Oude cdspeler B&O Beogram CD 3500

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik heb net een defecte Beogram CD 3500, echt een oud beestje!
Hij herkent cd's (geeft het aantal nummers op de cd correct aan) en gaat ook gewoon draaien. Ik neem aan dat hij gewoon speelt, want na een paar minuten gaat hij naar nummer 2, en naar nummer 3 etc.
Maar er komt geen geluid uit het apparaat (analoge uitgang), alleen maar ruis...

Op Elektrotanya vond ik e.e.a. aan schema's: https://elektrotanya.com/bang-olufsen_beogram_cd4500_type_5171_5172_51…
Er is geen zichtbare schade aan de elektronica, alleen is de print wat donker gekleurd bij de voeding (omgeving gelijkrichter D7/D9/D20/D21, schema p.12), maar dat mag ook wel na al die jaren. Ook is de +13V en +5V aanwezig.

Ergens op de decoder print zal iets mis gaan lijkt me. Overigens kan ik niet checken of er signaal op de digitale uitgang komt, ik heb geen versterker met digitale ingang.
Ik zie ook nog ergens een 'mute from power supply' (transistoren TR28 en TR 29, om inschakelploffen te voorkomen?). Ik denk dat ik deze twee transistoren er wel even uit kan halen om dit als oorzaak uit te sluiten?

Ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben.

(ik heb overigens geen scoop, alleen een multimeter en wat andere meters).

Wellicht ten overvloede: het gaat hier inderdaad alleen om een CD-speler. Hij heeft twee uitgangen, een analoge en een digitale.

Als ik een CD afspeel hoor ik alleen maar ruis op de analoge uitgang, als ik de CD stopzet is de ruis weg en is het stil. Maar het CD geluid hoor ik niet...

Voor de zekerheid toch maar even TR 28 en TR 29 verwijderd, maar dat brengt geen verandering.

Suggesties welkom! ;-)

Ik weet niet waar je woont, ik heb hier een digitaal-naar-analoog-audio-converter die je zou mogen lenen om te testen of de digitale uitgang wel werkt.
Ik ken dit apparaat verder niet, maar kun je niet gewoon ergens kiezen of je de analoge of digitale uitgang gebruikt?
Of loopt het volume van de analoge uitgang mee met de volumeregeling voor de koptelefoon?
Nogmaals: niet gekeken naar het apparaat.

Op 18 januari 2022 11:56:45 schreef Twan1983:
Ik weet niet waar je woont, ik heb hier een digitaal-naar-analoog-audio-converter die je zou mogen lenen om te testen of de digitale uitgang wel werkt.
Ik ken dit apparaat verder niet, maar kun je niet gewoon ergens kiezen of je de analoge of digitale uitgang gebruikt?
Of loopt het volume van de analoge uitgang mee met de volumeregeling voor de koptelefoon?
Nogmaals: niet gekeken naar het apparaat.

- He, goede suggestie! Ik ga zo'n omzettertje bestellen, iets als dit https://www.onlinekabelshop.nl/digitaal-naar-analoog-audio-converter-d… moet dan volgens mij goed zijn. Die coax kabels voor digitaal zijn toch gewoon dezelfde kabels als we voor analoge audio gebruiken, toch?
- Als ik dan wel signaal heb (digitale output), kan ik wel aannemen dat IC1 (SSA7720, digital filter) ok is. En dan is de verdachte IC9 (TDA1541, D/A converter).
- Je kunt niets instellen op het apparaat, dus denk (en hoop ;-) ) dat beide uitgangen dus altijd actief zijn.
- Er is geen koptelefoonuitgang en ook geen volumeregeling op de CD-speler.

Ik meld me weer als ik weet of de digitale output werkt.

Bedankt iedereen voor de reacties!

P.S. Elke PC heeft ook een 'SPDIF' connector, zou je daar die digitale output van de CD-speler in kunnen pluggen?

