Aardlek Franke kokend water kraan

Tidak Ada

Golden Member

Ik weet het merk niet; ze zitten er al >40 jaar en gaan al >35 jaar niet meer dicht

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 januari 2022 16:44:02 schreef Tidak Ada:
Ik weet het merk niet; ze zitten er al >40 jaar en gaan al >35 jaar niet meer dicht

dat is met spindel kranen niet beter, die lekken ook nog en zitten vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2022 14:49:37 schreef winands:
Mocht Wesleysch in de buurt wonen ik heb een megger.
Kan hij even gebruiken.
Ik woon in Hoensbroek.

Beste,

Dank voor je bericht, inmiddels is duidelijk dat het inderdaad het verwarmingselement betreft. Na het loshalen van de twee zwarte draden blijkt er geen sprake van aardlek.

Op 16 januari 2022 20:17:26 schreef HenkR:
[...]
Op het element zitten 2 zwarte draden. Als je die los neemt en even isoleert kun je de stekker weer in het stopcontact doen. Als de aardlek dan niet meer uitschakeld weet je dat het element de dader is. Je kunt het element doormeten met een Megger tussen aarde en een aansluiting van het element. Een multimeter is hiervoor niet altijd betrouwbaar omdat die met een te lage spanning meet.

Wederom dank! Het blijkt inderdaad aan het verwarmingselement te liggen. Nu hebben we het verwarmingselement los, en die ziet er als volgt uit:

Deze is online echter (los van Itho) niet te vinden. Wel kom ik meermaals onderstaande tegen, deze lijkt er sterk op, maar wijkt af:

Conform de website shoponderdeel.nl blijkt deze te behoren tot de Daalderop CLose-in 10L (na 1996) (07.02.26.631)

Iemand die uitsluitsel kan geven?

Anoniem

Je kunt het element van een 10 l close-in boiler niet gebruiken want de maximaalbeveiliging werkt dan niet goed. Je moet het originele element gebruiken. Het artikelnummer van de Daalderop Boily+ is 07.02.16.010. Het element is artikelnummer 20-94-002. Hier zit de pakking ring al bij.

5 jaar is de gemiddelde levensduur van die heetwater kranen helaas(zonder onderhoud).. Of het nu een Iho, Quooker oid is.. geregeld kalk uit boiler/thermosfles halen is wel gewenst. element hangt vaak in de kalkdelen en word plaatselijk te heet met dit als gevolg.. reinigen en element vervangen en weer klaar!

Op 18 januari 2022 17:58:33 schreef smd:
5 jaar is de gemiddelde levensduur van die heetwater kranen helaas(zonder onderhoud).. Of het nu een Iho, Quooker oid is.. geregeld kalk uit boiler/thermosfles halen is wel gewenst. element hangt vaak in de kalkdelen en word plaatselijk te heet met dit als gevolg.. reinigen en element vervangen en weer klaar!

hangt er vanaf. ken er 1 van 18 jaar oud die 1x een nieuw filter heeft gehad en 1x heb ik de kraankop vervangen. water is niet hard daar, 8 graden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 18 januari 2022 17:58:33 schreef smd:
5 jaar is de gemiddelde levensduur van die heetwater kranen helaas(zonder onderhoud).. Of het nu een Iho, Quooker oid is.. geregeld kalk uit boiler/thermosfles halen is wel gewenst. element hangt vaak in de kalkdelen en word plaatselijk te heet met dit als gevolg.. reinigen en element vervangen en weer klaar!

Mijn Daalderop kokendwater boiler is inmiddels de 12 jaar gepasseerd. Onderhoud is niet nodig, kalkfilter zit er niet tussen, water hardheid 8 DH en perlator nog nooit schoongemaakt. Ik heb 1 keer een pakking vervangen.

Tidak Ada

Golden Member

Ja, ji woont in 'het zachte zand' maar kom je in meer alkalische gebieden (rivier- en nog erger, zeeklei) dan gaat die kraan waarschijnlijk anders 'piepen' ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 januari 2022 17:58:33 schreef smd:
5 jaar is de gemiddelde levensduur van die heetwater kranen helaas(zonder onderhoud)..

tja, dat hangt echt af van de streek waar je woont en de hardheid vh water. Sommige locaties gaat het een eeuwigheid mee zonder enige omkijk. In mijn streek is het wat anders, als je daar na 5 jaar een boiler openschroeft lijkt de inhoud wel op een kalkgroeve :-)

Klopt Kris, is hier net zo.. vandaar dat de kranen kort meegaan in levensduur. Laatst een quooker geopend, was tot de helft gevuld met kalk deeltjes.. Thermische beveiliging lag er uit. Gelukkig simpel te herstellen

