Spotwelder batterij

Arco

Special Member

Ik heb eens zo'n kleine spotwelder besteld (€34.00 in een aanbieding)voor batterijen. Had er geen hoge verwachtingen van. (dan valt 't altijd mee later... ;) )
https://www.banggood.com/nl/DH30-DIY-Spot-Welder-with-Display-Handheld…
Maar werkt boven verwachting goed, zelfs op laagste stand muurvast...

Lastigste was nog om erachter te komen hoe het ding werkt: de 'handleiding' klopte voor geen meter, dus het werd uitproberen wat/wanneer gebeurt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Zou je daar ook 2 stukjes staalplaat mee aan elkaar kunnen zetten ?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een puntlas apparaatje om iets met kastjes te doen, beugeltje vastzetten oid.

Maar alles wat ik op MP zie is modelletje "fundering bijstorten" voor je m plaatst.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Is bedoeld voor strip tot max. 0.2mm dik...
Voor dik metaal gebruiken ze meestal een aangepaste MOT trafo...

https://esk8content.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/db2454/original/2X/0/0dd43882f29ba4ea912d677377623ae7391d7a85.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 14 januari 2022 17:26:02 (39%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het werkt dus op basis van een dikke LIPO cel?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Best benieuwd hoe lang de jouwe het uithoudt. Mijn kWeld voed ik met een 3S 75C Turnigy Graphene accu die kortstondig 150C kan leveren, maar de kWeld van een ruime 1800 Ampère kan voorzien. In de praktijk loopt er zo'n 12 tot 20 milliseconden net 1500 Ampère.

Maar het is snel over met de pret beneden pakweg 11,5 Volt of zo. Dan ineens wil het voor geen meter meer en moet je de accu opladen, waarna hij weer puntlassen legt als nooit tevoren.

Misschien dat het verschil in dikte (ik gebruik 0,3 mm strip) daarbij meespeelt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Enig idee van de stroom en pulstijd?

De max. stroom is 650A, ik zal eens kijken of ik de pulsduur kan opmeten. (je kunt 20 standen instellen)

Misschien dat het verschil in dikte (ik gebruik 0,3 mm strip) daarbij meespeelt.

Je moet in ieder geval niet te hard op de laselectrodes drukken. Hoe harder je drukt, hoe hoger de stroom en hoe slechter en moeizamer de las is.
Het is de bedoeling dat eerst de strip smelt, en dan pas het onderliggende vlak, anders is er veel te veel stroom nodig om de boel te smelten.

Enige nadeel wat ik kon vinden was de beroerde afwerking in China...
Ze hadden de unit ondersteboven in de behuizing geschoven (logo/merk aan onderzijde en type info aan bovenzijde i.p.v. andersom.)
En op het oled display zat de beschermfolie nog (binnenin het apparaat), wat aan 1 kant een blauwe plek gaf.

Maar dat ben je wel gewend in China, en is zo opgelost... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

De max. stroom is 650A

Oh wow, dat is niet zuinig, dat moeten hele korte piekjes zijn dan.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hewlett

Honourable Member

Ik heb ook zo'n spotwelder, er bestaan een aantal uitvoeringen van. Je hebt een nieuwe uitvoering met een Oled display, de mijne heeft een simpele LED interface. Jaar geleden op eBay gekocht naar aanleiding van Morten Hjorth zijn (beetje onhandige) video: https://www.youtube.com/watch?v=TI_ZV-5WHi4&t=724s

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ik ben zelf op zoek naar een spotwelder om af en toe voor mijzelf een batterijpacks terug samen te stellen.

zijn er nog andere en/of betere spotwelders voor niet al te hoge prijs of zouden jullie deze dan toch aan raden?

Of toch de duurdere kWeld kopen?

benleentje

Golden Member

IK had vorig jaar een spoel tester gemaakt waarmee je de stroom verzadiging kan meten. Op de scoop had is soms wel pulsen van 60A, terwijl er nog niet eens 400mA uit 5V werd getrokken. Toch denk ik niet dat je met die pulsen iets kan lassen.

Zou je daar ook 2 stukjes staalplaat mee aan elkaar kunnen zetten ?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een puntlas apparaatje om iets met kastjes te doen, beugeltje vastzetten oid.

Maar alles wat ik op MP zie is modelletje "fundering bijstorten" voor je m plaatst.

