Mazda 6 2008 airbag controller reparatie

Hallo,

al enige jaren brandt het airbag lampje in mijn Mazda 6 continu, de garage heeft destijds een foutcode uitgelezen, die aangaf dat o.a. de airbag controller unit (SAS of SRS unit in 'Mazda' lingo) defect zou kunnen zijn. Reparatie ging volgens de garage zeker 1500 euro kosten, zonder de garantie dat het probleem daarna daadwerkelijk opgelost was. Opmerkelijk genoeg is dit geen reden tot APK afkeur (volgens de RDW regels), dus ik heb de licht knierterige overweging genomen om dan maar zonder airbags rond te rijden. Ik vermoed dat sommige lezers zich hier niet in zullen gaan vinden :-)

Ik heb destijds alle connectoren en bedrading gecontroleerd, maar vond geen afwijkende zaken.

Anyways. Ik heb recent de stoute schoenen aangetrokken, de module gedemonteerd en opengeschroefd (5-lobbige Torx, bitjes gekocht bij de AliExpress), een bedradingsschema van mijn Mazda bemachtigd en er met een labvoeding +12V prik op gezet.

De CAN bus uitgangen vertoonden op een scope geen activiteit, ik mat wat verder en kwam er achter dat van de dikke elco's die op de print zitten, er eentje is die slechts een klein beetje spanning voert (1V, tegenover 12V voor de rest):

Ik vermoed dat de IC'tjes op de print op +5V werken, en aangezien ik een klein spoeltje zie op de print, vermoed ik dat er iets van een switching down converter op zit. Ik zie evenwel geen switcher IC-tje, dus dan zou het discreet opgebouwd moeten zijn.

Ik heb geen schema, de PCB heeft geen silkscreen, en mist een duidelijk type/merk aanduiding, dus dit wordt -zo vrees ik- een uitdaging.

Vraag nummer 1: ik zie een componentje wat denk ik een diode is. Maar kom niets tegen op het typenummer:

Herkent een van jullie wellicht het symbooltje van de fabrikant ?

Groetjes, Roland.

GS = General Semiconductor (nu Vishay)
ED kan een EGF1D zijn...

[Bericht gewijzigd door Arco op 17 januari 2022 11:37:05 (25%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Er moet daar in de buurt dan wel 12V zijn.
Zomaar eens een idee: rechts van de spoel met '220' erop, zit een 3-poter. Je zou verwachten dat dat de schakeltor is. Zit daar iets van 12V in de buurt? Zo ja: is er iets van leven op wat de basis (of gate?) zou moeten zijn?
Links van dezelfde spoel zit -zo te zien- een tantaal elcotje. Die willen soms wel eens spontaan in sluiting gaan. Het lijkt 47μF te zijn bij 6V. Dan zou zomaar je 5V voeding wel eens kunnen zijn.

Zou het zo kunnen dat er een controller op zit die ook voeding maakt? Ik weet het, zo 'maak' je het niet. Maar ik weet ook niet wie dit ontwikkeld heeft. Ik kan me zo voorstellen dat die via een weerstandje / zener z'n spanning uit de 12V krijgt (er loopt nog niks, dus ook geen vermogen nodig), wakker wordt, z'n rol in de buck converter gaat spelen, daarmee een fatsoenlijke 5V (of 3V3...) krijgt en dan de nRESET van de rest loslaat ofzo.

Of het ding rechts van de spoel IS de regelaar. +, -, out en feedback. Meer heeft het eigenlijk niet nodig. Dat is allemaal niet zo moeilijk uit te zoeken.

Voor het componentje op de separate foto: ik houd het op een diode, nodig voor de buck converter.

Standaard snelle diode als de US1D werkt ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank jullie wel allemaal voor de snelle reactie. Ik heb een foto gemaakt en daarna zelf wat component-id's verzonnen (dat refereert makkelijker), en heb wat spanningen gemeten (aangegeven in rood).

>Links van dezelfde spoel zit -zo te zien- een tantaal elcotje.

Oh, dat is een elco! Ik dacht dat het een zenerdiode was van 0.2V (leek me al wat weinig). Dank.

> Zou het zo kunnen dat er een controller op zit die ook voeding maakt?
De controller die er op zit (het 44 pins IC op de foto) is een Atmel, en heeft als opschrift APACEATIC65V71. Van dat type is weinig te vinden op het internet (geen pinout noch datasheet).

