed )
9:11 hij is nu aan het ontdooien denk ik want het ijs is aan het smelten.
9:13 de ventilator buitendeel gaat nu ook weer draaien.
9:17 de ventilator van het binnendeel gaat nu heel langzaam draaien .
9:17 Er komt nu zeker iets van KOUDE lucht naar binnen .
9:21 De ventilator binnen gaat op de ingestelde snelheid weer draaien
en geeft weer warmte.
Ik heb wel nu gezien dat de lamellen van het binnen deel deze hele
periode gewoon OPEN blijven staan
Graag jullie reactie op dit gebeuren of dit allemaal goed werkt

e de waele

Op zich klinkt het redelijk, maar volvriezen bij huidige buitentemperaturen blijf ik vreemd vinden. Wat is de tijd tussen ontdooicyclussen?? Elke uur of elke 20 min??

tegen dat de unit volvriest gaat de buitenunit ook meer herrie maken, door de luchtstroming van de fan langs het ijs. de airco keert om naar koelen als er merkbaar temperatuur verschil komt bij de leiding aanvoer in de binnenunit en buitenunit. als je de fan uitschakelt bij lopende compressor zie je echt in no time de compressorstroom oplopen door een opwarmend systeem, ook daar kan naar gekeken worden door de elektronica en besloten worden om de dooi cyclus te starten.

afhankelijk van hoe koud het buiten is duurt de ontdooi cyclus langer. en is die vaker op een dag ook nodig. ook als de unit op vollast draait heb je eerder de ontdooi functie nodig als dat de ruimte op half of minder vermogen verwarmd word.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ontdooicyclus hier eerder benoemd door TS Ericc klopt wel.
Het is zo dat de ontdooicyclus zich sneller herhaald naarmate het kouder wordt, dus bij een buitentemp. van -10’C zal er vaker en langer ontdooit worden dan bij een buitentemp. 0’C. Zolang de buitentemp. niet lager is dan 6’C zal er niet ontdooit worden.
TS vraagt of ventilator buitendeel door moet draaien tijdens ontdooien? Dat is niet zo!Deze moet stilstaan. Buitendeel moet tijdens ontdooien zo snel als mogelijk ontdooit worden. Dat helpt niet als de ventilator tijdens ontdooien ook nog koude buitenlucht over op dat moment de 'condensor' blaast.
Elke airco en warmtepomp heeft een afgepaste koudemiddel vulling. tot 10m is dat standaard vulling. Wanneer koelleiding langer is moet per extra meter bijgevuld worden. Als de hoeveelheid koudemiddel te weinig is door bv. een lekkage zal het buitendeel sneller invriezen, ten gevolge van een lagere verdampingstemp. bij gelijke omstandigheden. Om de hoeveelheid koudemiddel te bepalen moet men het koudemiddel afpompen uit de installatie, de hoeveelheid wegen en weer terug pompen in installatie. Koudemiddel R32 wordt tegenwoordig veel gebruikt, maar dit is geen propaan! In het R32 mengsel zit wel wat propaan. Propaan koudemiddel is R290!

in de huidige modulerende compressoren zit minder koudemiddel als in de oude aan/uit compressoren, je hebt ook minder leidingbuffer aan koudemiddel met de huidige units. de compressor is dan ook een kleiner geworden en weegt een stuk minder als een oude.

de fan op de buitenunit is ook een geregelde fan, mede daarom kan een moderne airco zelfs met half het koudemiddel nog gewoon blijven werken, toestel draait zelden op vol vermogen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste forum leden.
Ik denk dat mijn AC gewoon goed werkt Als ik alle berichten eens goed doorlees en vergelijk met mijn AC gebeuren klopt alles vrijwel als goed Ik heb alleen een vraagje nog over het blazaen van het binnendeel van de koude lucht (ventilator binnen deel draait dan heel langzaam en door dat de lamellen openstaan voel ja dat ) Ik vraag mij af moeten de lamellen in de ontdooi perieode openblijven staan ?? voor de rest klopt alles vrij aardig
e de waele

Op 22 januari 2022 10:17:33 schreef ericc:
Beste forum leden.
Ik denk dat mijn AC gewoon goed werkt Als ik alle berichten eens goed doorlees en vergelijk met mijn AC gebeuren klopt alles vrijwel als goed Ik heb alleen een vraagje nog over het blazaen van het binnendeel van de koude lucht (ventilator binnen deel draait dan heel langzaam en door dat de lamellen openstaan voel ja dat ) Ik vraag mij af moeten de lamellen in de ontdooi perieode openblijven staan ?? voor de rest klopt alles vrij aardig
e de waele

dit is normaal, als de binnenfan niet wordt ingeschakeld dan kan de warmte van het koelen niet uit het systeem om daarna weer naar verwarmen om te schakelen. ik ken eenzelfde unit die de kleppen op de binnenunit wel wegdraait naar de muur zodat je de kou minder merkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok weermaar bedankt voor uw reactie Ik ga nog eens kijken hoe lang en hoe veel tijd hij nodig heeft bij de verschillende buiten temperaturen maar dan moet het wel eerst weer gaan vriezen wil ik alles kunnen uitvogelen op temp en tijd en hoe dikwijls hij het doet bij een bepaalde buitentemp maar dat is voor later
e de waele