Klein 6V / 12V motortje PWM


Die 15% ondergrens is niet perse waar; ik kon een motortje van Maxon willekeurig langzaam laten draaien; 20 rpm ging prima (onbelast of met encoder feedback op een eigen controller), en dat was een motor die 10krpm mocht doen.

Zonder feedback en met een belasting wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar feedback kan ook bestaan uit het meten van de spanning en stroom, en aan de hand daarvan het toerental schatten. Dat is alsnog niet zo nauwkeurig als een encoder, maar je kunt de regeling daarmee wel veel beter maken dan alleen blind een pulsbreedte opleggen.

Op 14 januari 2022 23:16:45 schreef benleentje:
Vaak kan een motor ook wel wat sneller draaien dan wat ze opgeven. Dus als je bv een 4250 rpm nodig mag je daar gewoon een 4000 rpm motor voor gebruiken.

Dan moet je natuurlijk ook iets meer spanning beschikbaar hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik denk dat het grootste probleem van de TS stictie is. Dus de boel heeft een wat grotere kracht (en dus stroom) nodig om op gang te komen en als het eenaal draait gaat het verder soepel.

Voor treinen weet ik dat heel vroeger men dan vrij trage PWM gebruikte. Dus orde-van-100Hz. De lol van snelle PWM is dat de stroom door de spoelwerking van de motor afvlakt, en de motor gedraagt zich alsof je de effectieve spanning gewoon als DC aanbiedt.

Ga je zo langzaam als 100Hz, dan heeft de motor de tijd om zich te gedragen alsof ie op de volle spanning is aangesloten. In dit geval: Los te komen van de statische frictie (stictie).

Op 15 januari 2022 01:06:39 schreef SparkyGSX:
Die 15% ondergrens is niet perse waar;

Die 15% dat is een richtlijn voor "veel motoren". Bij jou maxon: veel minder. Bij TS z'n motor: veel meer.

[Bericht gewijzigd door rew op 15 januari 2022 10:16:29 (16%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het probleem is dat het niks mag kosten. Om goed te kunnen regelen moet je beginnen met een goed motortje. Met dat motortje van €2,50 ga je het niet redden.

Wat de PWM voor modeltreinen betreft, ik gebruik de Weistra regelaar en die begint bij 30 Hz, oplopend tot 100 Hz.
Voor TS is het misschien een optie om een lage frequentie te kiezen, dus b.v. 30 Hz, om de stictie/cogging/ankerkleef te overwinnen.

Nog een voordeel van de motor met ijzerloos anker: omdat er geen ijzer in zit kent die ook geen ankerkleef.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Bedankt voor de reacties. Het probleem is niet zozeer dat het niets mag kosten maar als het duurder wordt kan ik beter voor origineel kiezen. Het moet een leuk hobby projectje blijven.

Ook bedankt voor het aanbod van de motortjes maar om treinen bij te kunnen maken zoek ik graag iets wat ik kan bij bestellen en niet telkens de trein opnieuw hoef te ontwerpen.

Als ik mij niet vergis kan ik via de ESP32 de frequentie van PWM instellen, klopt dit en kan ik dit dan op 100hz of lager instellen waardoor het misschien wel moet werken?

Ja, maar let dan wel even op welke versie van de ESP32 je neemt, ik heb recentelijk ontdekt dat de ESP32-S2 beperkte PWM mogelijkheden heeft, vergeleken met de normale ESP32.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik gebruik idd de gewone ESP32.
Ook heb ik eens geëxperimenteerd met de PWM frequentie en ik zie dat ik het toch redelijk goed kan regelen als ik de frequentie op ongeveer 25hz zet.
Ik ga eens iets printen en kijken of hij goed genoeg werkt maar het lijkt idd een heel stuk beter te gaan dan de standaard 1khz frequentie

Die 15% dat is een richtlijn voor "veel motoren". Bij jou maxon: veel minder. Bij TS z'n motor: veel meer.

Precies gewoon een simpele vuistregel voor een snelle berekening. Als je het met 20% als ondergrens al genoeg regelbereik hebt dan weet je dat vrijwel elke motor goed is.

Bedankt voor de reacties. Het probleem is niet zozeer dat het niets mag kosten

Dat begrepen we denk ik al :). Een motor van tot zeg 25 euro is ok maar 400,- is gewoon niet leuk meer voor de hobby. Dat heeft iedereen wel.

Escap gebruikt planetaire vertagingen, die ede lengte bijna verdubelen. Vertraging kun je beter zlf samenstellen i.v.m. de ruimte (Wormwiel?).

IS wormwiel hier wel zo een goed idee ivm slijtage? Een treinje rijd denk ik wel soms uren achter elkaar. Of is zo een wormwiel niet zo duur en snel vervangbaar?

Of hij uren achter elkaar rijdt weet ik niet haha, het wordt geen modelbaan maar gewoon voor een zondag opzetten, paar uurtjes rijden en weer opruimen.

