Sennheiser MD441

Hi, :-)

Ik was wat testen van diverse microfoons aan het doornemen van microfoons en ik kwam een verwijzing tegen naar de Sennheiser MD441 waar ik er ook nog een van heb liggen, maar die heeft wel wat tikken gehad...
Je ziet de MD441 niet veel meer in opnamen op b.v. YouTube.

Ik kwam twee artiesten tegen die mij opvielen en dat wil ik graag met jullie delen, dit om twee redenen, dat is hoe natuurlijk de MD441 klinkt zonder de Condensator hoog lift waar de meeste condensator microfoon aan leiden.

1e
Vier liedjes van Hozier, ook bij deze opname geen variatie van de klankleur bij het bewegen van het hoofd van de zanger,
bij het tweede nummer hoor je net een beetje nabijheid effect als hij met zijn lippen bijna de microfoon raakt.
https://www.youtube.com/watch?v=aeH9ecLFtDU&t=0s

2e
Zeer mooie audio opname(zover YouTube dat in stand laat)
Olivia Rodrigo, jonge dame die zeer goed kan zingen en heel naturel is, geen galm op de zang gebruikt, Toppy!
Rond 4:00 begint het nummer Traitor, dit is wat audio betreft zeer goed!
Eigenschap van deze microfoon is ondermeer dat als ze met haar gezicht beweegt dat de klankleur niet veranderd.
https://www.youtube.com/watch?v=KGczofguB0c

3e
Stevie Nicks gebruikt hem ook veel.
Geen materiaal kunnen vinden dat wat audio betreft, goed is.

Ik hoor graag hoe jullie die twee video's ervaren,

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Ik vind het altijd verbazend dat microfoons als de MD421 en MD441 nog steeds (na 62 resp 51 jaar) tot de beste dynamische microfoons behoren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 januari 2022 23:28:41 schreef blackdog:
Je ziet de MD441 niet veel meer in opnamen op b.v. YouTube.

Dat komt denk ik vooral omdat allerlei nieuwe namen met lagere kwaliteit helemaal hip zijn tegenwoordig en de gemiddelde vlogger/muzikant weinig verstand heeft van z'n apparatuur. Punt twee is het financiële plaatje: dergelijke microfoons zijn nog altijd gewild en zijn nooit goedkoop geweest, maar met de 'vintage'-rage van tegenwoordig is de prijs mogelijk helemaal door het dak gegaan.

Op 16 januari 2022 23:28:41 schreef blackdog:
...dat is hoe natuurlijk de MD441 klinkt zonder de Condensator hoog lift waar de meeste condensator microfoon aan leiden.

Knap dat je dat zo kunt concluderen: in muziekland wordt er vaak enorm gesleuteld aan het geluid, waardoor er even zo vaak maar weinig overblijft van dat natuurlijke geluid.

@ Arco: jep, dat heb ik dus ook. Hier ligt ook nog een scheerapparaat in de tas. Jammer genoeg zonder het schakelbare hoogdoorlaatfilter, dat schijnt verdwenen te zijn in z'n harde leven als reportage-microfoon.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Hi weardguy,

Knap dat je dat zo kunt concluderen:

Yep, vele microfoons heb ik in mijn handen gehad en ik heb hier ook een kleine collectie van diverse soorten.
Vele geluidsystemen heb ik afgesteld, toen ik nog bij een AV bedrijf werkte.
Nu doe ik een paar keer per jaar nog wat AV-onderhoud, maar de echt dure microfoons kom ik daarbij niet meer tegen.

Wat klankleur betreft zijn veel vlogger gecharmeerd van de Shure SM7B, wat ik een draak van een microfoon vind, modder vet geluid op het walgelijke af.
Zelfs en vrouw klinkt via die microfoon als een brommende beer! :+

Maar ja dat is niet de enige die het niet begrepen heeft, Carlson Lab, jullie wel bekend vind ook een modder vet geluid schijnbaar mooi, net Als vele vloggers.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Een MD 421 en 441 haalt het niet bij band- of condensatormicrofoons, en ik bedoel geen electret.Maar voor een dynamische mic is het een van de betere. Het voordeel is bij een dynamische mic. dat je geen fantoomvoeding nodig hebt.
Wat voor mics gebruikt de publieke omroep trouwens?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 17 januari 2022 08:12:20 schreef mel:Wat voor mics gebruikt de publieke omroep trouwens?

Toen ik bij de VRT mocht opnemen, alweer een jaar of 25 geleden: Neumann.

