Kantenlijmer doet niks meer (thermische beveiliging)

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn ocmac hs 26 kantenlijmer. In eerste instantie had ik het probleem dat het band aan de achterkant van de plank niet wordt afgezaagd, als ik de schakelaar (nummer 19) met mijn hand overhaal dan voert de zaag de juiste handeling uit maar als ik er een plank doorvoer dan gebeurt er niks (ookal wordt de schakelaar wel overgehaald) Ik heb de invoerband wat laten zakken in de hoop dat de schakelaar dan wel overgaat maar dat werkte helaas niet (wel het gevolg dat de de beveiliging er op is gegaan ivm verkeerde materiaaldikte) nu doet de machine helemaal niks meer, ik kan de hoofdschakelaar aan zetten maar verder kan ik de zaag en dergelijke niet aan zetten. Ik heb de stoppen nagekeken maar die zijn niet gesprongen, ik denk dat het in de thermische beveiligingen zit maar als ik de knop op de beveiliging indruk gebeurt er niks (knop veert ook weer terug)

mel

Golden Member

Het kan dat 1 van de eindschakelaars vast zit.(die blauwe dingen)Dan gaat de machine ook in beveiliging.Meestal met zulke storingen is het iets mechanisch.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 21 januari 2022 14:55:30 (20%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heb je de stoppen alleen nagekeken en niet gemeten?
Als de smeltdraad voor in kapot is blijft het verklikkertje vaak op z`n plaats zitten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Als die reset niks doet (het gele vaantje lijkt zichtbaar) is je thermische relais om zeep. Het kan na uitval wel even duren voor ie voldoende is afgekoeld om te resetten.

Je kunt even proberen wat ie doet als je de magneetschakelaar handmatig indrukt. Met schroevendraaier en goed doordrukken! Niet te lang doen.

Als het gele vaantje niet zichtbaar is (de foto is niet 100% duidelijk) kan het natuurlijk overal zitten, ook in de schakelaars.

Het is opgelost! De vorige eigenaar heeft ergens een afdekkap verwijderd (onder die afdekkap zit een schakelaar zodat je de machine niet aan kunt zetten zonder afdekkap) en het houten plankje wat hij op die schakelaar heeft geschoefd was er af getrilt.

mel

Golden Member

Ik zei het toch? vast een schakelaar... ;) Mooi dat het opgelost is :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ehhh, als je personeel met dat ding laat werken zou ik er gewoon weer een kap op zetten.

Misschien ook beter in die derde zekeringhouder van rechts een zekering zetten ipv een doorverbinding met een stuk draad :)

Gr,F_S

GJ_

Moderator

Dit is wel een stukje robuuster natuurlijk.