Relais aan/uit

k heb een vraag aan U en hoop dat U deze kan beantwoorden,
Ik wil in mijn Camper een draadloze kamerthermostaat inbouwen,maar daar zitten altijd aan uit relais bij voor de ketel aansluiting op 220 volt,kan ik daar ook gewoon een RF relais voor gebruiken die op 12 volt werkt.

Een relais wat 230V mag schakelen mag ook 12V schakelen. Echter blijft de te schakelen stroom hetzelfde. Als je meer stroom moet schakelen dan het relais aankan dan mag je achter dit relais nog een zwaarder relais zetten die wel de stroom aankan.
Het 2de zwaardere relais moet dan wel een 12V spoel hebben.

De kamerthermostaat wordt gevoed door batterijen,maar de schakelmodule op de ketel wordt gevoed door 220 volt,en dat wil ik in 12 volt hebben,dus dacht ik als ik een draadloze module of relais koop die
Met b.v.Rf 868 MHz werkt zoals de kamerthermostaat kan dat dan werken met elkaar

Op 18 januari 2022 22:20:23 schreef Duinweg:
Dus dacht ik als ik een 12 V draadloze module met relais koop die óók op 868 MHz werkt (zoals de kamerthermostaat) dat dit kan werken met elkaar.

Ik denk dat dit iets te simpel is bedacht. De thermostaat zal ongetwijfeld een telegram uitzenden op de draaggolf van 868 MHz dat bestaat uit een adres-woord en een data-woord. De ontvanger moet dat adres-woord kunnen decoderen en het is maar de vraag of een willekeurige 868 MHz ontvanger met relaisuitgang van hetzelfde protocol gebruik maakt en dus het adres van de thermostaat kan decoderen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/