Waar te vinden: originele schokdempers voor Miele Softtronic W 1714

Via youtube filmpje 2 :

https://youtu.be/mS4uk8VgdNs

(zelfde inhoud in de wasmachine als bij film 1)

Ik maak nog een filmpje 3 met manueel handdraaien van de binnentrommel.

Via youtube filmpje 3:

Manueel handraaien van de binnentrommel. Het geluid dat je hoort is niet van de trommel.

https://youtube.com/shorts/SRlWAixi5JU?feature=share

Dit ziet er voor mij normaal uit. Het evenwijdige, als ik het zo mag noemen, tussen de binnentrommel en de buitentrommel .
Het 'kruis' lijkt nog correct te lopen? En is niet gebroken? Of toch?

Toch proberen met nieuwe originele schokdempers?

Guido

En bij zwieren aan maximum toerental met wasgoed in?
Filmpes zijn op eerste zicht goed.

Bonkend geluid, iets wat sleept? zijpaneel afhalen ter nazicht bij wascyclus?

Zou me verbazen dat de geplaatste schokdempers niet goed zijn.

Mss kan iemand uit de buurt je bijstaan.

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 8 februari 2022 19:03:30 (29%)

Kruimel

Golden Member

Ik heb ook last om te vinden wat er nu mis is, als de demper slecht is staat de hele machine te schudden en dat lijkt hier niet het probleem. Het lijkt er hier op dat de demping zelf goed is, maar er misschien ergens speling zit. Zitten alle dempers, draagveren en gewichten goed vast? Misschien is er wel zo een veer gebroken, al zou ik dan meer effect verwachten.

Je zei dat je 2 dempers had vervangen, zijn er niet 3 in totaal (ook één aan de andere kant)? In mijn (vage) herinnering waren in mijn machine 3, en als je een deel vervangt dan is het probleem natuurlijk niet helemaal opgelost.

In de laatste video duw je halverwege de opname je hand tussen trommel en manchet, zag ik daar nou even snel een slijpspoor?

Hij loopt verder op zich goed.

Het lawaai tijdens die filmpjes was van een broodmachine dat aanstond in hetzelfde lokaal.
Ik probeer nog een was op 1200 toren, zoals voorheen met dat schudden. Het was een dekbedovertrek (flanellen laken tweepersoons) dat in de wasmachine zat.(op 1200 tr)
Ik probeer nog eens.
Anders, voor zo lang de machine nog meegaat, wat ik wel denk, want die Miele-machines zijn wel goed hoor, zullen we op een lager toerental (ik kan instellen op : 400-600-800-1000-1200-1400 toeren en het schokken gebeurde op 1200)
Gisteren op 800 tr en geen problemen, :-)
Vandaag zal mijn vrouw een was doen op 1000 tr....
Dus het zou moeten liggen aan het hoger toerental, dat het geweldig geschud doet ontstaan, en de machine dit niet meer kan opvangen.
Ik laat weten hoor.....

Nogmaals bedankt op voorhand, ik kan dit niet genoeg onderstrepen, voor jullie hulp. En ook die hint om youtube te gebruiken :-) .Terug iets bijgeleerd.

ps: dus voorlopig geen originele schokdempers insteken?

Alle ophangingsveren zien er ok uit en de zijgewichten hangen nog steeds goed vast.

grts

Guido

maus0611, die slijpsporen komen van gedroogde waswater, denk ik. Je kan het niet goed zien op die video, maar ik kan die strepen weg nemen met een vod.

guido

Kruimel

Golden Member

Hoeveel dempers zaten er in deze machine?

Dag Kruimel,
er zitten 2 dempers in .
Links en rechts van de trommel. (Miele W1714)

Lakens hebben de neiging om in elkaar te kruipen en zo onbalans te veroorzaken.
Best testen met toerental waar de machine hevig schudde, zo kunnen we meekijken wat het euvel kan zijn.

Dempers zijn vervangen dus dat zou geen problemen mogen geven. Toch dezelfde waarde (120N?) genomen he.
Deze van suspa of Miele zijn dezelfde dempers.

Met zijpaneel af kan je mss beter zien waar de machine bonkt of schud?
Werkende dempers voelen warm aan.

Gewast op 1200 toeren, kreukwas, 1u15min.....

Geen geluid gehoord, ook misschien doordat de zijpanelen eraf zij?
Schud maar vangt het op volgens mij. Voldoende is een andere zaak :-)

https://youtube.com/shorts/EAgbumAZ4kE?feature=share

volgende was......ik laat weten.

grts

Guido

Kruimel

Golden Member

Ok, ik dacht dat er misschien één vergeten was, in mijn herinnering had mijn Siemens machine er 3 (al weet ik dat niet meer zeker).

Ik ben nu aan het brainstormen, maar misschien is er iets anders aan de hand, zoals:

  • Machine staat niet goed, als hij niet op elke poot net zo veel druk heeft zal er eentje waarschijnlijk de neiging krijgen te stampen bij bepaalde onbalans;
  • Er is een ophangpunt niet goed waardoor de trommel kan draaien "haaks op zijn as" (de trommel knikt ja of schud nee, zogezegd). Ik weet niet welke ophangpunten daarvoor nodig zijn, dat zal wel verschillen, maar met twee dempers is dat natuurlijk mogelijk;
  • Een ander onderdeel zit los, zoals de motor die resoneert in specifieke omstandigheden, het kan wat waard zijn een inspectie te doen van de mechanica rond de trommel (maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan...)

Daarbuiten weet ik het zo ook niet, maar ik leef met je mee. Ik baal altijd zo als ik iets stuk heb en ik kan er niet achter komen wat er nu aan de hand is.

