200W+ aan LED's voeden

Mijn eerste post hier, als mijn vraag verkeerd staat hoor ik het graag!

Voor mijn 3D-harsprinter ben ik bezig met het maken van een UV "oven" om mijn prints in uit te harden. Hiervoor wil ik gebruik maken van meerdere 20W UV-LED's met een golflengte van tussen de 395 en 410nm (link). Ik loop echter vast bij het zoeken naar een geschikte voeding om het geheel te laten werken. Ik kan prima solderen, maar het zelf ontwerpen van circuits gaat mij de pet te boven. Ik zoek het daarom vooral in kant-en-klare modules, en ben hier tot nu toe niet echt succesvol in...

Volgens de datasheet van de "20W" LED's die ik op het oog heb trekken ze 700mA bij ~32-34V, wat het eigenlijk 22-24W LED's maakt. Ik loop vast op het volgende: ik wil gezien het beoogde formaat van de "oven" in totaal 10 van deze LED's toepassen, voor in totaal iets meer dan 200W aan vermogen. Naar mijn idee zijn er 3 mogelijkheden om dit te realiseren:

- Iedere LED zijn eigen CC (constant current) voeding. Dit heeft niet de voorkeur ivm de ruimte en gewicht nodig voor alle voedingen. Daarnaast lijken de meeste LED-voedingen die ik kan vinden die in de buurt komen ingesteld op 600mA CC, wat minder dan wat deze LED's nodig zouden hebben.

- Alle LED's in serie achter elkaar. De reden dat ik dit topic onder "high voltage" heb geplaatst, maar in mijn ogen niet realistisch. Alles in serie op een 700mA ingestelde CC voeding zou zo rond de 300V DC uitkomen, wat zowel onwenselijk zou zijn ivm de veiligheid, als onrealistisch qua beschikbare voedingen.

- Alle LED's parallel aan elkaar. Zo'n 32V bij 7A is niet niks, maar zie ik persoonlijk meer zitten dan de andere alternatieven. De grote vraag is, gaat dit werken. De verschillende LED's gaan intern niet allemaal exact dezelfde weerstand hebben waardoor ik mogelijk tegen problemen aanloop. Dit is echter waar mijn kennis ophoud, en ik graag van die van jullie gebruik zou willen maken. Is bovenstaande oplossing realistisch, en wat heb ik eventueel nodig om het te kunnen laten werken?

TL;DR, ik wil graag 10x20W aan LED's van stroom voorzien, heb advies nodig over hoe ik dit kan realiseren.

700mA is een standaard waarde, 600mA is meer exotisch...
Als de driver genoeg spanning levert, kun je er ook 2 in serie zetten (en dat 5x)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

trekken ze 700mA bij ~32-34V

Je maakt hier een essentiële gedachten fout: als je er 700mA doorheen jaagt, dan valt er 32-34V over. De stroom is in deze context leidend.

Volgens mij is 700mA redelijk standaard. Zoals Arco al zegt: als de voeding ('driver' in verkopers jargon) voldoende spanning kan leveren, dan kun je 2 panelen in serie zetten (daarmee zit je dan wel boven de 48V; daaronder wordt als 'veilig' beschouwd, daarboven niet meer. Terecht of onterecht).

Als ik in startpage 'LED 700mA' inklop, dan komt er een sh*tload van die dingen boven. Er zit vast wel iets tussen wat jou past.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 januari 2022 11:58:57 schreef EricP:
[...]Je maakt hier een essentiële gedachten fout: als je er 700mA doorheen jaagt, dan valt er 32-34V over. De stroom is in deze context leidend.

Inderdaad, de stroom is hier leidend. Had ik beter moeten verwoorden, dat de spanning niet leidend is had ik al begrepen.

Volgens mij is 700mA redelijk standaard. Zoals Arco al zegt: als de voeding ('driver' in verkopers jargon) voldoende spanning kan leveren, dan kun je 2 panelen in serie zetten (daarmee zit je dan wel boven de 48V; daaronder wordt als 'veilig' beschouwd, daarboven niet meer. Terecht of onterecht).

Als ik in startpage 'LED 700mA' inklop, dan komt er een sh*tload van die dingen boven. Er zit vast wel iets tussen wat jou past.

Dat 700mA juist wel standaard is wist ik niet. Eigen schuld dat ik alleen op Aliexpress naar drivers gezocht heb denk ik. Begrijp ik dat mijn idee om de boel parallel te schakelen met een hogere stroom geen goed idee is? Als ik ze per 2 in serie zet heb ik nog steeds 5 drivers nodig om het hele spul te laten werken...

Ik zou eens zoeken naar losse drivers gevoerd door 1 grote voeding.

Meanwell heeft een leuke serie constant-stroom drivers, de LDD-xxxH serie. Kleine blokjes waar je met 48 Volt ingangsspanning toekomt aan de gewenste uitgangs-spanning bij de gewenste stroom.

48 Volt voedingen zijn standaard en in vele stromen verkrijgbaar. Geef elke LED z'n eigen LDD-xxxH driver en met 1 (of 2) 48 Volt voedingen ben je klaar.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het kan wel op 1 driver, maar de kans op een 'meltdown' als er een van de ledstrings kapot gaat is erg groot.
(de overgebleven ledstrings krijgen dan veel te veel stroom te verduren waardoor de hele boel kapot ploft)
Beter per 2 leds een driver, en dan die 5 drivers op een grote veding zetten (of 5 drivers uit mijn eerdere link, die kunnen direct op 230v)

Op 17 januari 2022 10:58:10 schreef Jorgmungandr:
- Iedere LED zijn eigen CC (constant current) voeding. Dit heeft niet de voorkeur ivm de ruimte en gewicht nodig voor alle voedingen. Daarnaast lijken de meeste LED-voedingen die ik kan vinden die in de buurt komen ingesteld op 600mA CC, wat minder dan wat deze LED's nodig zouden hebben.

Omdat je hebt uitgerekend dat ie met 700mA boven de geadverteerde 20W uitkomt, zou ik het helemaal niet verkeerd vinden als je gewoon met 600mA gaat werken.

Als je leds niet op de max stroom gebruikt gaan ze ineens VEEL langer mee. Denk aan 50% langer voor een reductie van 700 naar 600mA.

Let er wel op dat je ruwweg 200W aan warmte gaat produceren (Alle UV hou je binnen je doos en wordt uiteindelijk OOK warmte) De leds mogen niet te warm worden.

Ik vond deze drivers:
https://www.aliexpress.com/item/32922801946.html Jou 20W leds zijn ongeveer 6x 3W. Als je dan 4 van je leds in serie zet op de "18-30x3W 600mA" versie... dan ben je met een paar van die drivers gewoon prima op weg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/