Prachtig materiaal, maar te duur en te delicaat voor het ruwe podiumwerk; daar hebben dynamische inderdaad de voorkeur.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 17 januari 2022 08:26:04 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 januari 2022 08:12:20 schreef mel:
....
Wat voor mics gebruikt de publieke omroep trouwens?

Die rever microfoons zijn voor de verstaanbaarheid rampzalig slecht.
Er lijkt een dip van 20 dB te zitten in het gebied tussen 800 en 2200 Hz. Slechts af en toe is er eentje goed afgesteld.

Voor mijn studiowerk gebruik ik een Shure SM7B. Output is aan de lage kant maar dat wordt opgevangen door een DBX 286s. Maar wat een prachtig geluid !

Mvg Oswald

Hi,

Er zijn nog maar weinig vakmensen aanwezig bij de omroepen wat microfoon technieken betreft...
Velen apen die microfoons plaatsen denken: dat trek ik wel recht met de DSP processing.

Een uitzondering is het praatprogramma in het Vondelpark op zondag morgen van WNL, goede microfoons en goed geplaatst.

Mel,
Ik denk ook dat uiteindelijk een condensator microfoon het beste is, maar dan wel één die vlak is wat responce betreft en geen sterk nabijheid effect heeft.
Ik spreek hier trouwens alleen over microfoons voor spraak toepassingen.
Shure SM81 is een mooie vlakke microfoon, maar je kan hem niet in je hand houden, voor dat gebruik is er te weinig demping voor handgeluiden aanwezig is.

Veel van wat men roemt bij Condensator microfoons zijn de resonantie verschijnselen van het capsel boven de 8KHz, want dat geeft "lucht" en ruimtelijkheid.
Kan je ook met je EQ doen, als je de ervaring, capaciteit hebt, door dit met zorg te doen.

hurricane
Gratis zou ik hem niet willen hebben die SM7B, geluid is moddervet en erg afhankelijk van de spreekafstand. :+
Een microfoon voor vloggers en DJ's die graag erg groot willen "klinken", nouja ieder zijn ding zeg ik dan maar.
Ik hou van "schone" microfoons die reel zijn, en alleen waar nodig een beetje aanpassen.

Ruis bij dynamische en condensator microfoons
De ruis is meestal geen probleem als je een goede microfoonversterker hebt, die voor gebruik met dynamische microfoons is ontwikkeld.
Verder zijn de gene die de Shure SM7B gebruiken vaak een orale handeling met die microfoon aan het uitvoeren, dit voor hun "warme" sound.
Hierdoor heb je meestal voldoende signaal uit die microfoon om ruim voldoende dynamiek te halen.

Signaal verschil tussen dynamische en condensator type
Er is een vrij groot signaal verschil tussen dynamische systemen en condensator systemen.
Bij een condensator systeem zit er al een versterkertrapje ingebouwd dat meestal het niveau 20dB of meer hoger maakt dan een dynamische microfoon.
Hierdoor speelt de ruis van de microfoonversterker een minder grote rol bij condensator microfoons.

Kwaliteit van de microfoon registratie
Veel hangt af van de gene die de microfoon gebruikt(ik heb het hier dus over spraak) heeft de gene een goede microfoon techniek?
Meestal niet dichter bij dan 10cm spreken, want vooral bij cardioid microfoons treed een sterk nabijheids effect op.

Veel mensen zijn hardleers, in wat studio's had ik uitgezocht wat de beste microfoon opstelling was voor hun AKG C450 serie microfoons en de Rode NT3 voor het inspreken van boeken.
Ik heb toen bij dat bedrijf wat les gegeven aan de gene die de microfoons gebruiken om het geluid beter en constanter van kwaliteit te krijgen.
Na een maand of zo stonden de microfoons weer op de oude manier ingesteld wat positie en gain. eq betreft, en dan niet omdat ik geen gelijk had, maar gewoon uit gewoonte...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Voor erbij (Revox A77 2 track) had ik een AKG 202CS gekocht die kwam zeer goed uit een test in Radio Bulletin. Die heeft twee kapsels een aparte voor de hoge tonen. Voor microfoons moet je eigenlijk een testdiagram hebben die in een echovrije kamer wordt opgenomen. Zo'n individueel papier werd meegeleverd en op een Brüel & Kjær penrecorder geschreven. Wat ik bij huidige microfoons zie in de specs is 20-20.000Hz. Maar het -1dB punt staat er bijv. niet bij. Een controleerbare sweep van 20-20kHz geven ze niet.
Bij de jongens op school (Rens&Rens-Hilversum) zaten een paar knakkers die voor de AVRO jongerenomroep Minjon werkten met een mono reportage NAGRA recorder en die hadden MD21 en wat later de opvolger de MD421 Sennheiser in gebruik. Tuchel stekkers hadden ze het ook vaak over en dat was nogal speciaal. Dan hebben we het over het jaar 1969 het jaar dat de BTW in Nederland werd ingevoerd!
Op Pink Floyd podium foto sessies is nog wel te zien dat de AKG202 voor zang werd gebruikt. Er staat me bij dat die ook geschikt was voor percussie ivm het hoge geluidsnivo. Voor podium gebruik kwamen in de 80 en 90 tiger jaren het USA merk Shure microfoons in beeld. Dat werd zo'n beetje de standaard. In Europa waren het in de platen opnamestudio's vooral Neumann, AKG en Schoeps. Voor een setje van twee betaal je heden ten dage krap €3000.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tuchel_connectors.jpg