Als ze het uberhaupt leuk vinden. Het is voor mijn neefjes die nu 3 en 1,5 zijn dus misschien iets voor volgend jaar ofzo. Nu hebben ze er wellicht na 20 minuten al geen zin meer in

Tidak Ada

Golden Member

Waarom zou een wormvertraging sneller slijten?
Heeft sowieso het voordeel dat je de motor in de lengteas van de loc kunt monteren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik wil het motortje het liefst op z'n kop monteren, zo zit ik niet met de draaicirkel van de bogie in de weg

Tidak Ada

Golden Member

Wat heet "op z'n kop"?
Wat is een bogie?

(Ik ben geen modelbouwer.... :))

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 15 januari 2022 23:35:30 (12%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Een loc of wagon rijdt op twee vierwielige karretjes. Die heten bogies. Model of niet...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 januari 2022 00:47:36 schreef rew:
Een loc of wagon rijdt op twee vierwielige karretjes. Die heten bogies. Model of niet...

Precies, en op z’n kop is met de uitgaande as omlaag

Bogie is een Engels woord dat in het Vlaams ook veel wordt gebruikt. In het Nederlands heet dat draaistel.

Op 15 januari 2022 21:53:29 schreef Tidak Ada:
Waarom zou een wormvertraging sneller slijten?
Heeft sowieso het voordeel dat je de motor in de lengteas van de loc kunt monteren.

Een wormwiel slijt sneller omdat de worm langs het tandwiel wrijft, in tegenstelling tot vrijwel elke andere vertraging. Echter, en ruitenwisser motor heeft ook een wormwiel vertraging, en gaat vele uren mee; met de juiste materiaalkeuze en smering kan het dus wel.

Het andere nadeel van een wormwiel vertraging is dat ze doorgaans een erg laag rendement hebben (<50%).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Het andere nadeel van een wormwiel vertraging is dat ze doorgaans een erg laag rendement hebben (<50%).

Het zijn net ambtenaren :)

Maar goed... rendement hoeft geen probleem te zijn. Dat wordt het pas als je vermogen te kort komt.
Verder ben ik het geheel met voorgangers eens. Lang niet elke motor kun je erg laag in toerental laten draaien. Als je het jezelf makkelijk wilt maken mbt. de motor, dan moet je dus iets met een overbrenging gaan doen. Of je daar de ruimte voor hebt, kun je natuurlijk alleen zelf beoordelen.

Voor wat betreft de PWM-frequentie: ik heb ooit wel eens zoiets gemaakt op 10Hz ofzo. Op speciaal verzoek van de 'fietsenmaker' (ik heb verder niks met de mechanica gedaan). Daar werkte dat prima - blijkbaar was de 'traagheid' van vanalles groot genoeg om er geen last van te hebben.

Op 10Hz gaat het rendement wel hard achteruit; er gaat eerst veel stroom lopen, en dan een tijdlang helemaal niets. Je zou dus in discontinue bedrijf, waardoor de RMS stroom groter moet zijn voor dezelfde gemiddelde stroom.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat lijkt hier ook beter te werken. Of het helemaal juist gaat werken moet ik nog testen. Het komt allemaal niet zo heel secuur. Als het maar leuk genoeg werkt om mee te spelen is het goed. Het wordt niet voor de verkoop gemaakt gelukkig

EricP

mét CE

Het rendement is alleen interessant als het lange tijd moet draaien of vanwege een technische achtergrond (accucapaciteit beperkt ofzo).
Het rendement van een speelgoedtrein is toch al min of meer 0... :)

Op 16 januari 2022 09:19:07 schreef SparkyGSX:
Op 10Hz gaat het rendement wel hard achteruit; er gaat eerst veel stroom lopen, en dan een tijdlang helemaal niets. Je zou dus in discontinue bedrijf, waardoor de RMS stroom groter moet zijn voor dezelfde gemiddelde stroom.

Jep! Dat is precies de bedoeling! Het zorgt er voor dat je in dit soort lastige situaties beter kan regelen dan met een "goede" regeling. De iets hogere verliezen moet je voor lief nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een optie is om er een cruise control aan toe te voegen. Dat is een systeem dat in de decoders van digitale modeltreintjes wordt gebruikt om het toerental constant te houden.
Het principe is dat een draaiende motor tegelijk generator is. In de pauzes tussen de PWM pulsen wordt dan gemeten hoeveel spanning er van de motor terugkomt en daarop wordt de lengte van de volgende puls aangepast.

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2022 08:56:46 schreef SparkyGSX:
[....] Echter, en ruitenwisser motor heeft ook een wormwiel vertraging, en gaat vele uren mee; met de juiste materiaalkeuze en smering kan het dus wel.

Dat dacht ik ook

Het andere nadeel van een wormwiel vertraging is dat ze doorgaans een erg laag rendement hebben (<50%).

Slijtage en rendment zullen vast beter zijn dan bij kroonwielen, die dus ook een haakse verbinding vormen.
Maar 'elk nadeel heb z'n voordeel': Het wormwiel heeft een automatische blokkering en maakt minder herrie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Lambiek

Special Member

Op 16 januari 2022 12:42:45 schreef Tidak Ada:
Het wormwiel heeft een automatische blokkering.......

Dat is niet altijd zo, een wormwiel met een grote spoed remt af maar hoeft niet te blokkeren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, zoals soms in laatjes van een CD-speler.

Maar bij een tandradbaan of een takel helpt het wel ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/