Aanduiding: 16(2)A, 3600W . Kan dit nu 3600w verdragen of maar 2a?

Goedendag,

Misschien kan iemand me helpen.

Ik heb drie stopcontacten met afstandsbediening gekocht.
Hierop staat: 16(2)A, 3600W.

Over staat met mooie woorden, dat deze 3600W kunnen verdragen.
Maar waar staat die 2A dan voor?

Als dat maar 2A kan verdragen, is het een stuk minder toch?

Groeten, Toni

Ha martist,

Over het algemeen betekend 16 ( 2 ) A .....16 Ampère 2 polen, dit wil zeggen en dat zou je in het aansluitschema moeten zien dat beide,
polen, fase en nul geschakeld worden !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat is snel. :)

Een aansluitschema heb ik niet.

Dan zal het wel okay zijn met die dingen.
Ik belast ze nu ook weer niet voluit, maar het moet wel velig gebeuren.

Dank je voor de reactie, Henk.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Dat is duidelijk gemaakt door iemand die er onvoldoende verstand van heeft.
Wat 16(2)A betekend blijft ook gissen.
16 Ampere kortstondig en 2 A continue! of
16A Ohms en 2 A inductief (of capacitief), of
16 A mag er doorheen, maar de steker mag je er maar bij 2 A uittrekken?

3600 W is ook fout, dat had op zn minst ... VA moeten staan.

Een stopkontakt is voor een maximale stroom en een maximale spanning, waarbij de waarden doorgaans voor AC (Wissel) zijn, voor DC kunnen lagere waarden mbt de max spanning gelden.
Let op. het maximale vermogen voor het stopkontakt is NIET de max spanning X de max stroom.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik interpreteer dat altijd als 16a resistief, 2a inductief/capacitief (dus motoren/transformatoren of laptopladers/computers/andere schakelende voedingen).

Ga bij dat soort schakeldingen niet op het randje zitten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EricP

mét CE

Grappig hoeveel meningen er over zijn. Ik ben wel benieuwd naar wat de fabrikant zelf denkt dat-ie weergeeft.

Als aanvulling,

er zal wel een gebruiksaanwijzing bij zitten? In onderstaand willekeurig voorbeeld maken ze een onderscheid tussen inductieve en ohmse belasting.

gebruiksaanwijzing.pdf

toevoeging:

Op 19 januari 2022 08:59:42 schreef Toeternietoe:

3600 W is ook fout, dat had op zn minst ... VA moeten staan.

bij niko staat het ook in Watt uitgedrukt, letterlijk gaat het dan over het actief vermogen

https://www.niko.eu/nl-be/producten/niko-home-control/producten-voor-t…

Ik heb drie stopcontacten met afstandsbediening gekocht.
Hierop staat: 16(2)A, 3600W.

Het gaat hierbij om de inschakel piekstromen die het relais te verwerken krijgt.

Als je een kachel met verwarmingselementen inschakelt die continu 16A gebruikt dan is de inschakelstroom ook 16A. Dit omdat een kachel meestal een gewone weerstand is, dit heet resistive load

Als je een motor inschakelt die continu 2A nodig heeft werkt dat anders. Een motor die nog niet draait dus stil staat is op dat moment bijna een kortsluiting. De inschakelstroom van een motor kan 10x hoger zijn en het relais moet dus heel kort wel 20A kunnen verwerken. Als de motor eenmaal draait zak de stroom snel naar normale waarden.
Dit is inductive load.

Apparatuur inschakelen is vaak op het moment van inschakelen ook bijna een kortsluiting. Een ledriver voor bv een lamp van 40W kan tijden het inschakelen soms makkelijk een piek van 200A trekken. Deze stroompiek komt omdat er een nog lege condensator moet worden opgeladen. Als de condensator eenmaal is opgeladen is wederom de stroom weer binnen normale waarden.
Dit is capacitve load

Dit geld voor zowel wisselstroom als gelijkstroom. Echter gelijkstroom heeft dan vaak ook nog eens een vervelende spanningspiek bij het uitschakelen waarbij er soms een korte vlamboog ontstaat over de contacten van het relais. Dit is niet gevaarlijk voor brand o.i.d. maar wel slecht voor het relais als die vlamboog te lang duurt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Te zien aan de specificatie zal het wel uit China komen?