Ik heb hier ook nog ergens een cd-speler liggen (Beogram CD7000 denk ik) met dezelfde klacht. Op de digitale uitgang werkt die wel, dus het is zeker niet de laser. Als je de CD stillegt wordt er volgens mij een mute-circuit geactiveerd, vandaar dat je de ruis dan niet hoort.

pa3gws

Golden Member

TS moet natuurlijk in ieder geval de digitale uitgang eerst testen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Special Member

Ik zou het in het digitale filter of nog daarvoor in het circuit zoeken. Ik weet alleen niet hoe je kunt zien of die signalen goed zijn.

Is de ruis volkomen willekeurig of hoor je er nog iets van muziek in terug?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

laser, optics, servo en system control zijn ok, anders zou deze geen CD draaien.

je hebt EFM demodulatie en wat schuffle; daarvoor wordt een ram geheugen gebruikt. Eén keer stuk gehad, maar nog steeds geluid, met veel gekraak.
Welke D/A convertor zit erin? deze heeft offsetspanningen nodig, en dat gebeurd via ontkoppelde referentie voeding. Als een van die ontkoppelelco's in sluiting gaat dan komt er geen noot meer uit. (dat heb ik bij philipsjes meerdere keren gehad).

Hier even het schema.
Op pagina 10/11 van de PDF (schema 2-5) zie je de IC's zitten.
DA converter is TDA1541 (IC9). Blokschema is 2-7 (p. 14-15).

Ik wacht even de bestelde DA converter af (om de digitale uitgang te checken), ik zal daarna eens gaan meten aan IC9, of de spanningen +5V (pin 28), -6V (pin 26), -15V (pin 15) allemaal present zijn.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op 18 januari 2022 14:52:48 (50%)

Op 18 januari 2022 12:39:16 schreef Roland11:
[...]
- He, goede suggestie! Ik ga zo'n omzettertje bestellen, iets als dit https://www.onlinekabelshop.nl/digitaal-naar-analoog-audio-converter-d… moet dan volgens mij goed zijn. Die coax kabels voor digitaal zijn toch gewoon dezelfde kabels als we voor analoge audio gebruiken, toch?
- Als ik dan wel signaal heb (digitale output), kan ik wel aannemen dat IC1 (SSA7720, digital filter) ok is. En dan is de verdachte IC9 (TDA1541, D/A converter).
- Je kunt niets instellen op het apparaat, dus denk (en hoop ;-) ) dat beide uitgangen dus altijd actief zijn.
- Er is geen koptelefoonuitgang en ook geen volumeregeling op de CD-speler.

Ik meld me weer als ik weet of de digitale output werkt.

Bedankt iedereen voor de reacties!

P.S. Elke PC heeft ook een 'SPDIF' connector, zou je daar die digitale output van de CD-speler in kunnen pluggen?

S/PDIF over koper moet officieel 75 Ohm zijn, maar in de praktijk werkt een standaard tulpkabel eigenlijk altijd wel, tenzij het een hele lange lengte betreft.
De S/PDIF aansluiting op een pc is ook een uitgang, dus daar kan je de cd-speler niet op aansluiten.

De DA converter is binnen: perfekt geluid op de digitale uitgang!
Ik ga even meten aan de DAC (IC9, TDA1541)...

pin 27/28: +5V
pin 26: -6V
pin 15: -15V
pin 1: 2,5V
Dus alle nodige spanningen zijn aanwezig.

Weerstand gemeten tussen alle pinnen en GND (pin 5, 14): allemaal enige megs behalve deze pinnen:
pin 1: 4 kOhm
pin 26: 2 kOhm
pin 27/28 (+5V): 275 Ohm

Hmm, dus tussen +5V en GND zit maar een weerstand van 275 Ohm, is niet erg laag?? Zou er een halve sluiting zitten in de DA converter?
Pootje 27 en 28 van het IC losgesoldeerd: nee, deze lage weerstand zit niet in het IC.

Of toch ergens een slechte elco tussen +5V en GND?