Tidak Ada

Golden Member

@Bram
Geldt die piek in het hoog ook voor die Neumann condensator microfoons met dat specciale buisje (Typenummer vergeten) van Telefunken?

Die buisjes zijn tegenwoordig 'onbetaalbaar'!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hi,

RAAF12
Ik heb hier nog steeds mijn AKG D202E1 liggen en op het plaatje hieronder mijn collectie betere microfoons.
Mijn Rode NT1a ligt er niet bij, net als nog een aantal andere microfoons, ze worden nog maar weinig gebruikt hier.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Mic-Collectie-01.png

Tidak Ada
Dat opslingeren heeft ondermeer voor het grootste deel te maken met de diameter van het capsel.
Het is aan de fabrikant om de Q zoe goed mogelijk te onderdrukken (uitsmeren tot boven 20KHz :-) )

Er is een rede dat meet microfoons vaak kleine capsules hebben, willen jullie een indruk hebben van een meetmicrofoon?
Klik dan op de onderstaande link, bijna onderaan de pagina staat de typical frequentie karakteristiek.
Yep jullie zien het goed, zo'n 140KHz -2dB! +-1dB tussen 10Hz en 25KHz.

https://www.grasacoustics.com/products/measurement-microphone-sets/pro…

Verder heb ik die Neumann wel een paar keer gezien, maar verder geen idee of daar nog buisjes voor te krijgen zijn.
Ook rekken met Telefunken voorversterkers en voedings apparaten voor de oude buizen condensator microfoons, maar dat is zeker 30 jaar geleden geweest.

Het mooiste wat de klanten wilde kopen stopte wel bij een AKG C414, beter was ook niet nodig voor het gebied waar ik in werkte.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Test uit Radio Bulletin van Jan Kool, vanaf blz. 41 van de pdf, de AKG 202.
https://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/Radio%20Bulletin/1967/Radio%2… helaas houd de pdf op bij pagina 200 van het blad.
edit: Opgelost! Er zat een uitneembare KTV cursus tussen. Daarna loopt de nummering door naar 201. Er zat ook een regelbaar 50Hz cut-off filter op, maar die had ik op nul dB staan. Ik heb de mic verkocht aan een beginnende musicus. De 15 meter microfoonsnoer met de DIN schroefconnector wilde hij er niet bij hebben. Blijkbaar had hij zich niet verdiept in het verschil tussen de CS en de E1 uitvoering, bleek later. Mooi, zo'n verzameling mics! En ook de doos en de originele frequentie uitdraai erbij. Ik heb helaas teveel mooi spul verkocht :-(

Op 17 januari 2022 12:02:16 schreef blackdog:
Hi,

Er zijn nog maar weinig vakmensen aanwezig bij de omroepen wat microfoon technieken betreft...
Velen apen die microfoons plaatsen denken: dat trek ik wel recht met de DSP processing.

Een uitzondering is het praatprogramma in het Vondelpark op zondag morgen van WNL, goede microfoons en goed geplaatst.

Groet,
Bram

Ja, maar dat zijn dat ook echte Schoeps, die meestal bij klassieke muziek opname's worden gebruikt. Top niveau.

https://www.google.com/search?q=schoeps+microphone&rlz=1C1RLNS_nlN…

Het ergste bij TV zijn de speld microfoontjes die zo ongeveer op de keel van de dame's wordt geplakt waardoor je een heel raar keel geluid krijgt. Moet je toch wel doof zijn als je dat niet hoort.