Groetjes, Roland.

Als die Atmel een MCU is, dan zal die ook de voedingsspanning wel opwekken (met pwm + regelloop)
Of er moet nog wat aan de andere zijde van de print zitten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

De pinout van dat type lijkt niet te suggereren dat ie switch functionaliteit herbergt.

Eh... welke functionaliteit zou je willen hebben? Een output pin en een ADC of een comperator zijn genoeg...

> Of er moet nog wat aan de andere zijde van de print zitten?
Er zitten geen componenten aan de andere kant.

> Eh... welke functionaliteit zou je willen hebben? Een output pin en een ADC of een comperator zijn genoeg...
Dan moet zo'n ding zichzelf wel kunnen 'bootstrappen', aangezien het IC (vermoedelijk) werkt op +5V ipv +12V (kip en het ei probleem). Of heeft zo'n microcontroller dan een +12V ingang voor dit soort functionaliteit ?

Kleine update: de gate van Q1 (die de spoel schakelt) is verbonden met een pin van het Atmel IC.

Als het een buck convertor is, waar zou dan de C zitten van de LC ?

Verder heb ik alvast wat vervangende tantaaltjes + fets besteld bij de Ali. Oh, en zoekend op 'APACEATIC65V71' kwam ik op wat obscure Russische sites terecht alwaar men peutert aan airbag control modules. Google translate leerde dat iemand zich van krachttermen bediende in een poging dezelfde controller te repareren, wat hem/haar uiteindelijk niet gelukt is: https://www.drive2.ru/l/516495313343611923/

Groetjes, Roland.

EricP

mét CE

Ik snap nog steeds niet welke 'functionaliteit' je nou specifiek in een controller wilt zien om dit te doen. Hier staat een korte beschrijving van hoe zoiets zou kunnen werken. Er zijn vast nog wel wat manieren, maar net wat de maker 'handig' vond.

Hoeben

Golden Member

Tips, automotive zie ik wat vaker kapot gaan:

  • Connectorpinnen los in PCB (door trillingen)
  • Keramische condensatoren crack door trillingen of buiging van de PCB
  • Elektronica kapot door overspanningspieken op de 12V, deze kunnen hoog zijn als je een probleem met je starmotor had
pa3gws

Golden Member

De vraag is natuurlijk wat is veiliger.
Rondrijden zonder airbag of rondrijden met een misschien wel slecht herstelde die spontaan af kan gaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Automotive zou kik geen vage china-meuk gebruiken. Automotive onderdelen zijn beter geschikt tegen de condities waaronder ze moeten werken (temperatuur, trillingen, transients etc)
Zonder airbag is geen probleem, een onbetrouwbaar gerepareerde is veel linker, je wilt niet dat zo' n ding spontaan afgaat

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
EricP

mét CE

Het veiligste is natuurlijk helemaal geen auto rijden... :+

De juiste vraag is altijd: wat is veilig genoeg?

dijkmane

Golden Member

als je toch op de sloop voor een tientje zo'n unit uit een oude kan trekken, zou ik me niet wagen aan deze reparatie.

In no Sense, Nonsense
Shiptronic

Overleden

Op 19 januari 2022 14:59:55 schreef dijkmane:
voor een tientje

Slopers weten heel goed wat je in handen hebt en wat de nieuwwaarde is, ben bang dat je die module op de sloop voor een 10-tje niet hebt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is al snel 100-150eur. Dan moet nog aangemeld worden daarvoor moet hij dan blanco gemaakt worden en eventuele crashdata gereset worden dan zit je al snel op het dubbele. Dan nog maar afwachten hoe goed hij nu was. Airbag ecu’s adviseer ik altijd nieuw als die er nog zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Je kan ze maar 1x testen, net een zekering :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Ach, een airbag kan een leven redden, de gebruiker bepaalt zelf of die deze investering de moeite waard vind. Soms bepalen anderen voor je of veilig je (genoeg) bent. Op de springopleiding aka Skydiving van Boyen Rienks te Texel waren we verplicht om een reservechute mee te nemen. Ik heb nu een héél saai leven.......

tandem kan ook voor de bangeriken :-)
https://www.paracentrumtexel.nl/tandem-skydive/?gclid=Cj0KCQiAip-PBhDV…