Hulp bij oplossen gemengde schakeling.

Hoi allen!

Ik volg een graduaatopleiding onderhoudsmechanieken. Een deel van die opleiding is Elektrotechniek.
De leerstof is superinteressant, maar de cursus en de leerkracht slagen er niet in om me volledig op weg te helpen. (Zo staan alle oefeningen in de cursus opgelost in de 'complexe rekenwijze' maar wordt van ons verwacht dat we de gewone rekenwijze gebruiken.
Voeg corona toe aan de mix waardoor ik lessen miste + leerlingen die ik ook niet goed kan bereiken, ...

Dat was dus een beetje m'n situatie. Nu de effectieve vraag waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

Er is een oefening in onze cursus waar ik kop noch staart aan krijg:

'Gemengde schakelingen' (spoel, condensator en weerstand):
Een praktische spoel (R1= 10Ohm en L1= 254,65 mH) is parallel geschakeld met een condensator C van 250 microF die in serie staat met een gelijkstroomweerstand R2 van 20Ohm. De bronspanning bedraagt 400V-50Hz. Bereken de stroomsterkten I, IL en IC, de faseverschuivingschoek Phi en de totale impedantie Z. Bepaal eveneens de deelspanningen UR1, UL1, UC en UR2.

Het antwoord dat ik hierop kon verzinnen is:
Itotaal = 11,96A
IL = 4,96A
IC = 16,88A
Phi = 90°
Z = 18,32Ohm

Indien gewenst kan ik ook een foto maken van de uitwerking van deze oefening.

Sowieso bedankt voor alle helpende feedback en opbouwende kritiek!

Il is goed en Ic = Ir is goed.
De parallel impedantie van de L met de RC is anders.
En de fase is zeker geen 90 graden!
(Wel bij de SPANNINGEN over de R en C, maar verder niet.)

Laat je overigens niet verleiden tot een antwoord op de strikvraag of het RMS of piekwaarden zijn. De waarden die je geeft zijn in dezelfde eenheid als de specificatie van de bron.

vergeten

Golden Member

Volgens mij heb jij het over een andere LCR schakeling.
Maar deze bedoeld TS volgens mij.

of is het toch deze:

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is deze schakeling

code:


        L1 254,65 mH  ____  R1 10 ohm
        +----UUU-----|____|-----+
        |                       |
   0----+                       +-----0 
        |     ||      ____      |
        +-----||-----|____|-----+
              ||
          C1 250uF          R2 20 ohm

Op 20 januari 2022 21:12:14 schreef Kyomity:
Indien gewenst kan ik ook een foto maken van de uitwerking van deze oefening.

Plaats maar een foto! Voor mij is de eenvoudigste oplossing de complexe rekenwijze toe te passen.

Op 21 januari 2022 01:25:29 schreef CornelisJ:
Kleine correctie: R1 is 10 Ohm volgens de openingspost.

Aangepast. Al die nulletjes achter elkaar, dan vertel ik er nog wel eens één.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 21 januari 2022 01:28:56 (17%)

Kleine correctie: R1 is 10 Ohm volgens de openingspost.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 januari 2022 01:19:36 schreef ohm pi:
[...]Aangepast. Al die nulletjes achter elkaar, dan vertel ik er nog wel eens één.

Ik voel met je mee; dacht eerst ook dat R1 een waarde van 100 hm had. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hey dankje voor de feedback! Ik had m'n browser nog openstaan, maar vandaag hou ik een 'studieloze dag', kwestie van wat down-time te hebben.
Ik had niet zo'n positieve en hulpzame feedback verwacht!!!

Morgen post ik de afbeelding!

De stromen door de condensator en door de spoel heb je goed uitgerekend. (16,88A en 4,96A). Dat geldt ook voor de spanningen over de condensator, spoel en de twee weerstanden.
De vervangingsimpedantie heb je niet goed bepaald.
Je mag hier niet zondermeer de formule 1/((1/23,707)+(1/80,62)) toepassen. In de ene tak zit een spoel en in de andere tak een condensator. Deze formule is alleen bruikbaar als de stromen in beide takken precies dezelfde faseverschuiving hebben zodat de stroomvectoren samenvallen.
Wat je moet doen is van beide stromen de faseverschuiving tov de aangeboden spanning berekenen. Dan tel je deze beide stromen vectoriëel op tot een nieuwe stroom met nieuwe faseverschuiving. Vanuit deze gevonden stroom bereken je de impedantie mbv de formule Ztot=Ui/Itot