Ervaringsgewijs zeg ik dat je 16A spullen tot 10A of zo kunt gebruiken. Dit geldt ook voor verlengsnoeren. Voor de Chinees ligt de grens van vermogen niet zoals bij ons daar waar het nog goed tegen kan en lang blijft leven. Maar daar waar het net (of nog net niet) kapot gaat.

Waar komt het vandaan, land van oorsprong, wie schreef de specificatie? En wie verkocht het? Dan kun je daar wel een inschatting mee maken.

In theorie moet alles voldoen. De praktijk is soms anders.

En dat door (2) polen de stroom kan lopen is wel logisch. Dat beide polen geschakeld worden is wel een pluspunt, de goedkoopste Chinese fabrikant zal dat niet graag doen. Dat kan wel op kwaliteit wijzen.

mocht TS nu ook eens merk en type geven, dat zegt ook wat over de kwaliteit..

Als dat maar 2A kan verdragen, is het een stuk minder toch?

Dat valt toch mee toch. Bijna iedereen gebruikt die dingen vooral om lampen te schakelen en dat overal het algemeen maar heel weinig stroom.
Het is ook niet zo als je een zwaar apparaat ermee inschakelt dat het relais gelijk kapot gaat. Die 2A is dan voor de maximale levensduur van het relais in de stopcontacten. Als je zwaarder gaat dan dat verkort dat de levensduur, maar als je niet te vaak schakelt per dag dan kan dat best ook nog wel lang zijn.

Op 19 januari 2022 08:47:22 schreef electron920:
Ha martist,

Over het algemeen betekend 16 ( 2 ) A .....16 Ampère 2 polen, dit wil zeggen en dat zou je in het aansluitschema moeten zien dat beide,
polen, fase en nul geschakeld worden !

Groet,
Henk.

Nee dat heeft niets met het aantal polen te maken en is echt bedoelt per schakelcontact van het relais. Ik vermoed zelfs dat er in het stopcontact maar een enkelpolig relais inzit.

Op 19 januari 2022 08:59:42 schreef Toeternietoe:
Dat is duidelijk gemaakt door iemand die er onvoldoende verstand van heeft.
Wat 16(2)A betekend blijft ook gissen.
1- 16 Ampere kortstondig en 2 A continue! of
2- 16A Ohms en 2 A inductief (of capacitief), of
3- 16 A mag er doorheen, maar de steker mag je er maar bij 2 A uittrekken?

Hoezo gissen? Het is toch heel duidelijk. Het betekend altijd 16A ohms en 2A inductief en dan vaak ook capacitief als er verder niets meer in de datasheet staat.

1- Is onzin dan zou het eerder andersom zijn. Het punt van schakelen is waar het relais van slijt. Als de contacten eenmaal gesloten zijn kan er veel meer stroom doorheen, dan is het enkel de warmte ontwikkelingen die de max stroom bepaalt en de draaddikte intern in het relais.

3- Is ook onzin maar dat wist je zelf ook al :). Wel leuk bedacht

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha benleentje,

Nauw ik heb er daarna nog een gevonden KOPP die houd 1,2,3,4 aan voor de zone :P
Maar goed ik denk dat @TS voldoende info heeft voor een lampje.
En anders zoals ik aangaf de data sheet raadplegen zonder merk kan ik ook niet veel helpen !

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 19 januari 2022 19:26:55 (21%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

Blijf me altijd verbazen hoe groot dat verschil eigenlijk is 2A vs 16A , ken het hoe, ben vergeten waarom ?

Spanning vind ik makkelijker, daar zit je met de vlamboog, die bij AC door 0 gaat en sneller dooft, DC blijft altijd "AAN"

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een inductieve last kan een flinke boog trekken bij het onderbreken van de stroom. De werking van een TL voorschakelapparaat maakt daar gebruik van om een piekspanning te maken, om de buis te ontsteken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 19 januari 2022 20:45:29 schreef Shiptronic:
....2A vs 16A , ken het hoe, ben vergeten waarom ?

In een spoel wordt magnetische energie opgebouwd en die moet ergens naar toe bij het uitschakelen. Dat gebeurt in de vorm van een stroomontlading. De stroom door een spoel is juist het grootst als de spanning door de nul gaat. Dus blussen door de nuldoorgang wordt even uitgesteld.