Aggregaat op meterkast aansluiten!

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraag aan jullie! Ik heb een schema gemaakt van een situatie dat er een aggregaat aangesloten wordt op de meterkast. Uiteraard is mijn meterkast verdeeld onder meerdere groepen maar die schakel ik dan evt uit voor het vermogen. Ik heb een 3 fase meterkast en daar wil ik een 1 fase aggregaat op aansluiten met een omschakelaar lijkt me wel zo veilig! Op de serie waar ik hem op aansluit zorg ik dan wel dat de belangrijkste apparatuur op aangesloten is. ( zie schema ) De vraag is of het zo mag worden aangesloten?

Alvast vriendelijk bedankt!

Zal vast niet mogen.
Je aggregaat zit altijd aan de nul vast, want die schakel je niet mee met fase L3.

Er zit een omkeerschakelaar tussen! Die sluit alles af

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In NL mag dit.
Je extra hoofdschakelaar is niet noodzakelijk/verplicht.
De omschakelaar moet een 0 stand hebben, en gedwongen schakelende kontakten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het is zoals Toeternitoe al aangeeft een omschakelaar en geen omkeerschakelaar.
Een omkeerschakelaar gebruik je om 2fasen om te draaien, om een motor de ander kant op te laten draaien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Ik zie nergens een schema. Alleen een bedradingsplan.

Waarom neem je niet een stevige Kraus & Naimer schakelaar en schakel je alles om? Wellicht kan de schakelaar op je bedradingsplan dat ook wel. Dan heb je ook geen gedoe met 'wat waarom zit' en moet je alleen de discipline opbrengen om niet teveel tegelijk aan te zetten.

mel

Golden Member

Als die generator een elektrostarter heeft, zou je het zelfs met relais kunnen doen. Automatisch starten als het net wegvalt.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Je kunt de hoofdschakelaar vervangen door een hoofdschakelaar met 2 standen en 0-stand. Die zijn er speciaal voor.

Op 15 januari 2022 00:37:44 schreef Hunebedbouwer:
Het is zoals Toeternitoe al aangeeft een omschakelaar en geen omkeerschakelaar.
Een omkeerschakelaar gebruik je om 2fasen om te draaien, om een motor de ander kant op te laten draaien.

Klopt je hebt helemaal gelijk! Ik heb het verkeerd geschreven! Het is een inderdaad een omschakelaar!

Vriendelijk bedankt voor jullie snelle reacties! Alvast geniet van het weekend

Anoniem

Even een tip: als je ook de verwarmingsketel wil laten branden op het aggregaat moet je bij het aggregaat de nul met de aarde doorverbinden. Als je dit niet doet krijg je bij de meeste ketels een vlamstoring.

Misschien ook nog een half of topic vraagje, bemerking.
Hoe ga je om, of hoe reageert de omvormer van een PV installatie in deze situatie?
Voor TS misschien niet van toepassing maar mocht iemand anders dit ook willen uitvoeren. Ben ik wel even benieuwd naar.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Ik heb zo'n vermoeden dat een van de twee het niet overleeft. Bij Kiwa zetten wij er dan een 1000W of zwaardere halogeenlamp tussen om de verschillen op te vangen. Werkt perfect.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Denk ook aan goede aanduidingen bij de schakelaar.
Normaal is het zo dat een verticale schakeknop AAN is, maar bij jou model is dit UIT.
Zet ook Links en Recht duidelijk AGGREGAAT en NETSPANNING oid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Inschakelen als het net nog aanwezig is gaat (mits aanpassing) ook.

Geeft het eerste ogenblik wel een serieuze stroomstoot, maar de generator en het net synchroniseren zich kwasie ogenblikkelijk.
Dan is het gewoon de gas hendel open draaien tot je draaischijf stopt of andersom begint te draaien.

Met driefazige generatoren is het moeilijker.

Sine

Moderator

Dat kan (soms) ... maar is wel heel erg stout.

En verder gebruik je zo'n generator in de regel als de prik al weg is.

Goedemorgen

Ik heb nog één vraag! Het gaat uiteindelijk een 5500 watt aggregaat worden! De kabels lopen richting mijn schuur zo’n 18 meter! Zal ik 3x 4mm nemen of 3x 6mm?

Waar je ook rekening mee moet houden is of je genoeg stroom hebt om bij een sluiting in je huisinstallatie, die op dat moment op het aggregaat draait, je zekering aan te laten spreken.

Gr.F_S

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 januari 2022 11:03:21 schreef Koenvandriel:
Goedemorgen

Ik heb nog één vraag! Het gaat uiteindelijk een 5500 watt aggregaat worden! De kabels lopen richting mijn schuur zo’n 18 meter! Zal ik 3x 4mm nemen of 3x 6mm?

4 qmm is dik zat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik begrijp de behoefte aan een noodvoorziening zeker, ik heb dit ook ooit gemaakt ergens, een 1 fase generator naar de 3 fasen samengenomen.
Maar wel met de uitdrukkelijke boodschap er bij om eerst alles uit te zetten en dan alleen aan zetten wat je echt nodig hebt, CV-ketel, wat verlichting, vriezer.
Maar laat alle gevoelige elektronica uit ajb, een kleine generator kan hele vreemde dingen produceren, een grote ook trouwens.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de paar gebruikers die je op de noodvoorziening wil gebruiken omsteekbaar te maken, met stekkers en verleng kabels.
Op de een of andere manier, afhankelijk vd situatie, bij de verdeelkast een stekkerverbinding maken voor de groep van de CV ketel bv.

Op 17 januari 2022 11:39:29 schreef Kees frees:
een kleine generator kan hele vreemde dingen produceren, een grote ook trouwens.

Bij de CES is Las Vegas stonden een aantal generatoren om de 50kg zware klasse A versterkers van allerlei exotische merken van stroom te voorzien omdat de bekabeling van het hotel dit nooit aan zou kunnen. Hadden ze goed over nagedacht. Alleen was er van één generator de spanningsregeling stuk... Paar ton aan versterkertjes naar zijn grootje.
Aldus het ooggetuigen verslag van een kennis die met zijn Nederlandse baas ook op de beurs stond en de dans ontsprong. Omstreeks 1995.

Op 17 januari 2022 11:39:29 schreef Kees frees:
Ik begrijp de behoefte aan een noodvoorziening zeker, ik heb dit ook ooit gemaakt ergens, een 1 fase generator naar de 3 fasen samengenomen.
Maar wel met de uitdrukkelijke boodschap er bij om eerst alles uit te zetten en dan alleen aan zetten wat je echt nodig hebt, CV-ketel, wat verlichting, vriezer.
Maar laat alle gevoelige elektronica uit ajb, een kleine generator kan hele vreemde dingen produceren, een grote ook trouwens.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de paar gebruikers die je op de noodvoorziening wil gebruiken omsteekbaar te maken, met stekkers en verleng kabels.
Op de een of andere manier, afhankelijk vd situatie, bij de verdeelkast een stekkerverbinding maken voor de groep van de CV ketel bv.

Hee Kees bedankt voor het meedenken! ????