uibreiding groepenkast


Precies hoofdschakelaar hoeft niet in een aparte kast mag gewoon in de bestaande kast erbij. Hoofdschakelaar is enkel dat je in 1 keer in je huis alles spanningsloos kan maken..

Shiptronic

Overleden

Idd die past nog makkelijk in de bestaande kast.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@vergeten: Houd er rekening dat de TF-ontvanger uitgefaseerd word, samen met de analoge KWh meter.
En er een ( slimme- ) digitale KWh meter komt. Dan kan je het nu wel degelijk in orde maken, anders kunnen ze moeilijk doen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

raar dat de meterkast boven de TF ontvanger hangt ipv boven de meter, zeker een kelderkast ofzo? men laat bij vervanging toch standaard het TF onvanger bord hangen, dus dat is geen probleem. ik mik het er wel uit, meer ruimte voor buizen kwijt te kunnen immers. soms laat de meter wisselaar ook de TF ontvanger zitten, niet meer aangesloten ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 17 januari 2022 22:26:00 schreef testman:
raar dat de meterkast boven de TF ontvanger hangt ipv boven de meter, zeker een kelderkast ofzo?

Groepenkast zul je bedoelen.
Nee geen kelderkast maar een gangkast. Zo zit het in nog veel meer woningen in mijn wijk. Bouwjaar half jaren 70.
Er heeft eerst een andere toonontvanger gehangen, zo een in de stijl van de kWh meter, die is zo'n 6 jaar geleden stuk gegaan en vervangen door de huidige van de foto.

Ik heb maar een 2 polige 40A hoofdschakelaar nodig, dan valt de prijs nog mee.
Het liefst zou ik er een 2 polige draaischakelaar in zetten, die stoot je niet snel uit, het is toch ook een beetje opbergkast :)
Maar die bestaan waarschijnlijk niet.

Ik ga er een optrommelen en links plaatsen naast de linker aardlek zoals al door velen is voorgesteld.
Goede oplossing. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 januari 2022 22:37:05 schreef vergeten:
[...]Groepenkast zul je bedoelen.
Nee geen kelderkast maar een gangkast. Zo zit het in nog veel meer woningen in mijn wijk. Bouwjaar half jaren 70.
Er heeft eerst een andere toonontvanger gehangen, zo een in de stijl van de kWh meter, die is zo'n 6 jaar geleden stuk gegaan en vervangen door de huidige van de foto.

Ik heb maar een 2 polige 40A hoofdschakelaar nodig, dan valt de prijs nog mee.
Het liefst zou ik er een 2 polige draaischakelaar in zetten, die stoot je niet snel uit, het is toch ook een beetje opbergkast :)
Maar die bestaan waarschijnlijk niet.

:)

als 4 polige zijn er die wel met draaiknop, gebruik je toch 2 polen. overigens schakel je een 2 polige hoofdschakelaar niet zo makkelijk uit, gaan best zwaar tegenover een automaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 18 januari 2022 08:47:20 schreef testman:
[...]

als 4 polige zijn er die wel met draaiknop, gebruik je toch 2 polen.

Ga ik naar op zoek.

----------------------------------------------------------------------

De klemmenstrook onderin de kast wil ik wat veranderen.
De voeding komt nu binnen op positie 3-4 die wil ik naar rechts opschuiven naar positie 4-5, dat is te doen.
De stugge draad en de lengte laat niet veel toe.

Dan wil ik 2 van die losse klemmen zien te vinden en plaatsen op positie 1-2 of 2-3.
Tussen die klemmen (4-5 & 1-2 of 2-3) wil ik dan de hoofdschakelaar bedraden zodat zijn "uitgang" naar klemmen 1-2 of 2-3 gaat en van die klemmen naar de 2 aardleks en de nieuwe 7e groep.

De "voedingsopbouw" loopt dan van rechts naar links en dat is een beetje tegen mijn logica in, maar het moet maar.

Is dat een toegestaan plan?

