Schokdemper wasmachine: aantal newton belangrijk?

Ik moet een Bosch wasmachine repareren die in het rond springt tijdens het centrifugeren. Het vet in de schokdempers is compleet hard geworden waardoor die eigenlijk niet veel meer doen; diagnose is dus duidelijk.
De originele schokdempers hebben een markering "90N". Nu heb ik toevallig nog een nieuw setje liggen van 120N, dat fysisch wel past. Zou dat veel kwaad kunnen? Een correct setje kost 15 eur maar als ik die 120N set plaats kan ik wel meteen verder natuurlijk.

Arco

Special Member

Ik heb dat ook gehad. Je kunt die andere wel gebruiken, maar de demper zal iets anders reageren door de andere dempingsfactor.
(hangt ook af van hoeveel was erin gaat. Als je altijd tot de nok toe laadt zul je het eerder merken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yep, is wel belangrijk. Een Bosch wasmachine heeft een kunststof kuip en is een vrij lichte machine. 120N is meer bedoeld voor een zware Miele, anders scheurt de aanhechting van de schokbreker uit de mantel.

Deze heeft ook nog een inox kuip. Het is een 20 jaar oude WFG2860, die volgens de handleiding 69 kg weegt.
De schokdempers zijn idd bedoeld voor een Miele die 93 kg weegt. Zou dat een probleem zijn?

Mijn Bosch WAE28172 , 14 jaar oud, weinig gebruikt ,probeert ook de badkamer uit te dansen .
Ligt dat dan waarschijnlijk ook aan de schokdempers ? Waar zou ik een servicemanual kunnen vinden ?
Zitten de schokdempers onder de Kuip ?

Dat is trouwens wel één met een plastic kuip. Dat zou aan de schokdempers kunnen liggen, deze zitten onderaan. Als je de achterste plaat eraf haalt kan je er normaal gezien wel aan.

Even een update: na het vervangen van de dempers heeft de machine een paar keer prima gewerkt, en daarna is ze weer stevig lawaai beginnen maken bij het centrifugeren. Ondertussen is er beslist om toch maar een nieuwe machine te kopen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: wat zou daar nog mee kunnen mis zijn?

Arco

Special Member

Het kan zijn dat tijdens de excessieve bewegingen toen de schokbrekers kapot waren, een van de ophangveren bovenaan de trommel is losgeschoten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Trommelkruis gebroken?
Als de trommelopening niet meer zuiver rond is of als de trommelopening niet precies in het midden van de kuip zit, dan is je trommelkruis gebroken.
Het beste zie je dat door de trommel met de hand langzaam ronddraaien. Er mag geen slingering van de trommelopening zichtbaar zijn, anders is het foute boel.
Of je sloopt de oude machine. Dan zie je het aan de kruis zelf of hij nog in orde is.

De veren zitten nog op hun plaats; dat heb ik daarstraks nog gecontroleerd.
Hebben Bosch machines van die periode (begin jaren 2000) ook last van corroderende trommelkruizen? Ik heb dat kruis recent bij mijn eigen Miele moeten vervangen dus ik ken het probleem. Bij deze machine zou ik daar sowieso niet meer aan beginnen.

Tja, wanneer begonnen de wasmachinefabrikanten aluminium voor hun kruisen te gebruiken. Zal wel rond die tijd (jaar 2000) zijn geweest.

Nee hoor, Alu composiet kruizen zijn al vanaf de jaren 70 al bij alle merken er al. (Behalve Miele gestopt ik 1999 met stalen kruizen en sinds 2020 weer RVS kruizen en Asko nog steeds staal)Edoch door verkeerd gebruik dus te lage temperatuur , te veel en verkeerd wasmiddel gaat het allemaal exessief corroderen.

Bewijs is er wel: laatste een goedkoop Whirlpooltje de lagers vervangen (gesealde kuip) en ja kruis was als nieuw!! Altijd heet gewassen EN: Met poeder!! Machientje was 14 jaar oud..

Ik denk dat bij jou Bosch ook kruis gebroken is...

Even een vraagje .
Hoe repareer je een gesealde kuip?

Die zijn niet bedoeld om gerepareerd te worden.

Repareer ze geregeld en de truuk is eerst gaatjes boren van 4 mm (om de 5 CM), dan de multitool door de naad halen. Zo trommel splijten en dan de randen netjes glad maken met lamellen schijf. Gaatjes goed opboren en dan met boutje/ borgmoertje , goed siliconenkit afdichten.tot nu toe gaat het prima!!

@ smd, fotoreeks van de herstelling?

Als ik weer eens eenje moet doen start ik wel een ander topic hier Fabrice!!