Mijn eerste post hier, als mijn vraag verkeerd staat hoor ik het graag!
Voor mijn 3D-harsprinter ben ik bezig met het maken van een UV "oven" om mijn prints in uit te harden. Hiervoor wil ik gebruik maken van meerdere 20W UV-LED's met een golflengte van tussen de 395 en 410nm (link). Ik loop echter vast bij het zoeken naar een geschikte voeding om het geheel te laten werken. Ik kan prima solderen, maar het zelf ontwerpen van circuits gaat mij de pet te boven. Ik zoek het daarom vooral in kant-en-klare modules, en ben hier tot nu toe niet echt succesvol in...
Volgens de datasheet van de "20W" LED's die ik op het oog heb trekken ze 700mA bij ~32-34V, wat het eigenlijk 22-24W LED's maakt. Ik loop vast op het volgende: ik wil gezien het beoogde formaat van de "oven" in totaal 10 van deze LED's toepassen, voor in totaal iets meer dan 200W aan vermogen. Naar mijn idee zijn er 3 mogelijkheden om dit te realiseren:
- Iedere LED zijn eigen CC (constant current) voeding. Dit heeft niet de voorkeur ivm de ruimte en gewicht nodig voor alle voedingen. Daarnaast lijken de meeste LED-voedingen die ik kan vinden die in de buurt komen ingesteld op 600mA CC, wat minder dan wat deze LED's nodig zouden hebben.
- Alle LED's in serie achter elkaar. De reden dat ik dit topic onder "high voltage" heb geplaatst, maar in mijn ogen niet realistisch. Alles in serie op een 700mA ingestelde CC voeding zou zo rond de 300V DC uitkomen, wat zowel onwenselijk zou zijn ivm de veiligheid, als onrealistisch qua beschikbare voedingen.
- Alle LED's parallel aan elkaar. Zo'n 32V bij 7A is niet niks, maar zie ik persoonlijk meer zitten dan de andere alternatieven. De grote vraag is, gaat dit werken. De verschillende LED's gaan intern niet allemaal exact dezelfde weerstand hebben waardoor ik mogelijk tegen problemen aanloop. Dit is echter waar mijn kennis ophoud, en ik graag van die van jullie gebruik zou willen maken. Is bovenstaande oplossing realistisch, en wat heb ik eventueel nodig om het te kunnen laten werken?
TL;DR, ik wil graag 10x20W aan LED's van stroom voorzien, heb advies nodig over hoe ik dit kan realiseren.