[Bericht gewijzigd door vergeten op 18 januari 2022 23:15:46 (18%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De draden vanaf de meter moet je direkt op de hoofdschakelaar monteren, dus zonder klemmenstrookje.
Zo te zien zit er nog wat overlengte in.
Zit er veel lengte in dan kun je de hoofdschakelaar rechts of links monteren.
Gaat het niet, dan monteer je de hoofdschakelaar in het midden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

kastje is 15 jaar intussen, zou er niet teveel op hopen nog onderdelen te vinden. gewoon met soepel 6 van hoofdschakelaar naar de aardleks en dubbele hulzen gebruiken. tussen hoofdschakelaar en rails van de kWH meter stug 6 nemen. de draad vanaf de meter is vaak erg kort.

de phoenix surge protector, volgens de datasheet is die max 16A, die zal de hoofdvoeding niet triggeren met een ontlading wrs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 18 januari 2022 23:12:20 schreef Toeternietoe:
De draden vanaf de meter moet je direkt op de hoofdschakelaar monteren, dus zonder klemmenstrookje.
Zo te zien zit er nog wat overlengte in.
Zit er veel lengte in dan kun je de hoofdschakelaar rechts of links monteren.
Gaat het niet, dan monteer je de hoofdschakelaar in het midden.

De blauwe nul zou net kunnen naar de middenpositie maar de fase haalt het vermoedelijk niet, ik kan het nu niet uitproberen :)

Op 18 januari 2022 23:12:45 schreef testman:
kastje is 15 jaar intussen, zou er niet teveel op hopen nog onderdelen te vinden.

Het wordt toch nog steeds zo uitgevoerd en is toch nog steeds te koop dat spul, bij de TU of zo.

Een andere wijze van massief koper "verlengen" bestaat waarschijnlijk niet of is daar ook iets voor?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bij het los nemen van de meter afkomende draden, eerst de fase en dan de nul, wel voorzien van een ( isolatie- ) slang van voldoende lengte, om het werk makkelijk te maken.
En eerst de nul en dan de fase op de hoofdschakelaar aanbrengen aan de onderzijde, en van de bovenzijde met nieuwe draden naar de verdeelklemmen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
vergeten

Golden Member

Ik heb nog 2 van deze "afdop doppen" die ik op de voedingsdraad zet bij het manipuleren van de draden.
Want de spanning kan er niet af!

Hier zijn die klemmen nog te koop mocht ik bij de TU niets kunnen vinden. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Zo ziet het er nu uit, na de verbouwing.

Links onder zit de nieuwe Hoofdschakelaar, de uitgang daarvan komt uit op de 2 geisoleerde schroefklemmen onderin de kast. (waarop eerst de voeding zat)
Van daaruit worden de aardleks gevoed.
Die ene zwarte draad(fase) onder de linker aardlek, wordt nog vervangen door een bruine.

De nul had genoeg lengte en haalde het makkelijk, de fase was tekort en moest op een of ander manier verlengd worden.
dat heb ik gedaan zoals op de foto.
De draadlengtes ga ik nog wat inkorten.

De OKASAFE-S (aardlek-Automaat) voor de schuurgroep rechtsbovenin moet ik nog aansluiten, mag die rechtstreeks na de hoofdschakelaar worden gevoed?

Kan dit zo de toets der kritiek doorstaan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 21 januari 2022 23:07:18 schreef vergeten:
De OKASAFE-S (aardlek-Automaat) voor de schuurgroep rechtsbovenin moet ik nog aansluiten, mag die rechtstreeks na de hoofdschakelaar worden gevoed?

Ja, die mag direct na de hoofdschakelaar. Daar hoeft geen extra aardlekschakelaar tussen.

Kan dit zo de toets der kritiek doorstaan?

Lijkt mij oké gezien de situatie. Dat stukje draad van het tussenblokje naar de hoofdschakelaar mag inderdaad wel een stukje korter.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Om soepele draad moet wel een kabelschoentje of adereindhulsje.

Je kunt het linker railtje (dat onder spanning blijft bij uitgeschakelde hoofdschakelaar) ook isoleren.
bv een pvc kapje er overheen, bedenk maar wat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

die oksafe is wel een bejaard geval, 1e uitvoering met platte schroeven nog, jaren 80 begin 90's ding nog. dat zijn niet de betrouwbaarste dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2022 23:51:32 schreef Toeternietoe:
Om soepele draad moet wel een kabelschoentje of adereindhulsje.

Je kunt het linker railtje (dat onder spanning blijft bij uitgeschakelde hoofdschakelaar) ook isoleren.
bv een pvc kapje er overheen, bedenk maar wat.

Adereindhulzen zitten er op.
Dat kapje hoop ik nog eens ergens tegen te komen.
Nu heb ik dat niet. Hij is namelijk iets smaller dan die 2 waar wel een kapje op zit.
Ik kan er een opengezaagd stukje pvc buis op klemmen, is veiliger maar m.i. niet professioneel, maar beter dan niks.