Maar dan het je het ook over apparaten die 6500A doen voor de kleintjes. Die van ons doet 13500A, dat is een lichtgewicht omdat die volledig watergekoeld is dus ook inclusief thyristor module en transformator. Die oude die maar 8500A deed was 3x zo zwaar. Die transformator was een heel groot blok staal met koperrail van 150x15 er omheen. De water gekoelde transformator is veel kleiner en opgebouwd met koperfolie van ca 70mm breed, dikte denk iets van 0,5mm.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 9 februari 2022 22:38:23 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Het hangt er vanaf hoeveel je er moet lassen. Ik las hooguit een paar packs per maand.
Als je honderden packs moet lassen is eentje zonder accu handiger, je hoeft dan niet steeds op te laden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nog 2 (werkende maar oude) magnetrons staan om *ooit* een puntlasser te maken. Als ik dit zo lees, loont dat echt de moeite niet.

Maar gevoelsmatig vinden de LiIons dit toch absoluut niet leuk? Maar ze houden het wel vrolijk maanden uit zonder merkbare verslechtering?

Ik betwijfel of ik meer dan, doe eens een gooi, 100 puntlassen (niet packs maar individuele lassen) per maand ga doen. En na achterstallig puntlaswerk, zakt dat na een jaar wellicht naar 10 per maand.

Een hoop "specs" van chips maar dus ook van li-ion-batterijen zijn naar mijn mening gericht op het "dan wordt ie niet te heet" (en van te heet gaat ie kapot).

Voorbeeltje voor een chip: Max spanning op pootje: VCC+0.4V Boven de VCC+0.4V kan een ESD-protectie-diode gaan geleiden en als de stroom te groot is of lang aanhoudt, dan wordt de boel te warm en gaat ie kapot. Heel kort (esd) of laag genoege stroom (max 1-5mA), en er is niets aan de hand.

Voor de LIPOs: Als je ze maar EVEN rust geeft tussen de pulsen door, dan wordt de boel niet te warm, en is er geen bezwaar.

Op mijn kantoor staat er een puntlasding met twee 3000F supercondensatoren. Die worden door een 5V voeding gewoon op 5V gehouden. De voeding gaat gewoon in CC mode als de spanning te laag is. Je kan volcontinue puntlassen zetten op de 40A 5V voeding. En de condensatoren zijn dik zat om een pack te maken op een andere werkplek als je geen zin hebt om de voeding te verplaatsen....

Maar dit kost richting de 200 euro. Ik begrijp dat je met de LIPO voor 50 euro klaar kan zijn. Dan is dat gunstiger voor een "een paar packs".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Maar gevoelsmatig vinden de LiIons dit toch absoluut niet leuk? Maar ze houden het wel vrolijk maanden uit zonder merkbare verslechtering?

IK maak me dan bv iets meer zorgen om de "schakelaar" dat als deze niet opent het wel vervelend word. De schakelaar zal wel een aantal parallel geschakelde fets zijn.

Een hoop "specs" van chips maar dus ook van li-ion-batterijen zijn naar mijn mening gericht op het "dan wordt ie niet te heet" (en van te heet gaat ie kapot).

Een batterij mag niet te heet worden maar je kan er blijkbaar prima aan puntlassen terwijl eraan solderen een stuk slechter is. En daarmee klopt jouw gedachte wat mij betreft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Lassen zitten goed vast (daar twijfelde ik ook aan voor ik 'm bestelde)
Op foto is een 0.15mm strip op een 0.6mm bakje gelast. Zoals op de foto van de achterzijde is te zien zijn de puntlassen door en door (de donkere vlekjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Door en door lijt mij niet zo gunstig voor een LiPo, of welke andere accu u of batterij dan ook…..

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Daar merkt de batterij echt niets van, hoor...
(het vlekje geeft alleen aan dat beide metaaldelen gevloeid hebben, wat nodig is voor een goede las. Er zit geen gat in of zo...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Linus Sebastian (van Linus techtips) heeft laatst ook geprobeerd om 16850's te lassen in een praatje 'over right to repair' (meer: 'right to demolish'). Hij gebruikte overkill en heeft van meerdere cellen het omhulsel doorgefikt danwel het elektrolyt aangestoken met zijn puntlasser. Dat zal er inderdaad wel héél anders uitgezien hebben van dichtbij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."