Chinese generator om elektrische auto op te laden

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 januari 2022 12:54:59 schreef Roland van Leusden:
Volgens mij zit er in een laadpaal ook nog wat elektronica, kortom naast een generator mag je dus ook nog het laadpaalstuk mee gaan slepen.

Een paar jaar geleden had ik gelegenheid om zo'n openbare laadpaal van binnen te bekijken (hij stoorde op een navigatiefrequentie).
Er zat een gps-ontvanger in voor de exacte tijd, en spullen om de pasjes van klanten te lezen en aan te slaan voor de verbruikte stroom.
Maar het eigenlijke laadcircuit was - behalve natuurlijk nog een soort uitgeklede slimme kWh-meter - alleen een stevig relais.

(Het was trouwens het gps-printje dat stoorde. Met uit- en weer stevig inpluggen van de coaxplugjes was de straling van de local oscillator weer onhoorbaar. Blijkbaar straalde een kabeltje doordat de massa niet hard genoeg was. Met de spectrum analyzer en kleine testantenne was dat een peulenschil om te vinden.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 januari 2022 13:25:26 schreef EricP:
Neu. Er zijn zat 'laadkabels' te vinden weet gewoon een stekker aan zit. De 'kabel' bepaalt dan hoe veel stroom er getrokken mag worden (ofwel: er zal wel een chippie in zitten wat zegt... etc.).

TS wil driefase; die zijn wat zeldzamer, maar wel te vinden. Niet voordelig...

https://www.laadkabelwinkel.nl/khons-mobiele-lader-type-2-naar-cee16-5…

mel

Golden Member

Op 17 januari 2022 13:35:15 schreef Frederick E. Terman:
[...]Een paar jaar geleden had ik gelegenheid om zo'n openbare laadpaal van binnen te bekijken (hij stoorde op een navigatiefrequentie).
Er zat een gps-ontvanger in voor de exacte tijd, en spullen om de pasjes van klanten te lezen en aan te slaan voor de verbruikte stroom.
Maar het eigenlijke laadcircuit was - behalve natuurlijk nog een soort uitgeklede slimme kWh-meter - alleen een stevig relais.

(Het was trouwens het gps-printje dat stoorde. Met uit- en weer stevig inpluggen van de coaxplugjes was de straling van de local oscillator weer onhoorbaar. Blijkbaar straalde een kabeltje doordat de massa niet hard genoeg was. Met de spectrum analyzer en kleine testantenne was dat een peulenschil om te vinden.)

Waar heb ik dat pas gelezen? In Electron?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb een laadkabel vergelijkbaar met die in de link van Sjepr. Schermlayout is ietsje anders maar waarschijnlijk zit er hetzelfde in:) Ook een Chinese trouwens, voor minder dan de helft van de prijs op die link. Voor zover ik het begrijp gebeurt het beperken van de laadstroom trouwens door de auto; de laadkabel vertelt gewoon aan de auto hoeveel stroom die mag trekken.

In de handleiding van de auto staat zelfs dat je geen andere kabel dan de origineel bijgeleverde mag gebruiken... Er staan bij wijze van spreken meer disclaimers dan uitleg in.

De lader in een auto is toch in essentie een schakelende voeding dacht ik, dus zou die een probleem maken van een niet helemaal perfecte sinus? Ik zou net verwachten dat bv een niet-geregelde boormachine of een koelkast minder gelukkig wordt van een blokgolf dan een schakelende voeding, waarbij het eerste wat gebeurt toch het gelijkrichten van de wisselspanning is. Met een blokgolf moet je al niet afvlakken :)

Dat van die goedkope spanningsregelaar lijkt inderdaad wel te kloppen; er zit volgens diverse filmpjes "iets" met een grote condensator in de alternator, aangesloten op de sleepringen van de rotor. En het geheel is afgezekerd met een 6A automaat dus laden aan 6A zou wel heel krap worden.

De elco's in je 'schakelende voeding' zijn berekend op een rimpelspanning van 100hz. Bij een rimpel van een paar honderd hertz hoger, zal er ook een veel hogere rimpelstroom lopen.

Dan worden ze warm en gaan ze stuk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 17 januari 2022 16:24:17 schreef KellyDK:
Met een blokgolf moet je al niet afvlakken :).

Daar kan je je nog wel eens vergissen.
Als je een 'modified' sinus hebt, dan is het signaal geen zuivere blokgolf maar een 'sinus' bestaande uit horizontale 'traptredes'. De meest eenvoudige 'sinus' bestaat uit drie trapjes, nl -325V, 0V +325V, dus zoiets:

code:


   +325V           +---+
                   |   |
      0V   -+   +--+   +--+   +-
            |   |         |   |
   -325V    +---+         +---+

Je ziet het al, Bij de flanken worden de afvlakcondensatoren met een 'oneindig' hoge piekstroom opgeladen om het ladingsverlies, die ontstaat gedurende de tijd dat de spanning nul volt is, te compenseren. Dat vinden die condensatortjes minder leuk dan het opladen met een zuivere sinus of zuivere blok.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 januari 2022 13:52:58 schreef mel:
[...]Waar heb ik dat pas gelezen? In Electron?