Op 21 januari 2022 23:54:55 schreef testman:
die oksafe is wel een bejaard geval, 1e uitvoering met platte schroeven nog, jaren 80 begin 90's ding nog. dat zijn niet de betrouwbaarste dingen..

Dat was NOS is altijd ongebruikt en droog opgeslagen geweest in originele verpakking.
Op de testknop reageert hij prima.

Toch onbetrouwbaar, waarom dan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 januari 2022 00:49:14 schreef vergeten:
[...]Adereindhulzen zitten er op.

Dat is na de foto nog toegevoegd? Onder de schroef van het ongeisoleerde aansluitblokje lijkt het soepele bruine snoer niet voorzien van een huls.

If you want to succeed, double your failure rate.
60204

Golden Member

Ik meen wel een ongeïsoleerde huls te zien. De ader is enkel een beetje ver ontmanteld.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 22 januari 2022 09:16:40 schreef Jochem:
[...]Dat is na de foto nog toegevoegd? Onder de schroef van het ongeisoleerde aansluitblokje lijkt het soepele bruine snoer niet voorzien van een huls.

dat snoer tussen hoofdschakelaar voeding en blokje is een prefab draadje wat bij nieuwe kasten zit. vaak heeft abb dit zo, doorgaans is dat ook geen 6mm2 wat ik zie. de draad tussen busboard en aardlek is dikker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 januari 2022 00:49:14 schreef vergeten:
[...]Adereindhulzen zitten er op.
Dat kapje hoop ik nog eens ergens tegen te komen.
Nu heb ik dat niet. Hij is namelijk iets smaller dan die 2 waar wel een kapje op zit.
Ik kan er een opengezaagd stukje pvc buis op klemmen, is veiliger maar m.i. niet professioneel, maar beter dan niks.

[...]Dat was NOS is altijd ongebruikt en droog opgeslagen geweest in originele verpakking.
Op de testknop reageert hij prima.

Toch onbetrouwbaar, waarom dan?

Dit is hoogstwaarschijnlijk een type AC aardlek en die mogen niet meer toegepast worden in nieuwe installatie. Aangezien de huidige kast een stuk jonger is dan de aardlek ik schat een jaartje of 40 is dit een afkeur punt.
Of je dit zelf ook zo ziet mag je in je eigen installatie zelf weten.

Maar ik zeg altijd maar wie vrouw en kinderen lief heeft

precies ja, dat het nog een AC type was dacht ik ook al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 22 januari 2022 10:20:25 schreef testman:
[...]

dat snoer tussen hoofdschakelaar voeding en blokje is een prefab draadje wat bij nieuwe kasten zit. vaak heeft abb dit zo, doorgaans is dat ook geen 6mm2 wat ik zie. de draad tussen busboard en aardlek is dikker.

Klopt zijn prefab snoeren, maar als het 4mm2 is mag dat dan wel voor 40A?
De hoofdschakelaar is deze week gekocht bij TU.
S = Snoer
SP = Snoer Prefab
HK = Harde kern
HK2,5 = Harde Kern 2,5mm2
HK6 = Harde Kern 6mm2

Op 22 januari 2022 10:27:09 schreef Peter112:
[...]

Dit is hoogstwaarschijnlijk een type AC aardlek en die mogen niet meer toegepast worden in nieuwe installatie. Aangezien de huidige kast een stuk jonger is dan de aardlek ik schat een jaartje of 40 is dit een afkeur punt.
Of je dit zelf ook zo ziet mag je in je eigen installatie zelf weten.

Maar ik zeg altijd maar wie vrouw en kinderen lief heeft

Het is maar een schuur, maar je hebt gelijk dat maakt niet uit, moet ook veilig zijn.
Ik weet niet precies wat die AC inhoudt is dat voor de industrieele toepassingen? Hij komt wel uit de industrieele hoek vandaan.
Hij zou best eens van september 1992 kunnen zijn. :)
Er staan ook veel markeringen en "coderingen" op (FI/LS 16L/eN/0,03) waarvan ik niet weet wat het betekend, die 30mA is duidelijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een oude AC aardlekschakelaar reageert heel goed op zuiver sinusvormige lekstromen. Tegenwoordig heb je in en om het huis apparaten welke allerlei rare niet sinusvormige lekstromen veroorzaken. Denk hierbij aan PV installatie wasmachines met inverters erin schakelende voedingen enz.

Een Type A aardlek reageert hier wel op binnen de 30mA. Voor sommige toepassingen heb je zelf een type B nodig welke voor sommige PV installaties vereist kunnen zijn.