Shiptronic

Overleden

Te zacht water is ook niet handig, de gaten vallen gewoon in je kopen leiding, dat gebeurt meestal precies bij de uitloop van de kraan bij de bocht naar beneden (de buitenbocht is door het buigen al dunner), die begint dan precies in je gezicht te sproeien. :( We hebben daar in het verleden van de 4 rein water voorraadkelders er 1 opgeofferd en gevuld met ****(stenen) zodat de hardheid van het water meer werd, zelfs leidingen uit de muur moeten hakken die gewoon opgevreten was.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

had op t werk de soepautomaat eens gemaakt na een lekje, ding was in 15 jaar nog nooit ontkalkt, geen filter ertussen. de boiler eens ontdaan van 3cm losse kalkschilfers en klaar was de klus, open bak dus zo eruit scheppen. ik ken wel mensen die een waterontharder hebben in huis ( helpt ook bij sommige huidziekten ) maar idd is geen kalk in het water ook niet goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

DH7 is ook ongeveer de laagste waterhardheid die niet schadelijk is voor apparatuur en leidingwerk. Waterontharders worden in de praktijk geplaatst en daarna nooit meer gecontroleerd terwijl de kwaliteit van het water uit zo'n apparaat ieder jaar door een onafhankelijk laboratorium moet worden gecontroleerd.

EricP

mét CE

Nou is het water hier eh... best 'hard'. Maar vertel... waardoor vreet 'zacht' water je koper op? Wat gebeurt er dan (scheikundig gezien)? Is 'zacht' water stiekem 'zuur'? Of gebeurt er wat anders?

De kranen... ach, de oudste die met warm water in contact komt is inmiddels minimaal 45 jaar oud. Die begint wat 'oude kranen kwaaltjes' te krijgen (als in: je moet 'm wat steviger dicht draaien en zweet wat bij z'n spindel). Bij gelegenheid eens vervangen. Blijkbaar valt het met de levensduur wel mee.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je kunt ook voor 140 euries een magneet aan je waterleiding monteren.
Dat MOET wel werken voor dat geld.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Op 20 januari 2022 08:52:45 schreef EricP:
Nou is het water hier eh... best 'hard'. Maar vertel... waardoor vreet 'zacht' water je koper op? Wat gebeurt er dan (scheikundig gezien)? Is 'zacht' water stiekem 'zuur'? Of gebeurt er wat anders?

De kranen... ach, de oudste die met warm water in contact komt is inmiddels minimaal 45 jaar oud. Die begint wat 'oude kranen kwaaltjes' te krijgen (als in: je moet 'm wat steviger dicht draaien en zweet wat bij z'n spindel). Bij gelegenheid eens vervangen. Blijkbaar valt het met de levensduur wel mee.

Klopt ErikP, onder DH7 (wat neutraal is) wordt het water zuur en lost het o.a. koper op.

@Toeternietoe: ik heb nog nooit een wetenschapelijk onderbouwd bewijs gezien dat een antikalk magneet werkt. Ik heb wel rapporten gezien waarin wordt aangetoond dat het niet werkt.

Is hardheid DH dan hetzelfde als zuurgraad in pH ??

DH is niet hetzelfde als pH. Maar zuiver water (gedestilleerd) is licht zuur. Heb ik lang geleden bij de scheikundeles geleerd.
De aanwezigheid van kalk en andere opgeloste stoffen maakt het minder zuur tot niet zuur.
Boeren ploegen vaak bergen kalk onder om zure grond te verbeteren.

Anoniem

DH is Duitse Hardheid en is een getal voor de hoeveelheid kalk in het water. PH is de zuurgraad van het water. Eigenlijk zijn het de tegengestelden van elkaar.

Vorige bewoners hadden zo'n magneet aan de leiding geplaatst, kan verschil niet ontdekken of is versleten na ruim 22 jaar??

een vorig werkgever had een lagedruk stoomketel, waar ook een ontharder tussen zat. het condenswater werd weer terug naar de ketel gepompt. een jaar voor die ketel buiten gebruik kwam begonnen de stoomleidingen van rottigheid al af te breken her en der. koper was gewoon dun geworden vooral in bochten. het grootste deel was stalen vlambuis die er nog geen last van had, veel dikkere wand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 januari 2022 19:21:21 schreef HenkR:
[...]
Mijn Daalderop kokendwater boiler is inmiddels de 12 jaar gepasseerd. Onderhoud is niet nodig, kalkfilter zit er niet tussen, water hardheid 8 DH en perlator nog nooit schoongemaakt. Ik heb 1 keer een pakking vervangen.

Nogmaals dank allen voor de reacties. Ik heb inmiddels heel het internet af gespeurd (en gebeld). Iedereen wil enkel maar een vervangingsboiler verkopen maar de vervangingsset lijkt enkel beschikbaar te zijn bij Wasco. Helaas beschik ik niet over een inlog (en KVK).

Iemand een laatste tip die leidt tot het herstel en wederom ingebruikname van de kokendwaterboiler?

EDIT:

Inmiddels contact gehad met Warmteservice, zij hebben het artikel niet in hun assortiment zitten, maar kunnen het morgen al leveren. Geweldige service!

[Bericht gewijzigd door Wesleysch op vrijdag 21 januari 2022 13:32:14 (11%)

Pfhoee, toch nog goed gekomen!! Warmteservice heeft een hoop en voor schappelijke prijs vaak wel

Anoniem

De warmteservice zijn een stel toppers. Ze proberen je altijd te helpen. Gaat vast goedkomen met de boiler.