Die jatten óók zomaar alles...! :) ;)
Nee klopt, dat schreef ik zelf.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Als je dan toch een goedkope laadkabel zoekt kun je beter even op AliExpress kijken. Chinese laadkabels werken vast heel betrouwbaar op een chinees aggregaatje.

EricP

mét CE

waarbij het eerste wat gebeurt toch het gelijkrichten van de wisselspanning is. Met een blokgolf moet je al niet afvlakken :)

Wel eens van PFC gehoord?

Dat vinden die condensatortjes minder leuk dan het opladen met een zuivere sinus of zuivere blok.

Als we PFC buiten beschouwing laten... Vergeet de gelijkrichtdioden niet.

Maar goed. Als er PFC in zit (en dat zit er zeker!) dan is de vraag hoe dat werkt. Als ze een "nuldoorgang" detecteren en vanaf dat moment een 20ms sinusvormige afname geprogrammeerd hebben, dan werkt dat niet optimaal. Als de PFC werkt door "indien actuele spanning > XX V dan stroom = C * actuele spanning" waarbij de C bijgesteld wordt om het gewenste laad-tempo te bereiken... Tja, dan zou er niets aan de hand zijn.

Ik weet niet wat er gebruikelijk is en wat er zal gebeuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Is een aahangertje met een 400v DC gen-set niet handiger?
Direct 400V DC om de motor te voeden... :+ Wel geschikte kabels gebruiken!

Heb je die dure accu ook niet meer nodig. :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Tesla is nou juist het enige merk waar al die fratsen niet nodig zijn. Immers SuperChargers en navigatie neemt laden mee in de route.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet het enige merk. Polestar, Volvo, GM hebben ook de laadstations in de routeplanner.
Het valt me nu inderdaad op hoe 'ontiegelijk' veel er in NL staan!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Of de ene auto het nou wel of niet opneemt in de navigatie zal mij een biet zijn. ;-)
Het gaat erom dat de TS een aggregaat mee wil slepen dan is de afbeelding in mijn laatste post het eenvoudigst voor hem. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 18 januari 2022 16:35:25 schreef pa3gws:
Dus toch deze. :-p

Volgens mij heb je zojuist de dieselelektrische aandrijving opnieuw uitgevonden.

Niet echt. Er loopt geen kabeltje van de aggregaat naar de auto en ik mis de zwarte rookwolken uit de uitlaat van de aggregaat.
Aggregaat wordt alleen meegenomen naar plaats van bestemming om daar gebruikt te worden om de accu's van de auto op te laden.

EricP

mét CE

de zwarte rookwolken uit de uitlaat van de aggregaat.

Een diesel rookt alleen zwart als-ie over belast wordt. Iets met 'rook grens'. Gelukkig is dat in deze op te lossen door de auto te vertellen dat-ie iets minder ruig moet laten. Software dus! :+

Je moet dan sowieso ook ingrijpen in de software van de auto. De auto weigert nl. te rijden als er een laadkabel aangesloten is.
En ik heb geen trekhaak. Dus dat moet dan ook nog aangebouwd worden.

Op 19 januari 2022 18:19:12 schreef KellyDK:
Je moet dan sowieso ook ingrijpen in de software van de auto. De auto weigert nl. te rijden als er een laadkabel aangesloten is.
En ik heb geen trekhaak. Dus dat moet dan ook nog aangebouwd worden.

en veel EV's mogen dat gewicht niet eens trekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat valt wel mee, de mijne kan 1500 kg trekken. Maar dan zit je in totaliteit boven de 3500 kg en moet je een aangepast rijbewijs hebben. Dus nee, dat is geen optie :)

Tidak Ada

Golden Member

Trekhaak achteraf schijnt voor EV's niet mogelijk te zijn....

Geldt die 3500kg niet allen voor voertuigen en niet voor de combinati?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 19 januari 2022 23:12:59 (38%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat zou ook achteraf nog moeten kunnen. Maar ik ben het niet meteen van plan.
https://www.actuning.nl/product/trekhaak-semi-inklapbaar-polestar-2

In België is het alleszins zo dat als de MTM van auto + aanhangwagen boven de 3500 kg uitkomt, dat je minstens een rijbewijs B met code 96 moet hebben.

Maar dan zit je in totaliteit boven de 3500 kg en moet je een aangepast rijbewijs hebben. Dus nee, dat is geen optie

Dat is niet waar. Vroeger kreeg je het E -rijbewijs er gratis bij tegenwoordig moet je dat apart halen. Je hoeft dan ook geen apart rijbewijs maar alleen te toevoeging voor een aanhanger erbij te halen.

Geldt die 3500kg niet allen voor voertuigen en niet voor de combinati?

Nee die 3500kG is echt het limiet voor een B rijbewijs. Als je B-E hebt mag je in totaal soms zelf meer dan 10 ton totaal trekken. Als ik het goed heb bv een voertuig van 2,5 ton plus aanhanger + laadgewicht van 8 ton. Een oplegger valt namelijk ook onder de aanhangers en er zijn dan ook combinaties gebouwd die precies onder een B-E rijbewijs vallen.

https://titanjelsum.nl/product/titan-be-oplegger-autotransporter/

Wij hadden een combinatie die in totaal 10,5 Ton mag zijn, met een laadvermogen van bijna 6 ton.

Maar goed zo mag een motorfiets ook maximaal 18 meter lang zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.