Op 9 februari 2022 10:13:04 schreef GuidoM:
ps: dus voorlopig geen originele schokdempers insteken?

Ik zou me er niet mee haasten, maar het is een relatief goedkoop experiment als je geen vooruitgang meer boekt.

Fabrice, de dempers voelen inderdaad warm aan.

De schokdempers zijn :
Fiyo schokdempers (schokbrekers) set van 2 wasmachine voor Miele o.a. Novotronic, W2521 8mm ANS 120 N 8713411108419, 4500826

Vooral dat laatste nummer is dezelfde als dat de miele-service doorgemaild hebben.

grts

Guido

Kruimel, ik zoek en zie nog eens na als er rond de trommel niks los zit.
De wasmachine staat met zijn 4 poten goed vast.

guido

Draait prima zo, warme schokdempers wijzen erop dat ze werken.
Een gebroken trommelkruis zou je toch al direct gezien / gehoord hebben

[Bericht gewijzigd door fabrice op woensdag 9 februari 2022 13:10:13 (37%)

Ik voorzie ook weinig problemen, schokbrekers doen hun werk goed hoor. Op filmpjes niet iets direct afwijkends te zien?

Lekker zo laten en zorg dat de machine goed stabiel op zijn pootjes staan..

Draait inderdaad prima.

Wat nog weleens wil klapperen is de kap op de motor nadat de koolborstels vervangen zijn. Dan is die verkeerd teruggezet.

Dichtschroeven en wassen ;)

Gare schokbrekers uiten zich vaak bij het starten van centrifugeren, trommel komt zo ver omhoog dat hij deurglas aantikt of de behuizing van de machine en zo gaat ie springen. Lijkt hier prima.

ja, ik denk voorlopig te centrifugeren op een 800-1000 toeren.
Mijn vrouw zegt dat dit ook voldoende is, en de was dan buiten te laten drogen.
Ik heb ook nog eens een controle gedaan op eventuele loszittende onderdelen, maar alles is ok.
Dus, we doen verder met die wasmachine op een mindere snelheid.
Mijn vrouw zei ook dat"lakens" (dekbedlakens) ook volgens u, fabrice, durven samenkomen en alle andere was in zich houdt., zodanig dat het een soort van bol wordt. Misschien daardoor dat die te veel slingerde. In het vervolg wassen we alleen het laken met niks erbij.
Hopelijk doet ie het nog enkele (vele ;-) ) jaren terug goed. We zijn gepensioneerd en voor 2 personen wassen we. Af en toe eens voor onze oudere kinderen met kinderen, maar sporadisch.
Maar die Miele ziet er echt nog super goed uit.

Nogmaals dank u wel aan allen, die me geholpen hebben hoor.
maus0611, smd, fabrice, kruimel...... dank jullie wel
grts

Guido

Kruimel

Golden Member

Toch raar dat hij nog bonkt in sommige omstandigheden. Ik moet echt mijn best doen om een was te genereren die dit doet op enig toerental (zoals bijvoorbeeld een stuk waterdicht materiaal centrifugeren). Als dit vervolgens gebeurt dan merkt de machine dat op en stopt hij en probeert hij opnieuw. Als het uiteindelijk niet goed lukt dan haalt hij het hoge toerental helemaal niet. Ik zou denken dat dit hier ook de bedoeling is geweest.

Kruimel

Golden Member

Mijn begrip van de situatie was dat de machine nog weleens luidruchtig wil bonken in specifieke omstandigheden, en dat dit bleef na het verwisselen van de dempers, toch? Dat vind ik vreemd voor een relatief duur apparaat om eerlijk te zijn, daarom hield ik mijn twijfels of er niet nog wat mis was. Ik zou toch denken dat een apparaat met nieuwe dempers minstens zo goed werkt als een nieuw exemplaar. Bij mij waren nieuwe dempers de oplossing van het probleem (wederom: een ander apparaat).

Mijn idee van de situatie was dat als een machine een inbalans heeft door bijvoorbeeld een heel onevenwichtinge belasting dat dit binnen de machine zou worden gedetecteerd doordat de trommel dan ongewoon zwaar loopt (volgens mij hebben moderne wasmachines geen acceleratiesensoren). Dan zal de machine stoppen met centrifugeren en de was wat door elkaar husselen en het opnieuw proberen en eventueel op een lager toerental centrifugeren (zo doet de mijne het in elk geval). Als de dempers versleten zijn dan verdwijnt de energie niet uit de trommel en gaat het apparaat bonken of dansen omdat de detectie van de inbalans verslechtert. Nieuwe dempers lossen dat probleem dan op en het apparaat werkt als voorheen. Dat je hier een lager toerental moet kiezen vind ik daarom raar.

Zitten de contra moeren van de poten wel vast?
Bonken is alleen in de lagere toeren tallen boven de 600 maakt het niet meer uit.

Op 10 februari 2022 16:30:33 schreef Kruimel:
(volgens mij hebben moderne wasmachines geen acceleratiesensoren).

Dat doen mieles al jaren aan de hand van het motortoerental, zo ziet ie de schommeling. Er is een serie geweest de afgelopen 20 jaar met een extra membraampje in de slang van de pressostaat, bij schuddende trommel kon de print zien dat het drukniveau varieert.

De W1 serie heeft in de topmodellen ook een 3d sensor voor onder andere beladingsdetectie.

Als die machine van Guido blijft bonken op hoog toerental zou ik toch ook naar de pootjes kijken, wellicht is er 1 iets verdraait en staat hij net niet stabiel genoeg.

Zal ik zeker goed nazien, die pootjes, maus0611.
En ook de 'countermoeren'.

Guido