Of is gewoon IC9 (DAC) defect? Hij KRIJGT per slot van rekening een mooie +5V aangeleverd, of er nu wel of niet een lage weerstand lijkt te zijn tussen +5V rail en GND.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op 19 januari 2022 22:58:06 (21%)

oei, zitten er ook SAA typen ic's tussen de DAC en de digitale output? heb bij een cd100 2x gehad dat die ic's overleden waren omdat de voedings elco's dood waren. door de rimpel gingen die ic's stuk. het DAC in de cd100 is een tda1540..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 januari 2022 21:35:36 schreef testman:
oei, zitten er ook SAA typen ic's tussen de DAC en de digitale output? heb bij een cd100 2x gehad dat die ic's overleden waren omdat de voedings elco's dood waren. door de rimpel gingen die ic's stuk. het DAC in de cd100 is een tda1540..

Ja, een SAA720 - maar die is dus nog wel goed ;-)

RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2022 08:20:56 schreef Roland11:
[...]Hmmm, het zou toch al wel een beetje te toevallig zijn als beide defect zouden zijn?

Kris of RAAF12, zien jullie wel een geschikte vervanger, evt. inderdaad in een andere behuizing? Als ik op Farnell onder het kopje 'JFET' zoek naar "N-CHannel / 40V / 50mA" kom ik nl. alleen maar niet leverbare componenten tegen...

Misschien moet ik in ieder geval toch maar ergens in China een nieuw DAC (IC9, TDA1541) bestellen.
Zo'n oude chip is niet echt goedkoop, EUR 50 tot EUR 250 zie ik op Aliexpress.
He, er is ook een 'replacement': https://www.aliexpress.com/item/4000305629172.html
Ik ga die maar eens bestellen - wordt vervolgd.

Of een ouwe CD speler scoren op MP ik zag laatst een ad die bood er 7 tegelijk aan voor €15 (ofzo) ff navragen welke het zijn. Die TDA1541 werd heel veel gebruikt.

Hier* oa. kan je FET's kopen, doet ook briefpost dus goedkoop verzenden. Heb je ze nog voor het weekend in huis. Je weet hoe je een FET test met een voeding en belasting? Met bijv een LED in serie R in de drain.

* https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=1387

Ik doe het old school (meten) meeste techies hier hebben vaak zo'n Sjinees kassie in huis. Ik gebruik zo min mogelijk apparatuur. Probeer er zo veel als mogelijk omheen te werken om resultaat te halen.

in de cd100 waren de 100uf elco's in de voeding die de afvlakking deden voor oa de DAC slecht. eerste keer aanzetten werkte alles, na opwarmen gingen alle uitgedroogde elco's snel in waarde zakken en was de DAC ineens om zeep. let dus goed op die elco's al snel denk je dat ze nog goed zijn, maar ook die tikken tegen 35 jaar intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2022 18:38:20 schreef testman:
in de cd100 waren de 100uf elco's in de voeding die de afvlakking deden voor oa de DAC slecht.

Je bedoelt dan denk ik in het bijzonder de 3 elco's C73, C71 en C69 (die aan de voeding liggen van pin 27/28 (+5V), pin 26 (-6V) en pin 15 (-15V)? Kan ik voor de zekerheid natuurlijk wel eens vervangen - of op zijn minst eruit halen en doormeten.

EDIT: alle 3 een pootje los gehaald en gemeten. Capaciteit is goed van alle drie en ESR onder de 1 Ohm, ik geloof niet dat ze verdacht zijn daarom.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op 24 januari 2022 20:33:34 (16%)

Ook met de chip van @hendrikw (hartelijk dank voor het toezenden!) deed de Beomaster nog steeds niets... :-(

Daarom "plan B" uitgevoerd, dat wel zeggen de digitale uitgang gebruiken en daar een los D/A converterkastje op.
De "DATA LINK" draad (daar zou wat intelligente communicatie mee plaatsvinden tussen versterker (afstandsbediening) en CD-speler) heb ik maar doorgeknipt. En de uitgang van het kastje op de DIN plug aangesloten.

Er kan weer muziek geluisterd worden! :-)