Voorversterker voor condensatormicrofoon

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar (een schema van) een voorversterker
voor een condensatormicrofoon.
Deze heeft twee signaaldraden en een afscherming.

Alles wat ik vind, heeft slechts één ingang.

Heeft iemand een idee ?

Alvast bedankt.

Michi

Thevel

Golden Member

Deze heeft twee signaaldraden en een afscherming.

Het kan ook zijn dat een van de draden de voeding is voor de microfoon.

Het gaat om een gewone, moderne microfoon met b.v. een m XLR connector er aan?
Het is dan vermoedelijk een (standaard) symmetrische aansluiting met 48V fantoomvoeding.

Er zijn vele ontwerpen en mogelijkheden, voor een suggestie zijn vervolgvragen de toepassing, waarom zelfbouw en of het vooral simpel en goedkoop of goed moet.
Houd in gedachten, een redelijk deel van de voor een goede voorversterker benodigde kennis zit hem niet in het schema maar in de opbouw van het geheel.

Bedankt,

in dit geval is het de bedoeling de mic aan te sluiten
op een actieve PA-luidspreker.

Type/model microfoon is nodig voor zinvolle antwoorden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad is de ene condensatormicrofoon niet de andere, dus graag merk/type aangeven. Dat gezegd zijnde kan men eens rondkijken naar "differential microphone preamplifier" of zo, en ook eens zoeken naar "phantom power". Voor dit laatste: bv. https://sound-au.com/project96.htm.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 20 januari 2022 18:01:24 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Staat duidelijk in de handleiding:
https://www.bhphotovideo.com/lit_files/84878.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op 20 januari 2022 18:14:01 (37%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Actieve PA luidsprekers hebben nogal eens een sy ingang welke gevoelig genoeg is voor een microfoon. Als dat zo is volstaat een fantoomvoeding, anders een voorversterker met fantoom. Of een klein mixertje. B. heeft ze vast, in het algemeen is daar qua kosten moeilijk tegenop te bouwen.
Het kan natuurlijk wel, puur voor het plezier, maar op basis van de vraagstelling raad ik het eigenlijk af.

Wilt u het alleen aansluiten voor een demonstratie/test o.i.d, of gaat het om een soort mini-PA toepassing?

Het wordt toch een beetje te complex.
Heb snel wat rondgekeken, voor een ´paar´ tientjes, zijn
er kleine mixertjes met alles aan boord.
Veel makkelijker.

Groetjes,

Michi

ps: simpele toespraken

Op 20 januari 2022 17:31:46 schreef Thevel:
[...]Het kan ook zijn dat een van de draden de voeding is voor de microfoon.

Nee, beide draden voeden de microfoon. Via weerstanden wordt op beide signaaldraden de +48V fantoomspanning gezet. De afscherming is de retourdraad voor de fantoonvoeding.

ik heb een jaar of 10 geleden een microfoonversterker met fantoomvoeding gebouwd, maar ik weet niet of het schema hier nog ergens rondzwerft.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op 20 januari 2022 21:59:01 (17%)